Собственици на земя изкараха за продан ниви, които не ползват
В по-голямата си част пустеещите земи са собственост на хора, които са в чужбина или живеят в София или другите големи градове и поземлените им активи са на над 100 км. разстояние от дома им. Голямата част от притежателите нямат физическа и финансова възможност да обработват парцелите или не се занимават със земеделие, тъй като имат други професии.
Според официалните данни на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС), през 2018 г. се е увеличил размера на изоставените трайни насаждания и на масивите от земи, които не са обработвани повече от пет години. Необработваните площи са достигнали 1.94 млн. декара. За сравнение преди година изоставените парцели са били с над 16 хил. декара по-малко. Една от най-честите причини за продажбата на земеделска земя е необходимостта от свежи пари за посрещане на непредвидени плащания. Това става ясно от проучване на „Агрион“ за нагласите на собствениците на поземлени имоти. Притежателите и наследниците се решават на сделка, също така, ако им предстои придобиване на друг имот, за организиране на сватба, за издръжка на студент или предстоящо заминаване в чужбина.
Според обобщените данни на брокерите на недвижими имоти, към момента за продажба са обявени около 870 хил. дка земя в цялата страна. Броят на собствениците, които искат да сключат сделка за притежаваната от тях земя, надхвърля 58 хил. души.
Според проучването на „Агрион“ собственици на земеделски земи са предимно хора над 55 г., като размера на притежаваната от тях земя е средно около 20 дка, които обаче са разхвърлени в различни землища. В повечето случаи парцелите са раздробени на малки части от наследници и за тях често се водят съдебни спорове.
Анализът на „Агрион“ показва, че най-важните фактори избора на купувач са сигурността на сделката и бързото й реализиране. Повечето собственици на земя предпочитат потенциалният купувач да е българска компания, която е доказала във времето, че е добър стопанин и партньор и се грижи за земите, които управлява. Над 75% от продавачите посочват именно „Агрион“ като предпочитан партньор при сделка. Компанията държи водеща позиция сред фирмите, чиито услуги собствениците на земя и продаващите биха ползвали. Тя е най-разпознаваемият бранд в земеделския бранш.
„С извършването на безплатни оценки искаме да помогнем на собствениците на земеделски земи да добият реална представа за пазарната оценка на активите им и каква цена да очакват, ако решат да продадат имота си“, казаха от ръководството на „Агрион“. Това спестява време и разходи на притежателите и ще им помогне да вземат информирано решение.
Последвайте ни