След като хвалбите за тримесечните резултати на БДЖ бяха опровергани с числата в официалните отчети, министър Събев продължава да хвърля в публичното пространство необосновани анонси за цветущото финансово състояние на БДЖ, постигнато при ежемесечни смени на ръководството поради несправяне, и вероятно резултат единствено на желанието му да се докаже пред себе си и своите началници, пише Трибюн бг.

Какви са фактите за първото полугодие на 2022 относно финансовия резултат на групата:

1. Над 20 милиона лв. от спечелено дело срещу ПИБ през 2020 г. се отчитат като приходи през 2022 тъй като са платени през януари.

2. Увеличение на субсидията на БДЖ с Пътнически превози с над 8 милиона лв.

3. Над 15 милиона лв. субсидия на инфраструктурните такси за сметка на държавния бюджет.

4. Украинска субсидия от 6 милиона лв. за сметка на държавния бюджет.

5. Поне още 12 милиона други неоперативни приходи, като амортизации, глоби, неустойки и други.

6. Т.е. над 60 милиона приходи, несвързани с управлението и оперативната дейност на групата. Какво ще стане през следващите периоди, когато по-голямата част от тези приходи няма откъде да дойдат? Просто ще се трансформират в загуби, но очевидно някой друг ще дава обяснения за тях.

Същевременно:

1. Приходите от продажби на билети на БДЖ Пътнически превози за първото полугодие на 2022 е все още 5% под приходите за последната пълноценна година преди КОВИД – 2019.

2. Изпълнението на Графика за движение на влаковете твърдо е под 90%, а има дни когато спада под 70%.

3. Недостигът на локомотиви редовно достига до 20 броя в началото на деня при осигурен нулев недостиг средата на 2021.

4. Недостигът на вагони достига до 40 броя в началото на деня, при осигурен резерв от над 30 броя в средата на 2021.

5. Закъснението на влаковете надхвърля 2,000 мин дневно при под 1,000 мин при нормални операции през предходните години.

6. Пазарният дял на БДЖ Товарни превози е спаднал до 40% при достигани над 55% в средата на 2021 – очевидно до края на годината дружеството ще загуби водещата си роля на пазара, а договорите с Аурубис и Лукойл, генериращи над 25% от приходите, ще бъдат вероятно загубени за 2023 година поради невъзможността да бъдат обезпечени с подвижен състав.

7. Единствено което спасява все още Товарни превози са договорените по-високи с над 30% цени в последното тримесечие на 2021, както и включената в цената енергийна компонента, прехвърляща голяма част от увеличението на цените на тока на клиентите – нещо за което нито министър Събев, нито динамично сменящият се мениджмънт има някаква заслуга.

Има ли разумно разсъждаващи хора, които при горните данни да вярват че в БДЖ нещата се движат в друга посока, освен назад. Очевидният опортюнистичен подход на министър Събев води до крайни заблуди относно състоянието и възможностите на БДЖ. Липсата на всякакви реални реформи, преустановени с неговото идване на власт, залага огромни капани и въпросителни пред съществуването на компанията. Може би не са случайни слуховете, че министър Събев се оттегля – дълбоко в себе си той е наясно че не може още дълго време да продължава със заблуждаването на обществото относно състоянието и перспективите пред железопътния транспорт в България.