Ще бъдат ли касирани изборите в София заради манипулации в полза на единия от кандидатите, обявен след тях за победител? Отговорът на въпроса ще можем да научим след 15 март, когато ще бъдат огласени резултатите от новата съдебно-техническа експертиза.

Тя бе назначена от Административния съд София-град и с нея ще бъдат анализирани протоколите от всички 1639 избирателни секции в столицата.

В делото по жалба на Ваня Григорова, загубилият кандидат за кмет на Столична община, са били анализирани само 313 секции, като в 300 от тях има разминавания между обявения резултат и машинния протокол и флаш паметта на машината. Тоест, само 13 от 300 имат верен резултат.

От всички проверени 313 секции липсват 15 флашки, от тях 13 са от изборните секции в Слатина. Огромна част от флашките от общото количество с резултати нямат квалифициран електронен подпис, следователно тези флашки с данни може да са донесени отвсякъде и от всеки и да са пълни с неверни данни. В тези секции в Слатина няма никакви доказателства за верността на крайния резултат и т.н., и т.н. можем да продължим. Но може ли да се каже, че в София е извършена организирана фалшификация на изборите?

Eто какво коментира пред "Фокус" дългогодишният зам.-председател на Централната избирателна комисия (ЦИК) проф. Михаил Константинов:

- Административният съд в София-град дава извадка 10% да се прегледат определени секции. В тези 10%  от 1369 секции има разминаване над 90% между записаното в протоколите и онова, което има като данни в чували и флашки. Вие сте и професор по математика, какво се крие зад тези числа?

Сега, в България вече има установена съдебна практика, че когато се установят изборни несъответствия, чиито брой и вид е от естество да промени изборния резултат, изборите се касират. Какво означава това? В нашия случай, ако говорим за кметове в София, защото това е по-интересния случай, г-н Терзиев спечели с една разлика от 4500 гласа.

Между впрочем, разхвърляно по секциите в София, това означава 2-3 гласа на секция горе-долу. Ако в резултат на проверката се окаже, че има разлика между отчетените гласове и това, което експертите проверят от порядъка на 4500 или 5000 или повече, тогава изборите ще бъдат касирани. Защото това е разлика, която е от естество да промени изборния резултат. Дали ще бъде така, или не, аз не знам.

Имали сме в историята такива случаи, има даже и един общински съветник, който беше отменен, кметове на по-малки населени места също са били касирани по различни причини. Така че трябва да изчакаме експертите да кажат, какво са преброили.

Но тук има, разбира се, много други въпроси. Каква е гаранцията, че когато двама експерти и даже в даден момент по един експерт  броят някакви резултати от едни материали, които са се съхранявали не като ценни книжа, а в мазето, където кака Пена си държи метлата и парцала, та каква е гаранцията, че тези експерти ще проверят по-добре резултата отколкото 7 или 9 души, които са членове на изборната секция от различни политически сили. Затова винаги преброяването на резултатите е една крайно нежелателна практика.

Говоря по този начин, след като изборите са приключили и даже има държави, в които това е забранено. Например, в Испания в изборните секции могат да присъстват представители на всички политически сили, но след като протоколът е съставен и никой не възразява, и протоколът се подпише, бюлетините се изгарят. В смисъл унищожават се, за да не може после някой да търси, какво става.

Ще ви припомня най-забележителният случай в това отношение, той е известен като Флоридски синдром и той се случи през 2000-та година на изборите за президент на Съединените щати. Тогава Буш победи Ал Гор с около 400 гласа във Флорида. Представяте си:  с 400 гласа висяха изборите за президент в САЩ. Тогава Ал Гор не призна резултата и беше назначено повторно броене.

Това повторно броене се оказа деветократно, защото всеки път изкарваха различен резултат.

Това, между впрочем, е един принцип при броенето, винаги когато имате повече от 10 000 гласа да броите, колкото пъти ги броите, толкова пъти ще получавате различно число, по най-различни причини. И затова броенето е една крайна мярка, имам предвид повторното броене.

Но така или иначе тази крайна мярка е назначена от съда, ние трябва да изпълним разпореждането на съда, тоест не ние, а изборната администрация. И съответно съдът да вземе решение въз основа на това каква разлика ще намерят експертите. Това е положението накратко със София, а и с всеки град, където е поставен под съмнение кметският избор.

- Във въпросните секции в Слатина, в които се регистрират сериозни нарушения или отклонения от принципите, в избирателните им комисии все пак присъстват представители на парламентарно избраните партии. Как е възможно никой от тях да не забележи това, което се е вършило?

Нека да го кажа още един път. Комисиите са видели нещо, което ние не знаем, какво е и са съставили протокол и са го подписали доброволно. Ние сега отваряме чувалите, които не са съхранявани, както се съхраняват ценни книги, съхранявани са при метлата на кака Пена чистачката. Виждаме нещо друго и казваме: "Окей, това е резултатът."

Пак повтарям, с какво сме сигурни, че това, което броим ние в момента, е по-истинско от това, което са преброили секциите. Изобщо, стигне ли се до повторно броене в големи изборни райони, това е катастрофа. Виж, когато става въпрос за някое малко кметство от  100 души, от 200 души гласували, там може до последната бюлетина да ги изброите и правилно да ги отчетете.

Но когато броите големи масиви от данни - десетки и стотици хиляди бюлетини, а тук бюлетините на двамата кандидати са примерно някъде около 350 000, няма как да не получите такива фалове.

Навремето, когато бях заместник-председател на ЦИК и член, това беше около 20 години, винаги съм препоръчвал комисиите да си гледат работата и да не се брои повторно. Защото повторното броене много често е катастрофа. Окей, да кажем, че експертите кажат има разлика 5000 гласа и съдът трябва да касира изборите.

Е добре, отново повтарям, защо секционните комисии да са броили грешно, а експертите вярно? Защо докато са били съхранявани тези документи не като ценни книжа, а като боклук в мазето, защото тогава някой не е пипнал нещо? Разбирате ли, колко висящо е това положение. Въпреки всичко, аз пожелавам на нашата изборна администрация и на съда да вземат справедливо решение.

- И тъй като постоянно напоследък вече се говори за подмяна на вота, възможно ли е такава организация за него?

Аз лично считам, че това е по-скоро теория на конспирацията, но е факт, че откакто въведоха машините преди повече от 10 години в България, изборната процедура, бих казал, тотално се обърка. И то какво се обърка? Не става толкова въпрос за самия резултат, става въпрос, че няма доверие в изборния процес.

Половината от хората не вярват на получения резултат, или по-точно тези, които са загубили - не вярват. Тогава какъв е смисълът от изборите, ако ние няма да сме убедени, че това е резултатът. Така че отново да го кажем - въвеждането на машините в България се оказа изключително вредно, защото то вместо да повиши доверието в изборния процес, срина това доверие до нула. Ето това е вредата от машините.

- В случай на касиране на изборите какво следва?

Щом се касират изборите, президентът  трябва да насрочи, не знам точно колко, може би тримесечен или по-къс срок, не знам точно, трябва да погледна в кодекса, насрочва нови избори. Специално само за това, което е касирано, в случая кметовете. Така че ще гласуваме за кмет, ако съдът реши така.

- И тъй като вече 2 месеца Столичният общински съвет е без председател, съответно не е и конституиран, няма комисии и т.н., неизвестно е дали и по този въпрос скоро ще има резултат, изправени ли сме освен пред частични, а и пред цялостни избори както за кметове, така и за съветници?

Напълно е възможно. Би било титанична глупост, но не го изключвам. Между другото, много ми е интересно, че хората, които щяха да спасяват София, имаше такива хора, така хубаво я спасиха София, че вече осми път ще прави неуспешен избор. Защото осми път Общинският съвет ще се събере и ще роди и аз не знам какво, планината ще роди мишка.

Надявам се на 8 февруари да им дойде малко акъл в главите, ако не – отиват на избори и за общински съветници и там вече народът може наистина да ги накаже. Като гласува не за тия, които сега се боричкат в Общинския съвет, ако гласува по-масово за други политически играчи. А кои играчи ще участват, ние не знаем, зависи кой ще се запише да участва в изборите, тоест, кой ще се регистрира.

И така, дай Боже на 8-и февруари да имаме избран председател на Общинския съвет и този съвет да заработи нормално в интерес на хората, а не в интерес на разни теснопартийни каузи.

- Какво ще бъде отражението на целия този казус с кметовете и със съветниците върху доверието в нашата изборна система? Хората с каква мисъл ще отиват до урните?

Вече ви казах, че то и сега е крайно ниско, вероятно, дето се вика, ще удари възможното дъно. И в момента хората крайно ниско оценяват действията на правителството, действията на политическата класа. Очевидно оценяват много ниско качеството на изборния процес. Не искам всеки път да казвам, какво беше по мое време, но преди 10 години нямаше и белег от такова нещо, което ние виждаме в момента. И белег нямаше.

Между впрочем, винаги недействителните гласове са били 1-2%, както навсякъде в цивилизования свят. Сега какво ги направихме, недействителните гласове при избори за общински съветник специално само там са 15%, недопустим процент.

При кметове са там 3-4%, горе-долу е нормално. Но при съветници, с тези, бих казал идиотски преференции от които няма никакъв смисъл, освен партийни боричкания, тия преференции докараха 15% недействителни гласове за съветници. При това, забележете, на три последователни избора - 2015 г., 2019 г. и 2023 г.

Това са изборите, на които имаше преференции за общински съветници. И недействителните гласове там са 15%. Преди това бяха 3-3,5%, даже мисля, че 4 не достигаха. Очевидна е връзката с преференциите и недействителните гласове по един много прост механизъм. Тъй като гражданинът Х цял месец го навиват как трябва да пусне преференция за чичо си, за дядо си, за еди кой си, за който ще получи и пари, той е запомнил номера на преференцията, отива, отбелязва преференцията и забравя да отбележи партията.

Тоест, пуска една недействителна бюлетина. И недействителните бюлетини скочиха от 3% на 15% устойчиво, вече 12 години по ред стои този процент. И на никой от нашите политици не му светна в тъпата глава, това го казвам без извинение. Не му светна в тъпата глава, че преференциите разрушиха изборите за общински съветници, това е истината.

- В какъв международен политически контекст попада случващото се у нас? Вие сам казахте, че парламентът и правителството се ползват с безпрецедентно ниско обществено доверие - 8%, а вече слиза и по-надолу. Докъде ще стигнем?

Докъде ще стигнем - не знам, но това, което се случва по света е изключително тревожно. Досега имаше, да кажем, три горещи точки по света, да не ги изброявам кои са, слушателите ги знаят. Към тях се прибави в момента това, което се случва в Съединените щати, конфликтът Тексас и половината щати срещу Федералното правителство.

Между впрочем, такъв конфликт е имало един-единствен път преди това в историята на Съединените щати и ще ви кажа коя година 1860 г. Тогава половината щати са били против, на следващата година 1861 г. избухва гражданската война в САЩ и завършва с 250 000 убити, огромни разрушения, държавата е била на границата на разрушаване и така. Не искам да правя аналогии, но дано не се стига до там.

Така, друг конфликт, който в момента възникна, това е, че китайците се чудят дали да нападнат Тайван, или да не го нападнат.

От една страна, е опасно да го нападнат, а от друга страна друг такъв момент няма да им се случи, когато Съединените щати са разсеяни в три други конфликта.

И накрая идва един катастрофален конфликт, за който никой не говори в момента. Това са водите, които се разпределят между Индия и Пакистан. Там има две гигантски реки, които тръгват от Хималаите, които в момента са с намален дебит, защото там ледниците нещо бързо се стопяват.

Тази вода минава през Индия, минава през Пакистан и е жизненоважна и за двете държави. Индийците обаче построиха грандиозни хидротехнически съоръжения, мисля че 60 на брой, които в момента, в който заработят, водата за Пакистан просто ще изчезне. И пакистанците ще имат две възможности - или да умрат от жажда в буквалния смисъл, или да ударят Индия с ядрено оръжие, те нямат трета опция.

А там и без това чувствата между двата народа, пакистанския и индийския, не са особено добри. Това ще бъде катастрофа от най-висш порядък, защото става въпрос за това, че в единия случай умираш от жажда за броени дни или пък умираш в пламъците на ядрен конфликт. Е, това ще бъде вече върхът на човешката глупост, ако се случи.

- Проф. Константинов, в България управляващите наясно ли са с това, което се случва по света? Вижда ли се от техните действия, че те все пак имат някаква мисъл в такава посока?

Може и да има някаква мисъл, но аз някак си не я усещам, къде е и каква е. Значи се казва тук, добри няма в тази ситуация, всички носят огромна отговорност и се държат абсолютно неадекватно.

Мисля, че все още има някакъв шанс, както се казва,  да дадат заден ход основните участници в българския конфликт, защото те носят огромна отговорност пред българския народ. Да дадат, да направят една крачка, да седнат на една маса, няма да си стискат ръцете, защото се мразят до кръв и до смърт, но поне да вземат някакви умни решения.

Много се съмнявам, че ще го направят, но някак си ми се иска да стане така. Тук се сещам за нашия велик държавник цар Борис III, какви гениални ходове е предприемал, слава Богу към края на живота си, те може би затова го и убиха накрая. Нас ни трябва държавник от неговия мащаб.

- А имаме ли ги, имаме ли такъв?

Ами не знам, ако имаме късмет като народ, ще извадим такъв държавник. В крайна сметка не знам, той може би, дето се вика, е вече роден, тоест, стои някъде, но просто не е излязъл на сцената. Дай Боже, да излезе.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук