Всеки път, когато е налице несъответствие на стоката с договореното, независимо дали това несъответствие е открито при първоначален преглед, при монтаж на стоката или през времето, докато я ползваме, за нас възниква правото на рекламация. Единственото условие е несъответствието да не е несъществено, съветва адвокат Лина Георгиева, цитирана от "Флагман".
Важно е да се знае, че ние винаги имаме право на рекламация и това право възниква за нас по силата на закона, а не защото търговецът ни е предоставил т.нар. търговска гаранция.

Ние можем да искаме от търговеца:

1. Замяна на стоката с друга.
2. Отбив от цената – обикновено когато недостатъкът е такъв, че не прави вещта негодна за употреба.
3. Ремонт на стоката за сметка на търговеца.
4. В случай, че замяна или ремонт ще причинят значителни разходи, или вече веднъж сме се ползвали от правото си на ремонт, то за нас е налице възможност да искаме възстановяване на платената от нас сума


Тук е момента да се направи разлика с правото да получим парите си обратно при дистанционните продажби. / най-вече он-лайн продажбите/

В случай, когато сме закупили дадена стока от интернет магазин, ние имаме право в 14 дневен срок от получаването да я върнем и да получим обратно своите пари. В този случай не става въпрос за дефект – дори не сме длъжни да обясняваме причината,  поради която връщаме стоката. В този случай говорим за отказ от сделката, който самият законодател ни е дал право да направим при този вид продажби.

Естествено има стоки, които дори и в този случай не подлежат на връщане, поради естеството си – когато да речем хранителни добавки, закупени от интернет магазин от здравни и хигиенни съображения, веднъж отворени не могат да бъдат обратно върнати в своята опаковка.

Правото на рекламация

Ние, като потребители имаме право да предявим рекламация на стоката/ услугата независимо от това независимо от това дали производителят или търговецът е предоставил търговска гаранция на стоката /услугата/. Търговската гаранция не подменя, предоставената ни от закона гаранция и правото на рекламация. Единствено и само, в случай, че търговецът ни е предоставил гаранция с по-голям срок и при по-добри условия тя може да бъде използвана вместо законовата гаранция.

Когато производителят или търговецът е предоставил търговска гаранция на стоката и удовлетворяването на рекламацията се извършва чрез замяна на стоката с друга, съответстваща на договореното, търговецът е длъжен да запази на потребителя първоначалните гаранционни условия.

Когато рекламацията се удовлетворява чрез ремонт на стоката, извършените ремонти се отразяват в гаранционната карта и срокът на ремонта се прибавя към гаранционния срок.

Как да предявим рекламацията си

1. Рекламацията се предявява устно или писмено пред търговеца или пред упълномощено от него лице, като търговецът е длъжен да приеме рекламацията. Нещо повече – всеки търговец е длъжен да има регистър на рекламациите, където да опишат и нашата претенция.
2. Посочваме какъв е дефектът на стоката, както и начинът по който искаме да бъдем удовлетворени
3. Прилагаме документи, които доказват сделката – касова бележа, фактура, както и всички други документи, които могат да ни помогнат да докажем претенциите си.
4. Важно е да запомним, че когато правим рекламация на стоки, срокът е до две години от получаване на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното.
5. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.
6. Приемането на рекламации се извършва през цялото работно време в търговския обект, където е закупена стоката, на адреса на управление на търговеца или на друго място, посочено от търговеца. Рекламацията може да бъде предявена и във всеки от търговските обекти на търговеца на територията на страната, в които се осъществява подобна търговска дейност като тази в обекта, откъдето е закупена стоката.


Ако рекламацията ни е удовлетворена търговецът е длъжен да издаде акт за това, като задължително ни предостави един екземпляр от акта.

Предявяването на рекламация пред търговеца не е пречка за предявяване на иск, ако претенцията ни не бъде удовлетворена.