Вашингтон и Брюксел отказват руския петрол, но продължават да го купуват. Европейците отдавна получават "латвийска смес", пишат западни медии.

Сега американските компании използват заобиколни решения. Търговците успешно крият произхода на въглеводородите "за да запазят доставките", докато местните производители държат "една крачка пред санкциите". За това как "забранените" ресурси стигат до Запада - в редакционния материал.

Работните схеми

От април в САЩ е забранено да внасят въглеводороди. Но през май танкери пристигнаха в пристанищата на Ню Йорк и Ню Джърси, вероятно с руски петрол.

Според The Wall Street Journal изпращачите и преработвателите крият произхода му, но го доставят на световния пазар. Така щатите Ню Йорк и Ню Джърси получиха гориво, частично направено от руски суровини.

В Съединените щати той дойде през Суецкия канал и Атлантическия океан от индийските рафинерии. Тези компании са основни купувачи на руски въглеводороди, според транспортните документи, данните на Refinitiv и анализ на Хелзинкския център за изследвания на енергията и чист въздух.

По обиколни пътища горивото вече отива в Европа. И така, още през април Bloomberg съобщи как европейските предприятия преодоляват ограниченията: търговците търгуват с така наречената латвийска смес от различни марки петрол, където по-малко от 50 процента е руски. Според тях Shell не смята това за нарушение на санкциите.

Индия

Сега е добавен и "индийско-руски" нефт. През април Азия за първи път изпревари Европа по отношение на покупките на въглеводороди от Русия. Индия купи особено голямо количество: от февруари насам около 62,5 милиона барела, три пъти повече, отколкото през същия период на миналата година.

В същото време от началото на пролетта доставките на петролни продукти от Индия за Европа са нараснали с 30 процента, а за САЩ – с 43 процента.

По този начин, след като получи суровини от Русия с отстъпка (сега е около 20 процента, Urals се продава на цена от 89-92 долара за барел), Индия прави добри пари от препродажба.

Основните купувачи на ресурси в Индия са частни петролни рафинерии (държавата обикновено купува по годишни договори). NDTV отбелязва, че докато западните компании избягват руския петрол, индийските рафинерии - като Reliance Industries и Nayara Energy - станаха най-големите вносители тази година.

Рафинериите не крият, че правят големи печалби чрез намаляване на вътрешните продажби и агресивно увеличаване на износа на горива, включително за Европа.

„Постигаме рентабилност от над 30 долара за барел“, цитира каналът думите на представител на един от заводите.

Можем да си го позволим

Всъщност азиатците се възползваха от ситуацията: запасиха се с петрол на разумна цена и го препродадоха изгодно. Русия обаче няма какво да губи тук. Нефтът трябва да се продава, в противен случай ще трябва да се намали производството.

И това е изпълнено със замръзване на кладенци с последващото им повторно активиране, което ще доведе до огромни разходи.

Освен това на фона на рекордните котировки приходите от износ на енергия нараснаха един и половина пъти. Нефтът и газът през април донесоха 1,8 трилиона рубли печалба (през март - 1,2). Така през януари-април федералният бюджет вече е получил половината от планираните за 2022 г. 9,5 трилиона рубли.

„Сега цените са толкова високи, че можем да си позволим както отстъпки, така и заобикаляне на износа. Освен това цената ще продължи да нараства"посочва Леонид Хазанов, независим индустриален експерт.

" На първо място, поради сериозен недостиг на танкери. Откъде сега Западът може да купи петрол? Това оставя Латинска Америка, Африка и Близкия изток. Но въглеводородите се транспортират от там само по море в танкери. Сега тарифите за наемане на кораби се покачиха с 50 процента, до рекордно високо през последните десет години“, казва той.

Руската следа

Някои наблюдатели обаче обръщат внимание на факта, че индийските доставки са застрашени. Делхи изнася много петролни продукти, включително бензин. Но тъй като Австралия, САЩ и Европа налагат забрани за закупуване на гориво от Русия, според индийския The Economic Times, петролните продукти, произведени от други страни от руски петрол, също могат да бъдат обект на санкции.

Като минимум западните страни ще започнат да изискват от индийските износители подробен доклад за произхода на суровините. Експертите обаче са сигурни, че е изключително трудно да се открие „руската следа“.

„Документите могат да бъдат съставени по такъв начин, че няма да разберете нищо", казва Хазанов.

"Най-лесният начин: напълваме руски ESPO в танкери, приближаваме до кораба от Индия, където вече има петрол от Близкия изток. Изсипваме го в определено съотношение: 70 процента саудитски и 30 процента нашето. И изпращаме тази смес в Индия. Опитайте се да я откриете и проверите“, казва още той.

Друг момент: Европа не е в състояние да премине към въглеводороди от други региони за една нощ - необходимо е да се изградят рафинериите, което ще отнеме от две до четири години.

През това време може да избухне толкова сериозен недостиг на гориво, че икономиката на ЕС просто се срине. Затова европейците ще трябва да си затварят очите за това какво представлява тази смес и откъде идва. Освен това има вероятност да се наложи увеличаване на доставките на петролни продукти от Русия.

Искат много

Междувременно Европейският съюз продължава да обявява забрана за руския петрол и до края на годината очаква да се откаже от почти 90 процента от вноса.

На този фон неочаквано изявление направи американският президент Джо Байдън. Според него Западът обсъжда възможността за закупуване на руски суровини на цена под пазарната.

„Имате проблем, който се появи сега, когато Европа решава, че допълнително ще ограничи покупките на руски петрол. Има активни размисли какво може да се направи, може би дори да се купи петрол, но на намалена цена", каза той.

Кремъл вече обясни: не трябва да разчитате на това.

„Въпросът е, че там така или иначе продължават логистичните проблеми, което води до дестабилизация на световния енергиен пазар", заяви Дмитрий Песков, прессекретар на президента Владимир Путин.

"Но, разбира се, Русия няма да продаде нищо на загуба. Ако някъде търсенето намалява, някъде се увеличава. Има преориентация на потоците “, добави той.

Швейцарският министър на икономиката Ги Пармелин вече се усъмни, че Европа ще получи петрол от някъде другаде. Санкциите срещу Русия бяха наложени с цел възможно най-бързо прекратяване на военните действия в Украйна, но засега няма резултати, призна той в интервю за Blick.

В същото време политикът прогнозира нов кръг от поскъпване на енергията заради нови ограничения. Според него Европа, разбира се, ще се опита да намери други източници на доставки, но „никой няма готово решение в момента“.