Проф. Огнян Герджиков е юрист и политик, председател на 39-ото Народно събрание (2001 - 2005). Професор в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

От 27 януари 2017 г. до 4 май 2017 г. е служебен премиер. Бил е два пъти  народен представител от листата на НДСВ. Председател на Парламентарната комисия по правата на човека и вероизповеданията в 40-ото Народно събрание. Научните му интереси са в областта на гражданското, търговското и дружественото право и арбитража. Удостоен с орден „Стара планина“. 

Той коментира политическата обстановка в страната след изборите и предложението на Слави Трифонов за кабинет. Ето какво каза той в интервю за "Марица".

- Ако на Вас бяха предложили да оглавите кабинета  на "Има такъв народ" - оценявате ли го като добър екип, който ще върши работа?

- Това не са случайни хора. Кабинетът е силен на пръв поглед. Не  съм категоричен, защото има немалко хора, които чувам за пръв път. Няма как да знам какво могат. 

Така че не мога да бъда категоричен. Освен чудесните биографии прави впечатление и големият брой дами в кабинета, което е положителен факт.
 
При Николай Василев има великолепна комбинация на експертиза с голям политически опит. Въвеждането на чисто мажоритарните избори за мен е равносилно на катастрофа. С Байдън сме почти набори, но аз нямам желание да се връщам в политиката.
 
- Проф. Герджиков, как оценявате хода на Слави Трифонов да обяви състав на кабинет още преди обявяване на окончателните резултати от изборите?

- Това е нестандартен, дързък ход. Нямам спомен да е имало такъв в най-новата история на България. Може би преди Аспарух да е имало, но тогава не е имало Народно събрание.

Наистина е шокиращо от известна гледна точка. Може би Слави Трифонов използва този ход като контрапункт на поведението, което имаше в предходното Народно събрание, където се беше покрил изцяло - нито приемаше, нито предаваше.  Затова пък сега, вероятно за компенсация, излезе с изпреварващ ход, малко двуостър, но във всички случаи интересен.

- Предложеният проектокабинет е съставен от хора с впечатляващи професионални биографии. Достатъчно ли е това за добро управление?

- В предложения кабинет има много изявени личности, високообразовани. Някои от тях вероятно нямат политически опит и няма откъде да го имат - те са твърде млади хора.

В предложения кабинет има много висококласни хора, с много високо образование, с политически опит. Начело с предложения за премиер Николай Василев, който е бил и вицепремиер, и министър на две правителства. Това е човек с богат опит и с много качества.

- Мнозина виждат в този кабинет връзка с НДСВ. Какъв знак е това?

- В кабинета, предложен от Трифонов, присъстват хора, доказани през годините, начело с Николай Василев, за когото не мога да кажа лоши думи. Работили сме заедно, той е изключително работоспособен човек.

Би бил много полезен в този момент, когато ни предстои влизане в еврозоната - той е много силен именно в тази област. Най-ценното при него е, че е експерт, натрупал и богат политически опит на високи позиции - тази комбинация при него е великолепна.  

Чудесен специалист е Ради Найденов, който беше шеф на кабинета на Симеон Сакскобургготски. Кадри на НДСВ са Николай Радулов, предложен за вицепремиер, както и Любомир Дацов, който при нас беше заместник-министър на финансите. Това са все хора, които са се доказали и като великолепни професионалисти, но имат и политически опит. Затова могат да бъдат безкрайно полезни в евентуален бъдещ кабинет.

- Имат ли основание появилите се негативни коментари за връзка на новия кабинет с ДПС?

- Всеки, който е бил във властта на висока позиция, неминуемо трупа негативи, трупа неприятели. Няма човек, който е бил в политиката, на когото всички ръкопляскат и казват "Браво!". Това е нонсенс. Но пък и опитът в политиката си има незаменима стойност.

- Ще бъде ли одобрен този кабинет? Ще бъдат ли подобаващо оценени качествата на включените в него експерти?

- Изключително труден въпрос. Дали има, или няма качества кабинетът, има сравнително малко значение. Истинското значение е политическото разположение на силите в 46-ото Народно събрание. Тук е по-важна политиката, много по-малко се гледа на експертността.

Може да се получи такъв ефект - тази партия, която тръгне да подкрепя "Има такъв народ", рискува да загуби идентичност, политическото й бъдеще да бъде оцапано.

Затова вероятно много политически сили ще се въздържат да подкрепят кабинета на ИТН и може да се прибегне до политическо инженерство. Например да влязат в пленарната зала много малко народни представители, колкото да формират мнозинството от 121.

Така ще​ са необходим​и само 61 души да гласуват това правителство. И то ще бъде избрано с 61 гласа. Партията на Слави Трифонов, както е известно, към момента разполага с 64 депутати. Следователно даже чисто математически ИТН могат само с техните гласове да изберат това правителство.

Разбира се, то ще бъде изключително нестабилно, защото във всеки следващ момент може да бъде бламирано, тъй като партията няма да има мнозинство в парламента. Това е двуостър ход, не знам дали ще се стигне до такова политическо инженерство, но е възможен вариант.

- Партиите на протеста, сродни с ИТН, вече изразиха недоволство, че с тях не са провеждани преговори за състава на кабинета. Доколко това е сериозна грешка?

- Изненадан съм, ако не е имало някакви преговори. Нормално е да се подготви почвата, преди да бъде съставен и обявен кабинетът.

- Ако бъде пропилян шансът на този кабинет, колко голяма загуба ще е това?

- Няма да е чак толкова жалко. Например Белгия и Израел две години нямаха редовно правителство, нямаха парламент, а тези държави не са закрити, доколкото ми е известно. Една държава може да съществува дълго време и без парламент, не е нищо толкова страшно.

- Защо толкова хора се довериха на Слави Трифонов и направиха партията му първа сила в този труден за страната момент?

- В някаква степен, макар и малка, успехът на Слави наподобява изгряването на НДСВ на политическия небосклон. Ние дойдохме от нищото, благодарение на харизмата на Негово ​величество. Свършихме и полезни неща за държавата - влизането в НАТО, в Европейския съюз. Така че имаме своята диря в историята.

Искам да го пожелая, ако това се осъществи и при Слави Трифонов - ще е чудесно, ако направят няколко добри неща за България.

Склонен съм да направя някаква аналогия. Разбира се, ние спечелихме много повече гласове, бяхме на ръба на пълното мнозинство и само действията на някои политици, които не искаха този успех на Симеон Сакскобургготски, доведоха дотам паралелни царски партии да се пръкнат. Те отнеха гласове, иначе щяхме да имаме абсолютно мнозинство, щяхме да имаме някъде към 140 депутати. Нямаше да се налага да се коалираме с ДПС.

- Но Трифонов не е царят, нали?

- Да, струва ми се, че не е.

- Видяхте приоритетите на кабинета, обявени от Трифонов. Това ли са най-важните неща за България и българите в този момент?

- Има някои добри неща, не мога да отрека. Има обаче и някои смущаващи за мен неща, които не възприемам. Смути ме например силното желание за закриването на Българската банка за развитие. Това е единствената държавна банка, която е търговска.

Хубаво е всяка държава да има поне една такава банка, която да може да влияе върху икономическия климат с даване на предимства на дребния и средния бизнес, с каквато идея беше създадена ББР. С приватизирането й няма да има у нас нито една такава банка, което ще даде абсолютно мнозинство на частния интерес. Да, той е движеща сила, но не трябва да бъде абсолютизиран, защото все пак е егоистичен.

Не гледам особено ведро и на предложението за закриване на специализирания съд - това може да се направи само след един много задълбочен анализ на проблемите. Закриването на спецсъда по този начин ще доведе до това много дела, които са висящи, да бъдат занулени и да започнат отначало. Така или иначе, правосъдието е бавен процес, особено по сложни дела. И така рискуваме процесът да стане още по-бавен и човек ще получи правосъдие, след като мине голяма част от живота му.

А въвеждането на чисто мажоритарните избори за мен е равносилно на катастрофа. Това е опасност да не може да се провежда обща политика. Чисто мажоритарни избори си позволяват изключително малко държави с традиции. При нас това би било катастрофа.

Възможно е, както беше във Великото народно събрание -  една част от състава да бъде мажоритарно избран, а другата част - по пропорционалната система. Смесената система е нещо разумно. Чисто мажоритарен избор звучи чудесно за хората - ще избираме личности, не партии, но това са отделни интереси. И има риск всеки да тегли към себе си, да се намесят  мощни бизнес интереси, да се възползват икономически групировки и да се получат недобри резултати. Страхувам се много от едни такива мажоритарни избори.

- Имайки предвид опита на НДСВ, за какви капани да внимава Слави Трифонов?

- Едва ли ще си позволя да давам каквито и да било съвети на г-н Трифонов. Навсякъде може да се подхлъзне, във всеки момент. Може първо да не съумее да създаде кабинет. Това е голяма и много реална опасност. Не е най-страшното нещо на света, но пак да ходят на избори на българите ще им дойде в повече.                  

- Вие самият бихте ли се изкушили да се върнете в политиката?

- Няма за кога. Недейте да ме поставяте до Джо Байдън. Той е долу-горе на такава възраст, но не ме слагайте до американския президент.