Работим сериозно по отношение на всички фактори, които водят до източването на БДЖ. Въвеждат се нови системи за контрол и наблюдение. В тестови период е новата билетоиздаваща система, т.е. оттук нататък ще могат да се закупуват билети онлайн, което ще намали възможността да се купуват превозни документи без каквато и да е отчетност, каквито практики имаме. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков в ефира на „Здравей, България”.

Министърът потвърди, че до 2023 г. ще бъде изградена линията София-Бургас. До края на годината ще започне и процедурата за нови мотрисни влакове.

С инфраструктурните промени в БДЖ не само ще се пътува за 3 часа, а ще се пътува много по-комфортно, по-чисто и по-достъпно. НКЖИ изпълнява всички проекти, които са релевантни към трасето София-Бургас. Те са на различни лотове – София-Елин Пелин, Елин Пелин-Костенец, Костенец-Септември, Пловдив- Бургас и т.н., обясни министърът.

Според Желязков те са на различна фаза на изпълнение. Има изградени участъци, има и такива, които още са в процес на изграждане с висока степен на изпълнимост и има и такива, които заради обжалвания в съда имаме очакването до края на септември да приключат всички процедури. Лимитът на програмния период за изграждането на железопътната инфраструктура в тези участъци е до края на 2023 г.

От страна на подвижния състав, което е ангажимент е на „БДЖ – Пътнически превози” до края на тази година започва процедурата за доставянето на нови мотрисни влакове, а в момента се водят интензивни преговори с „Шкода” за модернизация на съществуващите локомотиви, така че да се достигне тяхната оптимална скорост от 160 км/ч, допълни Желязков

И уточни: Разговаряме с „Дойче банк” за нови вагони. Става въпрос за вагони втора употреба, които се използват в немските железници, защото един пътнически вагон от немските железници излиза по-евтино от ремонта на съществуващ български влак. Средната цена за една седалка във влак е 25 хил. евро. Нашата амбиция е да осигурим 4000 нови седалки”, обясни Желязков.

По думите му железниците са най-екологичнияt, най-ефективният и в бъдеще най-финансираният и субсидиран транспорт, който и като европейска политика ще бъде развиван.

Не би трябвало да се очаква радикална промяна в цената на железопътния транспорт, обяви министърът. „Въпросът е в рамките  на 3-годишната бюджетна прогноза субсидията към БДЖ няма да търпи радикална промяна и затова се разчита на по-добрата усвояемост на европейските средства. В това число за новия програмен период ще се търсят варианти за субсидиране и финансиране за тяговия състав също с европейско финансиране”, добави той.