Обезщетенията за травма при катастрофа, които застрахователите ще плащат, ще се изчисляват с точки.

За всеки вид травма ще се присъждат определен брой точки. Те ще се сумират, ще се умножават по коригиращ коефициент и така ще се получава крайната сума, която ще получават пострадалите лица, съобщава в. „Телеграф“.
 
Една точка ще е равна на минималната работна заплата, разкриват застрахователи.
 
По-леките травми, като счупвания на ръка, ще бъдат с по-малко точки. Най-тежките и с най-много точки ще са травмите по вътрешни органи или мозъчните травми, защото те могат да бъдат фатални.
 
Това предвижда проект на методика за определяне размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди вследствие на телесно увреждане на пострадало лице и за определяне размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди на увреденото лице вследствие смъртта на пострадалото лице.
 
Тя е изготвена от консултантска компания, определена от Гаранционния фонд. В момента методиката се обсъжда с Асоциацията на българските застрахователи.
 
Очаква се на заседание днес фондът да я приеме. Впоследствие проектът ще бъде представен на Комисията за финансов надзор и други институции, които ще изработят съвместна наредба.

Проектът не трябва да се приема като краен вариант, а като отправна точка, база за дискусия, подчертават от Гаранционния фонд.
 
Обезщетенията за имуществени вреди за наследниците на починалото в ПТП лице ще се изчисляват по много параметри, но основният ще е доходът на загиналия. Те се разглеждат като загуба на доход. Това означава, че наследниците на лица с по-висок доход реално ще получават и по-високо обезщетение.
 
Застрахователи коментират, че този въпрос е много деликатен, но по този начин ще има обективни критерии за изчисляване на обезщетенията.
 
Най-тежък коефициент и съответно най-голямо обезщетение ще се плаща на деца до 18 г., които са загубили и двамата си родители в катастрофа.
 
Доходът ще се гледа за три години назад, ще се доказва с документи и ще се взима най-високата сума. Обезщетението ще се изчислява като се взема предвид колко още години е имал загиналият до пенсиониране.

Освен това ще се взема предвид как доходите биха се увеличавали в бъдеще заради инфлацията.
 
Запазва се лимитът от 5000 лв., въведен с промени в застрахователния кодекс,, за обезщетенията за по-широкия кръг роднини на загинал на пътя. За тесния кръг лимит няма.
 
Проектът за методика е базиран на испанския модел. Един от най-важните аспекти на испанския модел е, че имуществените и неимуществените вреди се оценяват поотделно.