Световни концерни започнаха да местят производството си у нас. Все повече компании от Япония, Германия, Италия избират родната работна ръка. Една от причините компаниите да изнасят производството си са по-ниските данъци, които страната ни предлага, пише в. “Стандарт”.
На японски заплати вече се радват Сливен и Ямбол. Над 4000 души от региона правят жиците за инсталациите на едни от най-известните коли в света. След завода, който известният японски концерн &quot;Язаки&quot; отвори в Ямбол, предстои откриването на нов в Сливен. &quot;Залата е готова, в нея работят инженери, които разпределят работните места&quot;, съобщи за &quot;Стандарт&quot; кметът на града Кольо Милев. <br /> <br /> В началото на годината той съобщи, че инвестицията на &quot;Язаки&quot; в града под Сините камъни ще отвори нови 500 работни места. Проблем в момента се оказва единствено бъдещият паркинг. Ние сме готови да им осигурим паркинг, но мястото се продава, обясни още градоначалникът. Очаква се за извозването на работниците да бъдат наети автобуси от общинската фирма &quot;Пътнически превози&quot;.<br /> <br /> Японците от &quot;Язаки&quot; откриха свой завод в Ямбол. Работниците там са над 2000. На моменти, когато поръчките са повече, наетите ямболии минават 2500 души, като за целта заводът има автобуси, които превозват работници и от Сливен всеки ден. &quot;Язаки&quot; произвежда кабели за автомобилно оборудване на едни от най-известните марки автомобили в света. <br /> <br /> Между срещите с &quot;Язаки&quot; кметът на Сливен Кольо Милев разговаря и с представители на американска фирма, която има желание да инвестира в производството на въздушни възглавници. Компанията има завод в Италия, а в момента разглежда евентуално отваряне на предприятие в Сливен. <br /> <br /> В Кърджали пък хиляди вече се трудят в завода на турския концерн &quot;Теклас&quot;. Там се произвеждат каучукови съединения за охладителните и радиаторните системи на автомобили като &quot;Фолксваген&quot;, БМВ, &quot;Волво&quot;, &quot;Фиат&quot; и др. &quot;Бизнесът ни тук е изключително обнадеждаващ, годишният ни оборот достига 35-40 млн. евро&quot;, изтъкна директорът на завода Метин Дениз. Той обясни, че в момента в цял свят в новата &quot;Опел Астра&quot; са вложени маркучи, произведени в Кърджали. <br /> <br /> &quot;Тук се правят около 15 продукта. Старите метални съединения са заменени с пластмасови, които са със 70 на сто по-леки и с 40 на сто по-евтини. Фирмата работи с най-високите технологии в бранша, производството е максимално автоматизирано&quot;, допълни Дениз. Кърджалийци пък се похвалиха, че условията на труд са безупречни, предлагат се съвременни социални придобивки - безплатна трапезария, спортна зала, стадион, поощрения за служител на месеца и др. В &quot;Теклас&quot; работят 350 души, до края на 2012 г. се очаква те да се удвоят. <br /> <br /> На германски заплати пък съвсем скоро ще се радват и над 400 пловдивчани. Те ще могат да работят в немската компания Behr-Hella Thermocontrol GmbH (BHTC), която си търси терен за завод под тепетата.<br /> <br /> Концернът се занимава с производство на климатична техника. Чуждестранните кандидат-инвеститори вече са огледали няколко свободни терена в промишлената зона край жк &quot;Тракия&quot;, като лично министърът на икономиката Делян Добрев ги насочил към Пловдив. В бъдещия завод ще се произвеждат климатици за най-скъпите марки автомобили &quot;Бентли&quot; и &quot;Ламборгини&quot;. <br /> <br /> Германската компания е влязла във връзка с община Пловдив и предстои двете страни да се споразумеят за терена и подробностите около евентуалната инвестиция. Необходими са между 50 и 70 декара. Вторият етап на инвестицията предвижда разкриване на над 400 работни места. Очаква се до две седмици немците да потвърдят намерението си за обекта. <br /> <br /> Като знак за сериозните си намерения чужденците са обявили, че ще участват в тазгодишния Международен есенен панаир в Пловдив. В разговорите си с представителите на общината са обяснили, че са направили и обиколка на региона, където много немски компании са изнесли производството си. Работата в близост до родни фирми в чужбина била ключова в политиката на немската икономика зад граница. <br /> Само на няколко километра от Пловдив се намира един от най-големите заводи на немската компания за бяла техника &quot;Либхер&quot;. В изграждането на предприятието, което е ситуирано в една от индустриалните зони на община Марица, са вложени 50 милиона немски марки. Наблизо са се настанили и други западни гиганти като &quot;Шел&quot; и &quot;Фереро&quot;. <br /> <br /> Самата община Марица през годините се очерта като номер 1 по брой на чуждестранни инвестиции у нас. Изнесено производство имат още компании от Италия, Холандия, Гърция и САЩ. На територията на село Радиново е най-големият цех извън Америка на щатската компания &quot;Сокотаб&quot;. Инвестицията е за 30 милиона евро. Цехът за производство на шоколадови изделия на &quot;Фереро&quot; също е в Радиново. Италианската фирма &quot;Булсафил&quot; пък има административен център и цех в община Марица. <br /> <br /> Съвсем наскоро лентата на нов завод за производство на кожени седалки бе прерязана и в село Мусачево. Южноафриканската компания ALC работи за автомобилния концерн БМВ в немския град Динголфинг. В момента там се трудят близо 500 души, като бройката може да скочи двойно с оглед планираното от ALC внедряване на машини за кроене. Заводът в Мусачево е ключов за дейността на южноафриканците, тъй като това е първата им фабрика, изградена извън границите на ЮАР. /БЛИЦ<br /> <br />