Бъдещето на автомобилите е пряко свързано с електрическото им задвижване. Докато Европа и светът продължават да стимулират този сегмент, у нас все още изоставаме - сериозно затруднение заради липсата на държавни субсидии, пише Марица.

В България вече може спокойно да се направи едно пътуване с електрически автомобил. Към началото на юни в страната има изградени над 220 зарядни станции, като само 19 от тях са в Пловдив и региона.


Според експертите има поне още 100, които са в различни частни обекти, като офиси на фирми или производствени бази на големи компании.

Към момента страната ни има една от най-слабо развитите мрежи за зареждане на електромобили в Европа, макар и анализите да показват, че именно в България е най-евтино да се кара такъв тип автомобил.

Данните пoкaзвaт също така ocнoвнитe фaктoри, кoитo прeчaт нa бързoтo рaзпрocтрaнeниe нa eлeктрoмoбилитe в Eврoпa, кaтo на първo мяcтo е огромната разлика в цeнaтa нa eлeктрoeнeргиятa в oтдeлнитe държaви.

Нa втoрo мяcтo ce пocoчвa, чe дoри в рaмкитe нa cтрaнитe имa гoлямo рaзличиe в рaзхoдитe зa прeзaрeждaнe в зaвиcимocт oт тoвa къдe шoфьoрът зaрeждa cвoя eлeктрoмoбил. У дoмa e знaчитeлнo пo-eвтинo, oткoлкoтo изпoлзвaнeтo нa ултрaбързa зaряднa cтaнция нa oбщecтвeнo мяcтo.

Изcлeдвaнeто взема за база шoфьoр, изминaвaщ 16 хил. км гoдишнo и рaзчитaщ нa чeтиричacoвo зaрeждaнe, зa дa изминe 240 км. При такава фактическа обстановка собственикът щe плaти три пъти пoвeчe зa eлeктричecтвoтo в Дaния (около 530 евро), oткoлкoтo в Бългaрия - едва 176 евро за същия годишен пробег.

Разликата между страната ни и следващите най-евтини държави за шофиране на електромобил в ЕС - Естония и Румъния, е над 30 евро, или около 210 евро за година.

Така се оказва, че икономията на годишна база при 16 хил. изминати килиметра само от гориво ще бъде около 1000 евро у нас. В държавата от ЕС с най-скъп ток - Дания, икономията ще бъде значително по-малка - малко над 800 евро.

Въпреки разликата от близо 20% в годишната икономия, страната ни остава на дъното във всички класации за регистрирани електромобили в съюза.  

Големият проблем в България обаче остава липсата на субсидии за физическите лица, които искат да закупят електромобил. 

Проучване на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) показва, че само пет от всички страни в Европейския съюз не предлагат субсидии при закупуване на електрическо превозно средство.

България е част от този списък, което според всички експерти значително спъва пазара и практически елиминира всякакви икономически ползи, които в другите страни членки са сериозен стимул. 

В Румъния например властите отпускат 10 хил. евро помощ при покупка на чист електромобил и 4250 евро помощ за пълен хибрид. Това е довело до скок на продажбите в страната с над 280% само през миналата година.

Гръцкото правителство пък връща на купувача до 5500 евро от покупната цена за електромобил, а за таксиметровите превозвачи на ток субсидията е до 8000 евро, плюс 2500 евро за бракувано старо превозно средство.

Така се оказва, че при един и същи електромобил с цена около 30 хил. евро - и в България, и в Румъния, за 4 години водачът в нашата страна ще спести около 4 хил. евро, докато в северната ни съседка тази икономия ще бъде значително по-сериозна - над 13 хил. евро.

Така у нас автомобилът ще спести около 15% от цената на купувача си, а в Румъния - малко над 40 на сто. 

Другият основен икономически субект на пазара на електрически возила у нас - бизнесът и държавата също правят плахи стъпки в посока електрификация.

Националният доверителен екофонд (НДЕФ) ежегодно организира програми точно за институциите, които искат да инвестират в превозни средства с нулеви емисии, като средствата идват от Инвестиционната програма за климата. 

Всяка от тях може да кандидатства за финансиране максимум на три превозни средства, като субсидиите варират от 10 хил. лв. за хибриди с категория M1, до 40 хил. лв за изцяло електрически превозни средства категория М2.