Шефът на метрото в София проф. Стоян Братоев даде интервю за "Монитор". Той обясни кога ще тръгне третият лъч, какви са бъдещите планове и каква огромна роля има аварийният бутон. Ето какво още каза проф. Братоев:

- Проф. Братоев, преди няколко дни си мислих, че едно от предимствата на метрото е, че не може да се блокира, както става при затваряне на булеварди и кръстовища, а какво се оказа...

- Блокиране е силно казано. Спират движението за определено време. Това е голяма тъпотия от страна на хората, които го правят.

- А мисли ли се по някакъв начин да се предотврати възможността за такива прояви? Ясно е, че достъпът до този бутон няма как да се ограничи.

- Не, той си е за безопасност. Това по целия свят е така. Ние имаме два случая на спасени хора от пътници след натискане на бутона. Пада човек, влакът идва, но бутонът е задействан от пътници и влакът спира преди станцията. И хората са спасени. Но не винаги има в близост до хората такъв бутон. Ползван е в 30% от случаите. Той е сложен просто за допълнителна защита. И това е по норматив. Един човек да спасиш, си заслужава.

- Казвате има два случая, в които този бутон е спасил хора...

- Всъщност случаите, в които е задействан този бутон, са повече - осем или девет. В два от тях са го задействали пътници, а в останалите служители. Служителите знаят как най-бързо да реагират, но те не могат да бъдат навсякъде. Станцията е 7-8 декара. Дежурният си стои в командния пункт на станцията. Така че този бутон ще продължи да го има.

В чужбина също са много случаите, когато падат хора и този бутон се задейства често. Някъде го наричат даже бутон „паднал пътник“.

По третата линия на метрото вече сме с горно токозахранване, а не с долно. Масовата практика по света е долното токозахранване - под перона е разположена контактната мрежа. На третата линия на софийското метро обаче е горно.

Там по принцип няма как човек да падне, защото има преградни стени, но даже и да успее някак си да падне, напрежението е на пет метра от релсите, така че няма проблем.

- Третата линия ще заработи ли от август, какъвто срок беше обявен?

- Края на август. Вече има назначена приемателна комисия. Тестовете вървят по график, на три, на четири минути. Тоест влаковете трябва да наберат определени километри и се правят изпитания по график. Половината влакове вече са изминали 250 километра, които се изискват. Общо взето, вървят нещата към пускане в края на август.

- Тогава ще бъдат пуснати осемте станции от „Красно село“ до „Владимир Вазов“. А следващите отсечки кога ще се готови?

- Надявам се към края на годината да пуснем и до „Овча купел“. И тогава ще стане от „Владимир Вазов“ до Околовръстното при „Овча купел“ и „Горна баня“. Там има и жп гара, която направихме по линията София-Перник. Следващият етап е от „Владимир Вазов“ до „Левски Г“, другият е до „Слатина“, който също е в следващия програмен период.

- Значи до края на годината ще е готов първият етап?

- Надявам се. То е завършено строително, но тепърва започват изпитания. Другата седмица очакваме да се монтира последното оборудване, за да можем лека-полека да подаваме напрежение. Трябва супервизия на подстанциите да се направи. Трябва да дойдат от специалисти от австрийския „Сименс“. До 31 юли нямат право да пътуват. Дано после им разрешат. Наведнъж дойдоха, но на следващия ден си ги прибраха.

- Това заради вируса ли?

- Да, заради вируса. Дойдоха на 6 юли хората, започнаха да работят и на другия ден ги отзоваха. През май беше същото. Хората се пазят. Но пък за половин-един месец не е толкова проблем. Но ние сега ще подадем временно напрежение, но за да минем в реален режим, трябва да се пуснат всички подстанции, да дойде тяхната супервизия да ги въведе. Има процедура по договора, но нещата и там вървят към финала. Строително са приключени, остават само монтажните работи.

- Следващите етапи – от „Владимир Вазов“ към „Левски Г“ и разклонението към „Слатина“ паралелно ли ще се правят?

- Паралелно е. В момента върви тръжна процедура за „Владимир Вазов“. Обявена е поръчка, внесени са офертите, даже в момента комисията заседава. Около септември трябва да приключи комисията. Да може догодина да почне да се работи по „Владимир Вазов“.

Може би в скоро време ще обявим поръчката и за „Слатина“, за да може догодина лятото да има одобрен изпълнител. Тоест, едната отсечка ще почне в началото на годината, другата в края на годината. Срокът за изграждане и на двете е до 4 години.

- Спорове сред общинските съветници предизвика другото планирано разширение – от „Младост“ до Oколовръстното при Икеа.

- Това не ни е актуално, защото ще е следващ етап - в следващите 10 години. Нашите разчети са, че пътниконатоварването там ще бъде 79 хиляди пътници. Ако искат да се возят само с автобуси по цялото Околовръстно, то там ще трябва през петнайсет секунди да вървят автобуси.

Това е перспективата на натоварването. Затова се разчита на метрото. Днес и половин автобус може да ги вози пътниците там, но в бъдеще е планувано страшно уплътняване на строителството в този район. То вече е частично реализирано. Така че животът ще го наложи.

Но сега това не ни е актуално. Трябва да завършим трети метродиаметър и едва тогава може да се говори за други разширения. Просто няма такова финансиране. Много трудно е финансирането на тези два етапа, хич не са евтини.

Това за Икеа, за Околовръстното на „Люлин“ са бъдещи разширения - поне в следващите десет години ще се правят те. Но нашата цел беше там да резервираме територия. Навремето, още през 2001 г., когато правихме трасето от центъра към „Младост“ и Бизнеспарка, казах на тогавашния главен архитект, че на „Александър Малинов“ са предвидени една 8-етажна и една 12-етажна сграда върху трасето на метрото.

Поисках да пуснем само за резервиране на територията. Резервирахме територия и след 15 години направихме метрото до Бизнеспарка.

Тук също трябва да се резервира територия, за да може да се стопира възможността за строителство върху трасето, защото после много по-трудно ще стане.

- Т.е. целта е сега един вид да се запазят терените, през които ще минава метрото, за да се обезпечи бъдещото му разширение?

- Да. Там основната цел е връзка с лифта. Затова я пуснах тази процедура. Обаче те го удариха на политики и по-добре да не се занимаваме сега с него. Да си вървим ние с третата линия, пък ще му дойде времето и на него. Въпросът е, че ще минем по трудния начин. Тогава ще трябва да влезем под Околовръстното.

- Чу се и мнение, че метрото от Бизнеспарка трябвало да продължи в обратната посока към Горубляне.

- В обратна посока какви пътници има? Четири пъти по-малко натоварване има. Там е нискоетажно строителство и има един парк. Там е абсурд. Там е паркът на „Младост“ и фактически ще минаваш през къщички и през зелена зона.

Там няма натоварване. Навремето затова го спряхме до Бизнеспарка. То беше предвидено да завърти на Околовръстното и да спре. Но ние, като видяхме, че няма натоварване, го спряхме на Бизнеспарка, за да може да се реализира направлението, което има по-голямо натоварване.

И едната основна цел беше връзката с лифта. Сега правят проект за долната лифтова станция. Основният капацитет ще е три хиляди пътници на час, два пъти по-голям, отколкото сегашния. В тези 79 хиляди пътници, които казвам, е отчетен и лифтът. Отчетени са, разбира се, молът, Икеа, Декатлон. Но те не носят кой знае колко голям принос.

От тези 79 хиляди пътници са 5-6 хиляди техните. Даже и да ги няма тях при това бясно застрояване там ситуацията си е такава. Това, което е построено там, е построено за последните 10-12 години.

И е построена само една четвърт от това, което е предвидено в общия план. Значи още три четвърти има да се строи. И те са едни 4-5-етажни сгради. Докато това, което трябва да отива към Горубляне, ако отива, там са триетажни къщи. Там просто няма да има никакво натоварване.