Черна ТАБЛИЦА от ЕК за смъртта в България, цифрите ще ви уплашат
Смъртните случаи по пътищата в целия ЕС през 2023 г. спаднаха с 1% в сравнение с предходната година
Еврокомисията публикува предварителни данни за смъртните случаи по пътищата за 2023 г.
През миналата година около 20 400 души бяха убити при пътнотранспортни произшествия в ЕС, което представлява малко намаление с 1% спрямо 2022 г.
Въпреки известния напредък след базовата 2019 г., малко държави членки са на път да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.
Смъртните случаи по пътищата в целия ЕС през 2023 г. спаднаха с 1% в сравнение с предходната година. Въпреки че това представлява около 2,360 по-малко смъртни случая (-10%) в сравнение с 2019 г., низходящата тенденция е намаляла в няколко държави членки.
От 2019 г. насам броят на смъртните случаи по пътищата е намалял слабо в Испания, Франция и Италия, а в Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция е нараснал. За разлика от това през последните четири години Белгия, Чехия, Дания, Унгария и Полша са на път да постигнат целта за намаляване с 50% на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата до 2030 г.
Общото класиране на смъртните случаи в държавите не се е променило значително, като най-безопасните пътища все още се намират в Швеция (22 смъртни случая на един милион жители) и Дания (27/million). България (82/million) и Румъния (81/million) са отчели най-висок процент на смъртни случаи през 2023 г. Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион жители.
Наличните данни за целия ЕС за 2022 г. (все още не са налични подробни данни за 2023 г.) показват, че 52% от смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия са настъпили по селските пътища, спрямо 38% в градските райони и 9% по автомагистралите, съобщават от пресцентъра на ЕК.
Тенденцията при броя на велосипедистите, убити по пътищата на ЕС, буди сериозно безпокойство: през 2,000 г. бяха убити над 2022 велосипедисти. Това е единствената основна група участници в пътното движение, която не отчита значителен спад на смъртните случаи през последното десетилетие, по-специално поради продължаващата липса на подходяща инфраструктура и опасното поведение на всички участници в пътното движение, като например превишена скорост, отклоняване на вниманието и шофиране под въздействието на алкохол и наркотици.
В три от всеки четири смъртни случая по пътищата загиналият е бил мъж (77%). Хората на възраст над 65 години са изложени на по-голям риск, тъй като те представляват 29% от всички смъртни случаи по пътищата, докато представляват 21% от населението.
По подобен начин младите хора на възраст между 18 и 24 години представляват 12% от смъртните случаи по пътищата, но 7% от населението.
Пътниците в автомобили (водачи и пътници) представляват 45% от всички смъртни случаи, а пешеходците — 18%, ползвателите на двуколесни моторни превозни средства (мотоциклети и мотопеди) — 19%, а велосипедистите — 10%. Моделите се променят значително в зависимост от възрастта. Сред хората на възраст над 65 години пешеходците представляват 29% от смъртните случаи, а велосипедистите — 17%.
В градските райони уязвимите участници в пътното движение (пешеходци, велосипедисти и ползватели на двуколесни моторни превозни средства) представляват почти 70 % от общия брой смъртни случаи. Смъртните случаи на участници в движението по пътищата в градовете възникват предимно при пътнотранспортни произшествия с участието на автомобили и камиони, което подчертава необходимостта от подобряване на защитата на тези уязвими участници в пътното движение.
През 2018 г. ЕС си постави цел за намаляване с 50 на смъртните случаи по пътищата — а за първи път и на тежките наранявания — до 2030 г. Това беше посочено в Стратегическия план за действие на Комисията относно пътната безопасност и рамката за политиката на ЕС в областта на пътната безопасност за периода 2021—2030 г., в който също така се определят планове за пътна безопасност, насочени към постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 г. („Нулева смъртност“).
През март 2023 г. Комисията представи пакет от предложения, насочени към пътната безопасност, включително актуализирани изисквания за свидетелствата за управление на превозни средства и по-добро трансгранично прилагане на правилата за движение по пътищата.
Пътната безопасност също така е основен елемент от неотдавнашните инициативи на политиката на ЕС в областта на мобилността, включително Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност, новия регламент за TEN-T и рамката за градска мобилност. В предложението си за Европейска декларация относно колоезденето Комисията признава, че безопасността е предпоставка за насърчаване на хората да карат велосипед, и работи за изготвянето на насоки за изисквания за качество по отношение на уязвимите участници в пътното движение, включително велосипедистите.
Заедно с днешните статистически данни Европейската обсерватория за пътна безопасност публикува и нов годишен статистически доклад и актуализирана поредица от профили на държавите.
Смъртни случаи по пътищата на един милион жители — предварителни данни за 2023 г.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
2 Коментара: