Работим за балансиране и увеличаване на двустранната търговия между България и Китай. През първите шест месеца на 2024 г. общият стокообмен с Китай възлиза на 1.7 млрд. щ. д. Това заяви заместник-министърът на икономиката и индустрията Николай Павлов по време на среща със Сюйен, заместник-кмет на Община Нинбо, която се проведе днес в Министерството.

„Съществуват неизползвани възможности за разширяване на българския износ за Китай и по-конкретно на продукти, с които нашата страна е известна в Азия. Пример за това са селскостопанските и хранителните стоки, етеричните масла и козметика, вино и минерална вода“, посочи Павлов.

Икономическият зам.-министър допълни, че през ноември 2024 г. Центърът за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското Стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦНСССКЦИЕ) планира официално да открие нов постоянен павилион с изложбени стоки от България и страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) и нов офис за връзка на ЦНСССКЦИЕ в гр. Нинбо.

„Една от основните функции на павилиона ще бъде предоставянето на информация и насоки на производителите от България и ЦИЕ, които желаят да навлязат на китайския пазар. Чрез постоянния павилион ще могат да се популяризират храни, напитки, козметика и други продукти“, поясни той.

Павлов изтъкна, че за България е важно привличането на още китайски инвестиции в сектори, в които страната ни има традиционни предимства и такива, които осигуряват висока добавена стойност, чрез въвеждане на иновации и висока конкурентоспособност на икономиката. „През 2023 г. и началото на 2024 г. интерес към инвестиране в България бе проявен от китайски фирми от различни сектори“, посочи Павлов.

Град Нинбо, провинция Джъдзян, КНР е разположен на крайбрежието на Източнокитайско море и е важно пристанище на страната. Градът традиционно домакинства изложението „Китай-ЦИЕ и Международен панаир за потребителско стоки“.

Четвъртото издание на изложението ще се проведе през май 2025 г. Това е единственото изложение на национално ниво в Китай, което е ориентирано само към страните от Централна и Източна Европа. „Градът се стреми да разшири българския внос за Китай, освен на познатите стоки като розовото масло и на различни продукти от България“, посочи Сюйен, заместник-кмет на Нинбо.