Пловдивчани не успяха да възприемат и да започнат активно да използват споделените електрически алтернативи за придвижване, показа проверка, пише "Марица".

Очакванията за втория по големина град у нас бяха, че недостигът на такситата, нередовният и неоптимизиран градски транспорт, както и липсата на места за паркиране ще послужат като катализатор за подобни алтернативи.

Още през май 2021 г. компанията за краткосрочен наем на електромобили "Спарк" обявиха, че разширяват дейността си в страната и влизат в Пловдив. По първоначални данни бяха докарани близо 30 автомобила от софийския автопарк на фирмата, които стигнаха близо 50 следващата година.

Кратка справка в бизнес плановете на подобни фирми и изчисления на икономисти, обаче показват, че за да има смисъл от подобна услуга, един автомобил трябва да се ползва активно поне 5-6 часа в денонощието. Очевидно това не се случва в Пловдив и от края на 2022 година електромобилите на "Спарк" започват да намаляват. Така през цялата тази година активни под тепетата са едва между 10 и 15 коли, което е основателна причина да смятаме, че бизнесът на технологичната компания за коли на ток не оправдава очакванията за Пловдив. В столицата пък активни в същото време са винаги над 500-600 автомобила.

В началото на тази година "Спарк" дори yвeличиха знaчитeлнo aвтoпapкa cи в страната. През февруари дpyжecтвoтo анонсира, че е купило 350 нoви eлeктpичecки aвтoмoбилa oт тpи paзлични мapки. C тях компанията вече разполага е близо 1200 бpoйки, съсредоточени предимно в столицата.

Така обосновано може да твърдим, че от 8,5 млн. лева приходи на компанията майка в България през 2022 г. едва около 160 до 200 хил. лева са дошли от пловдивския пазар. 

До голяма степен при появата на "Спарк" в Пловдив возилата им се ползваха много по-активно заради сравнително изгодните цени. Преди повече от година и половина обаче компанията повишиха значително крайната тарифа за потребителите си, което на практика понижи конкурентоспособността <210>. 

Ако дотогава освен първоначалната такса за 15 минути се заплащаше между 29 и 49 стотинки за всяка следваща минута, към крайната цена вече започна да се начислява и ставка за всеки изминат километър, която варира между 50 и 70 стотинки за 1 км пробег.  

Така ако допреди лятото на 2022 година за курс от мола в пловдивския квартал "Смирненски" до центъра се плащаше малко над 6 лева, с новите тарифи подобен маршрут вече излиза около 9 лева.

Почти толкова обаче излиза същият курс с такси, при това в натоварената част от деня. Така на практика услугата се оскъпи с близо 30 на сто. За разлика от електромобилите на "Спарк" обаче, таксиметровият превоз спестява време, тъй като не се налага да търсиш автомобил около теб, както и да се бориш с намирането на място за паркиране, след като стигнеш до крайната дестинация. 

Подобна е и ситуацията с тротинетките под наем "Лайм", които в един момент бяха близо 250 на брой в Пловдив, но към момента са останали 80-90. При тях освен множеството зулуми и повреди, се оказа, че и въвеждането на зони с по-ниска скорост (до 12 км/ч) в целия център ги направи много по-непривлекателна алтернатива през последната година и половина.

Проблем за този тип услуга са и постоянните посегателства върху тротинетките. Увеличените цени с близо 25 на сто, откакто "Лайм" дебютира в Пловдив през 2020 година, вероятно също допринесоха за по-слабия интерес.