Най-ужасната година за европейската автомобилна индустрия вече е в миналото. През 2024 г. германските автомобилни производители като Volkswagen, BMW или Mercedes изпаднаха в дълбока криза, пише швейцарският вестник Tages-Anzeiger.

Малко преди Коледа VW обяви, че планира да съкрати повече от 35 000 работни места до 2030 г. Заводът на Audi в Брюксел затваря. А изпълнителният директор на Stellantis Corporation, която освен Opel включва марките Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler и Jeep, трябваше да напусне поста си предсрочно.

Кризата в европейската автомобилна промишленост е наистина епохална.

През 2025 г. германската автомобилна индустрия може да се срине напълно. Ако Доналд Тръмп не започне търговска война, глобалният икономически растеж трябва да се забави, а с него и глобалното търсене на автомобили - казва Даниел Хартман, главен икономист на немско-швейцарския фонд мениджър Bantleon.

В дългосрочен план упадъкът на автомобилната индустрия в Германия едва ли ще бъде спрян, смята експертът. Конкуренцията от Китай, липсата на собствено производство на батерии и софтуер и високите разходи за производствени обекти в ЕС са твърде сериозни.

През следващите десет години ще бъдат загубени до 40 процента от добавената стойност в германската автомобилна индустрия. Това вероятно е много консервативна оценка. Съответно до 300 000 работни места ще станат излишни. И това не е всичко: ако добавите сродни индустрии като стоманодобивната промишленост, Германия вероятно ще загуби общо 500 000 работни места, смята Хартман.

Превод и редакция: БЛИЦ