Кило див лефер, уловен в Черно море, удари космическите 50 лв. за кг. Това показа проверка, направена от „Телеграф“, на рибната борса в Каварна. Леферът практически излиза два пъти по-скъп от калкана, който по правило държи най-високите цени от черноморските риби. В момента прясна плоска риба се продава по 25 лв. за кг. Малко по-скъпа от него е била сьомгата, с цена от 27 лв. за кг, но не дива риба, а аквакултура.

Цената на лефера е толкова висока, защото това са единични бройки. Практически лефер в нашето море почти няма, рядко се среща и само едно или две парчета могат да попаднат в мрежите на рибарите.

Леферът е изключително вкусна риба, но не е българска, обясни Йордан Господинов, изпълнителен директор и представляващ Асоциация на производителите на рибни продукти БГ ФИШ, пред „Телеграф“. Тя идва тук, докато е топло, и след това поема към Мраморно море.

Той допълни, че в момента морето гъмжи от чернокоп, който е малкият, непораснал лефер. Корабите ловят в огромни количества, преди пасажите с чернокопа да са отплували отново на юг. Килограм чернокоп в момента се продава по 12 лв. в търговските вериги.

Освен типичният за България шаран за Никулден потребителите ще могат да си купят есетрови риби, които миналата година бяха представени за първи път на клиентите в столицата.

Повечето от тях в зависимост от разфасовките излизат от фермите минимум по 7-8 лв. за кг. Есетровите риби, които се отглеждат у нас във ферми за аквакултури, вече са много и няма да има проблем да се продават, защото мъжките основно стават за храна, а женските се пазят за хайвер, обясни браншовикът.

В България се отглежда руска, италианска есетра и моруна, веслонос с човка, като нейният черен хайвер е близък до този на моруната. В момента България е на път да стане световен лидер в производството на черен хайвер от моруна. Цената му на пазара е 2-3 хил. евро за кг, а от фермите върви по 700-800 евро/кг. Хайверът се изнася основно за САЩ.

Йордан Господинов изтъкна, че заради пандемията секторът на рибарство и аквакултури много е пострадал. Например преди газовата криза, ако транспортът на контейнер с риба от Китай, Корея и Камбоджа е струвал 4 хил. лв., то вече цената му е скочила на 15 хил. евро. до България.

Миналата година контейнерите са идвали дотук за три месеца, сега вече се чака половин година, обясни Господинов. България внася предимно мерлуза, скумрия, морски дарове от азиатските страни.