Ваня Гизенко, експерт: Архивът на Радой Ралин e висок колкото четириетажна сграда
Бълва ги коминът на полиграфически комбинат „Димитър Благоев“. По-любопитните могат да прочетат по някои от тях „Люти чушки“. Тук – там огънят е пощадил и имената на авторите: Радой Ралин и художникът Борис Димовски.
Днес част от тези тъжни остатъци от една забранена и унищожена книга, редом с пишещата машина на поета, могат да си видят в изложбената зала на ДА „Архиви“ в експозицията „Радой Ралин в огледалото на времето“.
Повече от сто негови портрета , шаржове, рисунки върху салфетки или кутия цигари „Слънце“ говорят , че известния сатирик е бил любим обект за всякакви звани и незвани рисувачи: от Борис Димовски до Дончо Цончев.
Експонатите от изложбата са само малка част от архива на Ралин, подарен от синовете му през 2014 година , за ползване от бъдещите изследователи. Там може да се прочетат такива неостаряващи епиграми, за които е трудно, дори да се помисли, че са писани преди 70 години, като: „Свободата блян недостижим/ на втори ден се превръща в режим“ или „Който постъпва често/не живеел лесно“, или „Колко кратък промеждутък си свободице обожавана/ появиш ли се и тутакси биваш унищожавана“.
За такова творчество разбира се плаща. Скъпо. Няма как, след като си написал: „Качете се на тротоарите/за да не ви сгазят колите на другарите“ - да очакваш другарите да ти ръкопласкат.
Ваня Гизенко е експертът прочел два пъти архива на Радой Ралин. Твърди, че подредени един върху друг листата му се превръщат в колона висока дванадесет линейни метра или колкото четириетажна сграда:
- Госпожо Гизенко, какво разбрахте за Радой Ралин след като сте прочели всичко от него и за него?
- В първия момент си казах: Боже мой, какъв суетен човек, събирал е всичко свързано с него. След това си дадох сметка, че това не е суета, а изясняване фактологията на собствения му живот. Той просто е имал изострено чувство за историчност.
В това се убедих, след като намерих молбата му до покойния професор Дойно Дойнов, в която моли да работи с архивите по написването на сценария на „Аз съм Левски“, който става кино-роман, но никога филм. Има и много произведения, които други хора, са му изпращали за мнение. и консултации.
Той е работил над тях , редактирал ги е и ѝ давал оценки. Имал е отношение към младите творци. Малко се знае, че освен добър поет Ралин е бил и художник . Още юноша той прави шарж на Ст. Л. Костов , който е публикуван в вестник „ Бургаски фар“. В някои от писмата много хора, след изгарянето на „Люти чушки“, изразяват морална подкрепа към автора.
- Нека още веднъж изясним какво е случило с въпросните „чушки“?
- Книжката, в основата на която са народни поговорки, излиза в първите дни на ноември 1968 година. Клеймото е на „Профиздат“, чийто директор и бил приятел на Ралин. Тиражът е 30 000.
Тя тръгва по книжарниците, но на третия четвъртия ден, някой светва Живкова, че опашката на едно изрисувано прасе е неговия подпис. Това не е вярно. И Димовски и Ралин до последно са отричали това да е истина, но 10 000 бройки са иззети и изгорени.
- Какви са последствията за Ралин?
- Той е уволнен и година е без работа. В декемврийския брой на списание „Български журналист“ излиза остро критична статия за книгата му. Точно там Ралин е поставил и съхранил изгорени фрагменти от нея.
Академик Тодор Павлов , на който е посветена епиграмата „Син търбух /за наука глух“ в друга статия довършва поета. От там като лавина следват критични писания. На наред с това, има и други гласове. Авторът получава много писма, в които го подкрепят.
В едно от тях, написано с изкривен, малко неграмотен почерк, но много топло и сърдечно, са закопчани с карфица и пет лева. Те така са си и останали. Като горд човек с достойнство Ралин никога не би пипнал чужди пари.
Професор Иван Газдов: Писанията бяха само повод да го гонят
- Професор Газдов, за книгата си „Смей се палячо“ Радой Ралин ви кани да направите илюстрациите, но тя, тогава, не вижда бял свят. Защо?
- Книгата бе поръчана от издателство „Народна култура“ през 1982 година. Имаше петдесет много сложни илюстрации. И беше спряна. Явно на Радой не му е било лесно.
Сега от представените документи виждам, че е писал, питал, но отговор никой не му е дал. Така книгата излезе след Десети ноември 1989 година.
-Какво толкова е имало в нея, че да я спрат?
- Тя дори не е негова лична книга, а преводи на автори от римско време до наши дни. Няма нищо директно и смущаващо и това ми показа нещо много фатално и мъчително: Че Радой е гонен заради самия него а не заради това което пише. Затова, че е личност. Писанията са сама повод. Защото тази книга беше невинна от гледна точка на политиката.
- Каква бе съдбата и тогава?
- Показахме петдесетте илюстрациите в „Дома на киното , а след месец в Дома на хумора и сатирата“ в Габрово. И като се разбра , че книгата няма да излезе Радой предложи да направим изложби във всички галерии в България.
- По-късно поетът реши да направи албум за мен. Той бе планиран в издателство „Български художник“. За целта ми зададе 237 въпроса. И те ми се струваха по-важни от отговорите. Защото в тях Радой анализираше, правеше разрези, коментираше всички изкуства, който познаваше в детайли.
Тогава осъзнах, че не съм просто негов познат, с който яде кокошка, която разкъсва с ръце, както правеше, а много повече.
- Вие сте тъжен човек, а той весел ли беше ?
- Различна работа. Не беше много весел, защото животът му никак не беше лек.
Исак ГОЗЕС
Последвайте ни
7 Коментара: