Социолог изброи 5 варианта за развръзка на изборите
Със заявката си за втори мандат, президентът до голяма степен отговори и на въпроса дали ще прави нов политически проект, заяви Димитър Ганев
Той направи анализ на парламентарно представените партии и новосформирани такива, какви са вариантите за правителство и как заявката за втори мандат от Румен Радев влияе на кампанията. Dir.bg ще предложи на читателите си и мненията на други социолози преди официалното обявяване на предизборната кампания.
Ето какво още каза социологът Димитър Ганев в интервю за Dir.bg:
- В каква кондиция са партиите, кои са в крайностите?
- Тъй като изборите са редовни, партиите нямат основния да са изненадани. Пандемичната ситуация обаче ще бъде голямо предизвикателство. Традиционната кампания със срещи по места няма да може да бъде проведена по същия начин, а на новите партии като "Има такъв народ" и "Изправи се.БГ" вероятно ще им бъде по-трудно да изграждат структури именно заради Covid-19.
Електоратите на ГЕРБ и ДПС изглеждат добре мобилизирани. Проблеми са налични в БСП, заради нестихващата битка вътре - на ръководството с вътрешнопартийната опозиция. Това може да доведе до по-ниска ефективност на някои червени структури. Така например няма как да се очаква структурата в Пловдив, която Георги Гергов държи, да работи на пълни обороти. Освен това водачите на някои листи по места вече предизвикаха брожения.
- Коалиция, програмно/експертно правителство или трети и четвърти вариант? Какво може да предложи следизборната мозайка?
- Всички изброени от Вас варианти са на масата. Не бих изключил никой. Дори бих добавил и възможност от предсрочни избори веднага след редовните, поради невъзможност да се състави кабинет.
Но най-вероятните сценарии изглеждат коалиция около ГЕРБ или около БСП. Без участието на двете големи партии не може да се мине.
Как ще я нарекат тази коалиция - програмна, експертна или нещо друго, няма голямо значение. Колко партньора и каква ще бъде формулата, от днешна гледка точка е невъзможно да се каже. Трябва да се видят точните мандати.
- Кой за какво се бори, какви са шансовете му, от колко гласове и партньорства се нуждае, за да постигне целите си при очакваната ниска избирателна активност?
- Избирателната активност е ключът към тези избори. Доста европейски държави проведоха избори по време на тази пандемия. Общият знаменател между тях е един - по-ниска избирателна активност от традиционната.
В България на парламентарни избори средно излизат между 3 милиона и половина и 4 милиона или между 50% и 60% от всички гласоподаватели. Сега можем да паднем доста под тези числа.
През декември в Румъния на парламентарни избори излязоха 33%. Няма социолог или изборен експерт, който може да даде точна картина в една такава ситуация.
- Кой ще обере най-голяма част от негативния вот на недоволните?
- Недоволство срещу управлението има, но въпросът е в каква степен този наказателен вот ще се реализира. Или по друг начин казано - дали тези хора ще излязат да гласуват. Отново се връщаме към въпроса за избирателната активност. Иначе числата ясно сочат, че "Има такъв народ" на Трифонов е формацията, която ще вземе лъвския пай от протестния вот. За част от него се бори и Манолова.
- Как ще повлияе кандидатурата на Румен Радев за втори мандат? Коя ще бъде президентската партия на парламентарните избори?
- Да смятаме, че кандидатурата на Радев за втори мандат ще повлияе съществено на предстоящите парламентарни избори, е пресилено. Със заявката си за втори мандат, президентът до голяма степен отговори и на въпроса дали ще прави нов политически проект.
В този ред на мисли, президентска партия на парламентарните избори няма да има. В противен случай Радев рискуваше да взриви напълно и без това доста крехките си отношения с ръководството на "Позитано", и да елиминира изцяло възможността БСП да го подкрепи на изборите през есента.
А историята в последните 30 години сочи, че на балотаж на президентски избори са отивали само кандидатите на двете големи партии. Волен Сидеров през 2006 г. е единственото изключение.
- Наситихме ли се на компромати или битката на този фронт тепърва предстои?
- Нямало е предизборна кампания в България, която да мине без черен ПР, компромати и прочее. Имаме всички основания да смятаме, че предстоящата кампания ще продължи традицията.
Последвайте ни
2 Коментара: