Пазарът на жилищни кредити в България продължава да расте и през първото тримесечие на настоящата година, като главната цел за кредитоискателите e покупката на основно жилище.

Анализ на Пощенска банка за развитието на ипотечния пазар през последните три години и първите три месеца на 2022 година потвърждава възходящата тенденция в сектора. Данните на институцията отчитат, че през 2021 година средният размер на исканите кредити се е увеличил с 12% и продължава своя ръст и през настоящата година. Принос за това имат увеличението на доходите на населението, атрактивните условия за жилищно финансиране и ниските лихвени проценти, заедно с повишеното търсене от страна на потребителите, които желаят да направят дългосрочна, сигурна и устойчива във времето инвестиция.

От анализа на експертите става ясно, че потребителите трайно насочват предпочитанията си към по-качествени жилища. Наблюдава се повишен интерес към имоти с отлични характеристики, в райони с по-добра инфраструктура и в близост до зелени площи. Все повече се търсят имоти монолитно строителство, които заемат 90% от дела на финансираните жилища през 2021 г., като все по-малък е интересът към панелните апартаменти и към имотите в строеж. Като резултат от промените, които настъпиха в начина на живот по време на пандемията, клиентите търсят все по-големи и просторни имоти. Расте интересът към тристайните и четиристайни жилища, за разлика от по-маломерните, при които се наблюдава спад.

В потвърждение на тази тенденция данните показват, че около 31% от финансираните имоти през първото тримесечие на годината са тристайни апартаменти, докато за 2021 г. този процент е бил 27%. В унисон с повишеното търсене на качествени и просторни имоти, институцията отчита и ръст в средната цена на квадратен метър на обезпеченията по жилищни кредити, който през 2021 г. е 12% на ниво страна, като водеща по този показател е столицата.

Анализът на Пощенска банка показва още, че в профила на основния купувач влизат хора с високи и стабилни доходи, заети предимно в търговията, държавната администрация и ИТ сектора. Наблюдава се също така ръст на размера на самоучастието при покупката на имот, като през първото тримесечие на годината средните стойности на този показател са 35%. Остава стабилен средния срок на искания жилищен кредит, който е 24 години, съгласно данни на експертите.

Наблюденията сочат още, че клиентите стават все по-информирани и проучват внимателно стъпките за придобиване на жилище, а когато избират банка, предпочитат това да е голяма финансова институция с доказан опит и стабилност. Според статистиката търсенето на жилища е съсредоточено главно в петте най-големи града в страната, които съставляват приблизително 80% от заявленията за ипотечен кредит в Пощенска банка. Това са София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе, като столицата безспорно е доминираща в тази класация с 60% от сключените сделки.

„Пощенска банка разполага с богато портфолио от решения, продукти и услуги, благодарение на които можем да отговорим на очакванията и индивидуалните нужди на нашите клиенти. Анализираме непрекъснато не само цифрите, но и поведението на потребителите, което ни позволява да обобщим, че решаващи за тях са качествената консултация, високата експертиза и бързината на процеса по финансиране. Чрез нашите специализирани Центрове за жилищно кредитиране ние предоставяме професионална подкрепа за всичко, свързано с консултацията, през изготвянето на оферта, до усвояването на кредита за покупка на собствено жилище, лесно и удобно, и най-важното – с личен банкер и индивидуален подход. В отговор и на новите навици на клиентите и очакванията за пълноценен дистанционен процес нашата иновативна услуга Онлайн център за жилищно кредитиране съчетава дългогодишния ни опит в жилищното кредитиране с най-съвременните технологии и им предлага бързина и ефективност. Процесът на кандидатстване и получаване на становище за предварително одобрение се извършва изцяло в дигитална среда и това е част от отличното преживяване, което се стремим да осигурим на нашите клиенти“, коментират от Пощенска банка.

Данните от последните месеци показват, че клиентите, които търсят финансиране за своя нов дом, все повече се интересуват и от добавената стойност и гъвкавостта, която им предлага кредитният продукт. Пощенска банка разполага с широка гама от финансови решения, които дават възможност на потребителите да управляват погасителния си план или да ползват спестяванията си, за да намалят лихвата по жилищния си кредит, какъвто е иновативният продукт „Спестовен жилищен кредит“. Цифрите очертават още една категорична тенденция в поведението на потребителите, които търсят допълнителна сигурност и спокойствие чрез застрахователните продукти, които предлага банката, като приблизително 80% от клиентите ползват Застраховка Живот.

Повече информация за цялата гама от финансови решения на Пощенска банка, може да се намери онлайн на адрес www.postbank.bg, както и във всеки един от центровете на институцията в страната.