Голямото откриване на летище „Бранденбург Вили Бранд“ трябваше да се състои през юни 2012 г. и светът на авиацията беше в готовност и очакване.

Медиите бяха готови да отразят своевременно събитието, на което трябваше да присъстват германският канцлер Ангела Меркел и редица други ВИП персони, пише CNN.

Lufthansa дори беше осигурила един от новозакупените си самолети Airbus А380 за първи полет до Франкфурт. Но се случи нещо безпрецедентно – откриването на новото архитектурно бижу на Германия трябваше да бъде отложено в последния момент заради технически проблеми.

Шест години по-късно летището продължава да е затворено. Нито една редовна пътническа авиокомпания не е използвала модерния терминал и не е обявена официална дата за откриването на летището.

Строежът на „Бранденбург Вили Бранд“ продължава да е истинско фиаско, което е още по-непонятно заради факта, че се случва в страна, известна с развитата си инженерна мисъл.

 



Как започна всичко? 

След падането на Берлинската стена през 1989 г. стана ясно, че в началото на 90-те години на миналия век столицата на нова обединена Германия се нуждае от съвременно международно летище. Започва планиране.

Трите летища в Берлин, наследство от бурната история на града през XX век, вече показват признаци на застаряване и ограничения, на фона на навлизането на света в ера на рязко увеличаване на пътуването по въздух.

“Темпелхоф“, проектирано като летище през 1923 г., е най-старото в Берлин, но въпреки внушителната си архитектура и историческа значимост, затвори врати през 2008 г.

Така в града останаха само източноберлинското летище Шьонефелд, любимо на нискотарифните авиокомпании, и „Тегел“ - основното международно летище в германската столица.

Но и двете летища са проектирани в годините на Студената война и не са готови да се справят с настоящия пътникопоток.

В резултат на това се появиха планове за изграждане на ново летище на терен до летище Шьонефелд и след това за затваряне на останалите две. Строежът започна през 2006 г.

Какво се обърка? 

Да се върнем към май 2012 г., когато откриването на летището беше отложено за неопределено време. Вината беше хвърлена главно върху дефектна противопожарна система, която се оказала твърде сложна.

Тя предвиждала в случай на пожар димът да бъде изпомпван надолу, под структурата на терминала, вместо нагоре – през тавана, какъвто е естественият ход на горещия въздух.

 

Това обаче не беше единственият проблем. С напредването на времето възникнаха редица други проблеми, като прегряване на жици, ескалатори, които са твърде къси, и сериозни структурни дефекти в тавана.

В крайна сметка се оказа, че строителните работи не отговарят на регулаторните изисквания, което означаваше, че много елементи трябваше да бъдат започнати отначало.

Наред с техническите проблеми, проектът беше възпрепятстван и от други предизвикателства, като обвинения в корупция и редица правни спорове около финансирането му. Смята се, че в летището са потънали вече над седем милиарда долара. Политическите и бюрократичните препятствия вероятно са задълбочили хаоса.

„Никога не е имало централно ръководство, което да наблюдава проекта като цяло. Така че това създаде среда, в която никой не знаеше каква е истинската ситуация“, казва Андреас Спает, германски анализатор на авиационната индустрия и писател.

„Все още е много трудно да се прецени реалистично напредъкът на строежа и оставащите проблеми и това е причината никой да не се решава да оповести нова дата на откриването“, допълва той.

Допълнителни проблеми 

Отлагането на откриването създава един куп нови проблеми за германските власти, а именно бъдещето на летище „Тегел“, което продължава да функционира като основен международен хъб в Берлин.

Очакваше се „Тегел“ да затвори врати веднага след влизането в експлоатация на Бранденбург. По първоначален план мястото трябваше да се използва за разнообразни дейности, включително иновации и бизнес парк.

Но това е поставено под въпрос, тъй като местните жители гласуваха на референдум на 24 септември летището да остане отворено.

Дори инженерните въпроси да бъдат разрешени, остават съмненията за дългосрочните перспективи пред летището. Дали Берлин ще се превърне някога в голям въздушен център, както се стреми?

Въпреки че градът се превърна в магнит за всякакви технологични и креативни индустрии, той остава единствената европейска столица, която е по-бедна от останалата част на страната.

Има нарастващо търсене на пътувания по въздух, но те се останят главно за придвижвания от една точка до друга без прекачвания, маршрути, обслужвани главно от нискотарифни авиокомпании, като Easyjet и Ryanair. Перспективите за пътувания на дълги разстояния остават минимални.

В този контекст неотдавнашният банкрут на местната авиокомпания Air Berlin е неоспорима пречка, дори Lufthansa частично да запълни празнината с новите си директни потели пет пъти в седмицата между Берлин и Ню Йорк.

Вижда ли се краят?

Според Спает, проблемът може да е структурен. „Очакването Берлин да се установи като международен, и дори интерконтинентален авиационен хъб, винаги е било напълно нереалистично“, смята той.

„Вече има твърде много установени и по-добре оборудвани хъбове, а една от основните пречки е, че покупателната способност на жителите на Берлин остава твърде ниска. Тъй като има твърде малък местен пазар за бизнес пътувания, особено на дълги разстояния, нито една авиокомпания няма да може да превърне Берлин в мега хъб. Просто няма достатъчно търсене на премиум пътувания от и към Берлин“, допълва Спает.

Може би новото летище ще е готово точно навреме, за да се възползва от новата вълна от нискотарифни полети на дълги разстояния, които се появяват напоследък и намират своя пазарна ниша.

Германският вестник Tagesspiegel съобщи неотдавна, че „Бранденбург Вили Бранд“ може да не отвори до 2021 г., след като неотдавнашна инспекция установи редица проблеми.

В същото време през август 2016 г. летището имаше един почти редовен работен ден, когато 24 пътнически полета използваха пистите му (но не и терминала), докато полицията обезвреди неизбухнала бомба от Втората световна война на летище „Тегел“.