Държавата подготвя регулация за доставката на храна за вкъщи. Съществуващите и към момента правила ще бъдат обобщени и допълнение към наредба, обявена за обществено обсъждане.

Браншът приема новия регламент с надеждата, че пазарът ще пресее фирмите, които се възползваха от ситуацията през март след въвеждане на ограничителните мерки и доставките за седмица скочиха с 30%.

Бизнесът с доставка на храна се развива у нас едва от няколко години - до 6% от дейността на заведенията преди пандемията. Covid-кризата даде силен тласък на тази услуга, особено в първите седмици на социалната изолация.

Тогава обаче на пазара излязоха филми, които не отговаряха на всички правила в усилие да запазят дейността. Това казва Ричард Алибегов, председател на Асоциацията на заведенията.

„Първите две-три седмици имаше бум, около 30% скок, но след това се възстановиха числата и останаха фирмите, които са утвърдени на пазара. В последствие те имаха около 15% скок“.

Регулацията е необходима, за да се предпази браншът от изкушенията на нелицензираните търговци.

Разрастването на тези търговски практики в условията на епидемията също налага обединяването на правилата в една наредба, така че храна да могат да доставят единствено фирми, регистрирани по Закона за храните и с превозни средства, които отговарят на хигиенните условия и са видимо обозначени за лесно проследяване.

Регламентът няма да оскъпи доставките, подчерта Алибегов.

Докато епидемията се разраства, доставката на храна остава един от спасителните варианти за бизнеса. Затова браншовите асоциации продължават да настояват и те да бъдат обложени с по-ниската ставка на ДДС от 9%, която беше въведена от юли за консумацията на място.