Лоша новина стресна шофьорите: “Гражданска отговорност” може да надхвърли 1000 лв.
По думите на Алексей Петров това се отнася за леките автомобили, ако се говори за камиони, то цифрата ще скочи до 10 000 лева
Има добър повод някой да се скрие зад благовидната маска ERM II и да реализира една сделка, която с нищо не се различава от „ин хаус“ процедурите - едни пари се вземат от застрахователите и отиват в кореспонденти.
Това казва пред „Труд news“ изпълнителният директор на ССИ Алексей Петров по повод промените в Кодекса по застраховане. Той е категоричен, че ако бъдат гласувани предлаганите текстове „Гражданска отговорност“ за автомобили ще надхвърли 1 000 лв., а за камиони ще е над 10 000 лв.
- Господин Петров, защо сега се правят промените в Кодекса за застраховането, след като проблемът с висящите плащания е поне от 10 г.?
- Има добър повод някой да се скрие зад благовидната маска ERM II и да реализира една сделка, която с нищо не се различава от „ин хаус“ процедурите - едни пари се вземат от застрахователите и отиват в кореспонденти.
От КФМ са направили анализ по възлагане на Министерски съвет. В него са написали, че няма такова изискване за влизане в ERM II. Ако си спомняте на времето същият беше случаят със затварянето на двата реактора на АЕЦ „Козлодуй“ под претекст, че това е условие за влизането ни в ЕС.
Инициативен комитет от България заведе жалба в Люксембург. Жалбата беше срещу акта на ЕК да не наложи това условие за приемането ни в ЕС. Делото бе образувано и прекратено, защото се установи, че липсва такъв акт.
Бяха сезирани всички европейски институции, които отговориха, че никога на България не е поставяно такова условие. България сама предложи това и то влезе в договора. Сега сме в същата ситуация.
- Има ли друга европейска държава, която прави сходни промени?
- Няма. КФН е установила, че няма, тя е написала в мотивите към проекта, че България отговаря на най-високите стандарти за правна регулация в сферата.
Представителите на КФН казаха, че не виждат нужда за подобна законодателна промяна, т. е. тази промяна не обслужва нито националния интерес, нито застрахователния интерес, нито икономическия български интерес, нито е условие за влизане в еврозоната.
- Какво точно означава кореспондент, равнозначно ли е на посредник?
- Може да се каже. Но най-точно е, че те са представители на пострадалите. Кореспондентите представят пострадалите по зелена карта. Те посредничат пред застрахователите, за да бъдат обезщетени пострадалите.
В случая, посредниците са нещо като нашите безимотни, които получават банковите преводи, защото не подлежат на никакъв контрол.
- Кой може да бъде кореспондент?
- Някой, който иска да получава пари от българските застрахователи. Иначе мисията му е друга - да бъде представител на пострадалите от ПТП.
- За фиктивни щети ли става въпрос, или за реални, но надписани?
- Реални са, но фактурите се надписват. Ако има неимуществени щети се изписват повече, ако човекът е пострадал се пише, че е пострадал повече. Дадоха пример, че ако колата е ударена на паркинг, потърпевшите италианци обикновено са им счупени вратовете, защото се плаща повече.
Т. е. прави се надценяване на щетите, което също е фалшификация. Най-крайните варианти са тези, при които никога не е имало ПТП, изфабрикувано е такова с откраднати данни на италиански граждани.
- Очевидно става въпрос за схема. Кой стои зад нея?
- Няма съмнение, че стоят и българи. Най-лошото е, че стоят и българи, които са заемали високи позиции във финансовата област в България - КФН, Министерство на финансите, бюрото за зелена карта. Следващият път ще им обявя и имената.
- Разследва ли се тази схема?
- Разследва се от прокуратурата в България, европейската прокуратура, италианската прокуратура и Европейския съд.
- Ще се вдигне ли и с колко застраховката „Гражданска отговорност“, ако бъдат приети внесените промени?
- Никой не може да направи точна прогноза, но няма съмнение, че ако се точат парите на застрахователите и застрахователите трябва да се компенсират за това, то „Гражданска отговорност“ би минала със сигурност 1000 лева.
Това е за автомобилите, а за камионите може да стигне над 10 000 лв.
- Разбрах, че не са ви допуснали на извънредното заседание на икономическата комисия. Казаха ли ви защо?
- Нямаше мотив и беше много унизително. Ние бяхме трима представители на Съюза за стопанска инициатива (ССИ). Аз съм изпълнителен директор на този съюз повече от 20 години.
Мартин Димитров (б. р. председателят на икономическата комисия) можеше отново да прати едно писмо до ССИ и да каже: „ Не ми харесвате, не идвайте“. Беше ни подсказано, че аз и юристката сме нежелани защото сме бивши служители на ДАНС.
Понеже тя носеше една много дебела папка, предварително имаше коментар какво има в нея. В папката носехме документи, в които ние се аргументирахме, че закона се прави само за една компания в Италия, за един кореспондент, на когото трябва да бъдат преведени едни суми.
В папката имаше доказателства, че срещу този кореспондент, за когото се променя закона има заведени дела от български застраховател за 30 млн. евро, за 50 млн. евро. Има досъдебно производство в Неапол, има произнасяне на съдия в Милано, че при този кореспондент има елементи на корупционни практики.
Всъщност ние щяхме да докажем, че промените ще обслужат някой, при когото са установени елементи на корупция.
- Защо смятате, че промените в закона се правят за конкретен кореспондент?
- Вчера служебният министър на финансите първо пред журналисти, а след това и в една от големите телевизии заяви категорично, че законът е в посока да платим едни пари в Италия, една банкова гаранция. Ние се постарахме да установим каква е тази банкова гаранция, за какви пари става въпрос.
Установихме и кой е кореспондентът.
- Каква е въпросната банкова гаранция, за колко пари е тя?
- Когато от една държава се съберат щети и се предявят към българското бюро „Зелена карта“, то разполага с банкова гаранция, която може да усвоява. В нашия случай, България е под мониторинг, който е поискан от нашето българско бюро, а не каквото твърди Министерство на финансите.
Мониторингът е поискан от нашето бюро, точно заради този проблем и за да може да влезе във функция Съветът на бюрата, който усвоява тези банкови гаранции. Целта на мониторинга е да се изясни как се плаща и има ли насрещни документи, които доказват, че се плаща на пострадалия.
В момента тази банкова гаранция е действаща, а Съветът на бюрата не иска да я усвои, защото няма доказателства, че парите са отишли при пострадалите. В същото време министърът на финансите предлага закон това да се усвои.
- За колко пари става въпрос?
- За десет милиона.
- Евро или лева?
- Спорно е- министърът твърди, че са 10 млн. лв., аз твърдя, че са 10 млн. евро в полза на един брокер, срещу когото са заведени много дела и който се разследва в Италия. Това е случаят.
- Бихте ли обяснил какви конкретно са измамите, които са извършени в Италия и с които се източват пари от български застрахователи?
- Най-честите са, ако има имуществена вреда по автомобила, в сервиза да се надпишат повече повреди по автомобила. Ако става дума за здравни проблеми на шофьора, тоест неимуществени вреди, да се напише, че е пострадал повече.
Това нито го прави човек от сервиза, нито лекар от болница, а се фабрикуват документи. Това е лекият вариант. Тежкият е - фабрикува се по принцип ПТП, което не се е случило реално. Откраднати са данни на италианец или на италиански гражданин и на български, използват се, фабрикува се и след това се предявява иск.
Ако законът влезе в сила, всеки застраховател ще бъде задължен да плаща всеки такъв иск. Ако ние си направим един кореспондент, за който доколкото знам ни трябват 200 000 евро, можем да съберем 200 милиона за една-две години.
- Как се регистрира кореспондент?
- По общия ред, няма регулация. Без контрол за капиталова адекватност, за ликвидност, за разлика от застрахователите. Това е проблемът на системата и затова вътрешните правила на съвета вече изискват, че по гаранция се плаща, само когато е доказано с банково извлечение, че е платено на увреденото лице.
И понеже тези случаи от 2018-а, за които в комисия в парламента спомена и заместник-министърката, не са придружени с такива документи, затова съветът не усвоява гаранцията, която българското бюро е дало. Ние сега въвеждаме механизъм, с който да се заобиколят дори правилата на съвета.
Нещо по-важно, с което сме толкова страшни за председателя на комисията Мартин Димитров, който не ни допусна на заседанието на икономическата комисия.
Ние с юриста на ССИ Николина Христова сме опасни, защото познаваме много добре два закона - този за пране на пари или мерките срещу изпирането на пари и мерките за противодействие на тероризъм.
В тази папчица много ясно пише, че с това предложение за закон държавата въвлича в престъпление принудително застрахователите да участват в пране на пари и финансиране на тероризъм, тъй като не е ясен пътят на парите, след като застрахователят плати.
- Защо не е ясен пътят на парите?
- Защото кореспондентът ги получава и след това няма контрол къде отиват. Всеки ден в България счетоводители се занимават да пишат справки, докладни или отчети до ДАНС къде какви трансфери правят, а тук говорим за милиони, които пристигат в кореспондента и след това не е ясно къде отиват.
Сега като човек, който може да придобива информация, казвам, че аз имам данни от разследването в Италия, че част от потока от тези пари е насочен към Молдова. През тази държава е един от най-интензивните трафици по пътя на мигрантите, доказано, установено се движат престъпни групи.
Моят въпрос е с какво Мартин Димитров или министърът на финансите гарантират, че тези пари не обслужват точно тези престъпници, тези терористи, с които утре Европа и България ще има проблеми.
- А по какъв начин Молдова е включена в тази схема?
- Това ще го запазя засега. Само казвам, че част от потока отиват там. Това е била моята работа, това е моят опит.
- Кореспондентът изпраща средства в Молдова или има и молдовски кореспондент, забъркан в схемата?
- Да речем, че човек на кореспондента може да има роднина в Молдова.
- „Лев Инс“ бяха единствената застрахователна компания, която имаше свои представители в държавите, към които най-често пътуваха българи. Не може ли чрез тях всъщност да бъдат овладени измамите?
- „Лев Инс“ е единствената компания в Европа, която е разработила модел и ефективно противодействие на тези измами. Давам пример - годишният разход по зелена карта в Италия на „Лев Инс“ преди около 4 години е бил 12-13 милиона евро.
Към този момент е между 4-3 милиона евро, като обемът на компанията се е увеличил със 17 процента, разбира се, по модела, който е търговска тайна, и аз няма да го споделям.
Но той представлява интерес почти за всички европейски компании.
Този закон по никакъв начин не засяга „Лев Инс“, това е някаква илюзия и тъй като тя е най-голямата компания, в момента е най-активна по една проста причина - ако някой фалира, големите компании като „Лев Инс“, след това ще се наложи да плащат щетите на фалиралите. И оттам идва тази активност на „Лев Инс“.
Гледах как Мартин Димитров води заседанието на комисията, ако видите записа, става ясно с най-посредствения анализ, че той лобира промените да се случат. Това поражда съмнения в мен, че той има интерес законът да се гласува и парите да отидат в този кореспондент.
- По конкретните промени ще направите ли нещо, ще ги атакувате ли, ако бъдат приети?
- Няма логика да бъдат приети, затова няма какво да атакуваме. В това се състои парадоксът - някакви хора предлагат нещо несъстоятелно, става дума за някакво опиянение за обслужването на някакъв интерес. Няма здрава логика, че ще мине.
Тук въпросът е какви са мотивите, какви са подбудите на министъра това да го направи и днес на Мартин Димитров да води заседанието в тази посока.
Вижте записа как той потиска изказванията, които показват здравата логика и как насърчава тези, които безсмислено трябва да подкрепят закона. Мартин Димитров, преди гласуването на членовете на комисията, каза че те, от „Да, България“ ще подкрепят вносителите на този законопроект.
Тоест той предпоставя гласуването като председател, като казва, че това ще стане. След това се каза, спокойно - ще направим работна група, променете нещо в текста, но трябва това все пак да мине. Кой е казал, че трябва да мине, не стана ясно.
Имаше депутат - Иво Атанасов, който изрично попита кой е авторът на този престъпен за България законопроект, така го окачестви, и защо се прави това. Комисия за финансов надзор, правейки анализ на цялото европейско законодателство, казва: българското законодателство отговаря на най-високите стандарти в света и на практика нямаме нужда от този законопроект изобщо.
И няма такъв текст в нито един кодекс на застрахователите и застрахователен закон в друга държава. Това ще постави българските застрахователи в неравностойно положение спрямо другите, казаха го днес, при това не кой да е, а Бойко Атанасов като председател на Комисията за финансов надзор.
- Делото, което компанията „Лев Инс“ води за обезщетение срещу държавата заради операцията „Октопод“, завърши на първа инстанция в Окръжен съд - Перник с рекордното обезщетение от 48 милиона лева. Очаквате ли положителна развръзка и на следващите инстанции, и склонни ли сте под някаква форма на извънсъдебно споразумение?
- Надявам се, че не това е целта на законопроекта.
Алексей Петров е роден на 23 април 1962 г. в Тетевен. Завършил милиционерско училище в Пазарджик и икономика във ВИИ “Карл Маркс”, специалност “Управление на търговията”. Близо 30 години (1981-2010) работи в службите за антитероризъм и сигурност: командос и шеф на отряд за специални операции в СОБТ; офицер на оперативно внедряване в НСС; съветник в кабинета на ДАНС. Алексей Петров е доктор на науките, доцент, преподавател във факултета по икономически и социални науки на Пловдивския университет. Изпълнителен директор е на Съюза за стопанска инициатива. Президент на националната федерация по карате.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
25 Коментара: