Цените на храните ще се увеличат минимално след въвеждането на тол таксите у нас. Това показва анализ на Световната банка, изготвен по поръчка на регионалното министерство, който предстои да бъде представен, пише "Труд".

До 2 стотинки за килограм ще е отражението върху цената на брашното и хляба. Толкова трябва да поскъпнат и прясното, киселото мляко и безалкохолните. Търговци и превозвачи обаче вече предупредиха за сериозно увеличение заради новите такси.

Всяко по-драстично повишение на цените на стоките заради тол таксите ще е спекулативно, обявиха от Агенция “Пътна инфраструктура”.

Анализът показва, че въвеждането на тола за тежкотоварния трафик над 3,5 тона няма да се отрази съществено върху разходите на домакинствата, категорични са от АПИ.

Eкспертите на Световната банка са направили изчисления за 19 групи стоки, които присъстват всеки ден на трапезата на българина. Сметките са на база тарифите, които вече са обявени за обществено обсъждане и предлагания обхват на платената пътна мрежа от 6050 км. За стоките са използвани осреднени цени на Националния статистически институт.

Според изследването максималното увеличение в различните групи ще е от 0,05% при прясната и замразената риба до близо 4% при безалкохолните напитки. В абсолютно изражение това е най-много 2 ст./кг/л.

Експертите отбелязват, че очакваното поскъпване при отделните продукти е различно в зависимост от тяхната цена, разстояние на превоз, тегло и обем. Колкото повече се преработва един продукт, толкова повече поскъпва, защото транспортните разходи се увеличават. Има значение също дали стоката е от внос или е местно производство.

Средната цена на килограм ориз например по данни на НСИ е 2,33 лв. с ДДС. При средна дължина на превоз от 189 км за транспортиране на този продукт, текущите средни разходи с винетка са 32,38 лв. на тон. При въвеждане на тол таксуване се очаква да нараснат на 34,64 лв./тон, което е увеличение на транспортните разходи със 7%, показва анализът.

Но тъй като делът на тези разходи при ориза е малък (1,8%), отражението върху крайната цена на единица продукция би било най-много 0,17% или 0,004 лв./кг.

Минимално е увеличението и на хляба. При средна цена на килограм от 1,41 лв. и средна дължина на превоз от 347 км за транспортиране на този продукт, текущите средни разходи с винетка са 83,21 лв. на тон. При въвеждане на тол таксуване се очаква да нараснат на 92,31 лв./т, което е увеличение на транспортните разходи с 10,9%.

При хляба делът на тези разходи е по-голям отколкото при ориза (7,8%), защото продуктът минава през повече етапи на преработка и в него са калкулирани транспортните разходи и за суровините. Но тъй като тол таксата се преразпределя върху целия товар в един камион, то увеличението в крайната цена на единица продукция би било най-много – 1,67 % или 0,023 лв./кг.

Трябва да се има предвид, че един камион превозва не 1 кг ориз, а няколко тона според вместимостта на превозното средство, посочват от АПИ. Според тях тол таксата, която е малка част от транспортния разход (основната част е горивото), разпределени върху целия товар, води до минимално оскъпяване.
 
С автобус
Билетът до морето нагоре с левче

Намалява цената от София до Перник

Билетът за междуградските линии ще се увеличи между 5 и 96 стотинки. Това показват още сметките на Световната банка, изготвени по искане на АПИ.

При автобусните превози най-голямото увеличение, според използваните примери, ще е за маршрута София – Варна и то, ако приемем, че пътниците са средно 20 на брой. Тогава нарастването на цената на билета е с 96 ст., обясни проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура”.

Те са направени на база предположението, че превозвачите ще прехвърлят изцяло върху цената на билетите разходите си за преминаване от винетка към тол такса. При късите автобусни линии като Плевен – Ловеч или Пловдив – Пазарджик тол тарифите ще доведат до поскъпване на билетите между 5 и 15 стотинки.

При маршрути със средна или по-голяма дължина поскъпването ще е с 5-6%, но не повече от 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и каква част от тях е по платената мрежа.

Зависят също от натоварването и емисионния клас на автобуса. Така билетът от София до Перник например ще поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут е само 30%.

Малко по-голямо е увеличението при по-дългите разстояния. В момента средната цена на билета от София до Русе например е около 21,84 лв. При средна заетост от 20 човека в автобус, цената на винетката на един пътник е 13 ст.

Тол таксата на пътник по този маршрут с дължина 316,12 км е 63 ст. и при положение, че мрежата с тол таксуване е 85% от целия маршрут, цената на билета ще се повиши на 22,44 лв. или увеличението ще е с около 60 ст.