Във връзка с публикацията “Лихвари нахлуват в 1 след полунощ при жена, напъват я за такса „свеж въздух“ и зачестилите оплаквания от некоректни фирми за бързи кредити, Блиц се обърна за коментар към АОНК (www.aonk.bg).

Как да разпознаем коректните фирми за бързи кредити?


Преди всичко това са фирми които не искат да спечелят еднократно, а да изградят дългосрочни отношения със своите клиенти. Те искат клиентите им да са доволни от получената услуга, да припознаят нейното удобство и когато отново имат потребност от малка сума за кратък период, да се върнат при тях. Както във всеки нормален бизнес, коректните фирми за бързи кредити се стремят да печелят чрез дълготрайни отношения с клиентите си и да имат устойчиво присъствие на пазара.

Една част от коректните фирмите, като отчитат безпокойствието на своите клиенти и на пазара като цяло от лошите практики на които стават жертва някои потребители, чрез своето обединение - Асоциацията за Отговорно Небанково Кредитиране (АОНК), предприеха редица стъпки за защита на потребителските интереси и за повишаване на нивото на финансовата им грамотност.

Обединени около собствен етичен кодекс в АОНК, в диалог с Комисията за Защита на Потребителите (КЗП), те гарантират на своите потребители отношение отговарящо на най-добрите световни практики. Предоставената от тях защита на потребителите далеч надхвърля изискванията на закона. В подкрепа на това твърдение е, че към момента срещу нито една фирма членуваща в АОНК, няма предприета наказателна процедура от страна на пазителя на потребителските интереси - КЗП.

В момент в който имаше явен натиск върху потребителите чрез т.н. частни съдилища, порочна практика която Омбудсмана на република България направи публично известна и успешно пребори, АОНК придвижи стъпка напред защитата на потребителските права. В обединение с най-голямата в България потребителска организация – Асоциация Активни Потребители и с най-голямата медиаторска структура с опит в решението на потребителски спорове – Професионална асоциация на медиаторите, АОНК участва в създаването на Националната Асоциация за Извънсъдебни Спогодби. Чрез тази структура регистрирана от Министерството на икономиката в края на 2016 г., потребителите и само потребителите имат инициативата да подават онлайн жалби срещу доставчици на стоки и услуги, ако смятат, че техните права са накърнени.
Отпускането на бързи кредити е услуга, чиято полезност е призната и подкрепена от Европейската Комисия (ЕК). Независимо, че пазара на бързите кредити е малък – в рамките на оборота на една средна търговска верига, тази услуга е несъмнено удобна за  множество хора. В определени моменти тя е и единствена алтернатива пред бухалките на противозаконните лихвари.
 
Как да разпознаем фирмите със съмнителни практики и да ги избягваме?


Техният бизнес се характеризира с липса на прозрачност, скрити клаузи, завишени наказателни лихви, задължителни и нежелани от клиента „застраховки“, изключително “проактивно” до агресивно поведение на служителите, неправомерно използване на лични данни, нахлуване в личното пространство по всяко време. Това са част от начините, чрез които некоректните фирми зарибяват, а после изнудват длъжниците си. Те се стремят така да обвържат клиента си, че да им остане длъжник възможно най-дълго време – докато има какво да му се вземе. Така се получава известната от медиите ситуация – взимаш хиляда, връщаш десет хиляди.
 
Проблемните случаи са рядкост, но всеки път става дума за човешки съдби, затова е важно как да изберем фирма за бързи кредити.
Небанковото кредитиране е от първостепенна важност за над милион български потребители - семейства и собственици на малък бизнес. То създава удобство за хората като сваля напрежението от тях при посрещането на непредвидени и / или неотложни разходи. А щом съществува пазарно търсене на дадена услуга, тя неизменно ще се появи под една или друга форма. Няколко са признаците по които можем да се ориентираме:

- Гарантират защита на личните данни. Членовете на АОНК постоянно инвестират както в обучението на персонала си, отговарящ за опазването на личните данни, така и в развитието и поддръжката на специфични софтуерни и организационни решения в тази сфера. Продуктите за защита на личните данни ползвани от членовете на АОНК са същите които ползват най-големите световни фирми. С това те ограничиха проблемните случай до 0,007%. При съмнение за злоупотреба с лични данни, членовете на АОНК предоставят юридическа подкрепа, така че пострадалото лице да не бъде въвлечено в допълнителни разходи. Внедрените протоколи на работа и софтуери подпомагат ефективно специализираните органи, така, че при злоупотреба с лични данни разкриваемостта достига 100%.

- Отношението на служителите – те са по-скоро консултанти на Ваше разположение, а не агресивни продавачи на не винаги търсена услуга. Те са готови да съдействат, да отговорят компетентно на всичките Ви въпроси. Но в никакъв случай не агитират, не обикалят по домовете и не настояват да вземете кредит.
- „Стандартен европейски формуляр“, би трябвало да е качен на сайта на фирмата, предлагаща онлайн кредити или да Ви бъде даден от служител на фирмата ако взимате кредита от офис или от консултант. Ако такъв документ Ви бъде “спестен”,  бързо, бързо потърсете друга фирма.

- За да е коректна една фирма, не е задължително да предлага услугите си онлайн, но със сигурност това помага. Това е така защото при онлайн услугата, на сайта на фирмата са качени всички изискуеми документи и има кредитен калкулатор. Сайта редовно е проверяван от правоприлагащите органи и няма как нещо да бъде скрито, добавено после и т.н. обичайни измами. В този случай потребителят може да прегледа предварително и на спокойствие цялата документация, да се консултира и тогава, без принуда, без натиск да реши какво, кога и дали въобще нещо ще се случи, защото последния подписq който се полага, е на потребителя, той е водещият и решаващият в целия процес. В онлайн бизнеса, няма как нещо, което предварително не сте видяли и приели да се окаже, че е част от договора Ви. Онлайн винаги има следа от цялата Ви кореспонденцията и всичко е доказуемо.

- За да нямате ядове - изберете фирма, която спазва етичен кодекс и добри търговски практики. Това са доброволно приети правила, които предоставят допълнителна защита на потребителите, които фирмата е обявила и спазва. Особено доверие заслужава, когато фирмата членува в обединение като АОНК (www.aonk.bg), което присъства от години на пазара, работи в диалог с правоприлагащите органи и потребителските организации и чийто членове участват в браншовата Помирителна комисия към КЗП.

Ако сте експерт можете да потърсите коректни фирми и извън АОНК, но е повече от сигурно, че най-лесно е да се спрете на фирма член на АОНК за да сте сигурни, че ще имате във Ваша услуга добронамерена фирма, която ще Ви предостави най-високата потребителска защита.