Турският танкер „PAZAR“, който остана без ход на около 60 мили източно от морската столица, след като в машинното му отделение започна да нахлува вода, най-вероятно ще бъде провлачен на буксир или до Балчик, или до Варна. Това заяви за БЛИЦ кап. Пламен Бонев, началник отдел „Контрол и опазване на морската среда, търсене и спасяване” в Морска администрация – Варна.
&bdquo;Няма опасност танкерът да потъне. Но дори да се случи нещо, не съществува опасност от нефтено замърсяване, защото товарът на кораба е 3000 тона растително олио, който е превозвал от Одеса за Турция&ldquo;, обясни кап. Богданов. Той добави, че на практика танкерът не е бедстващ, защото не са получавали съобщение за бедствие. Сигнал за аварията на &bdquo;PAZAR е подаден от спасителния център в Анкара в 11,43 часа днес, а не от самия кораб. <br /> <br /> &bdquo;Когато получихме сигнала, турският танкер беше на около 57 &ndash; 55 мили източно от Варна. Сега обаче вече е на около 40 мили заради източния вятър, който го докара на тази дистанция. Не се очаква усложняване на метеорологичната обстановка и за това мисля, че безпроблемно ще бъде провлачен до пристанище&ldquo;, каза още кап. Бонев.<br /> <br /> Той разказа, че след като получили сигнала за аварията, научили, че има проблем с постъпваща вода в машинното отделение. Екипажът се опитал със собствена помпа да отстрани водата, но неуспешно. Свързали се със спасителния център в Анкара, а оттам сигнализирали в &bdquo;Морска администрация&ldquo; &ndash; Варна. От спасителния център в морската столица проверили кой е нaй-близкият кораб до авариралия танкер и се оказало, че това е плаващият под либерийски флаг контейнеровоз &bdquo;AS CYPRIA&rdquo;, чийто старши-помощник капитан е българин. <br /> <br /> &bdquo;Казаха ни, че има възможност да се отзоват и прехвърлиха отводнителна помпа на борда на &bdquo;PAZAR&ldquo;. За жалост обаче и тя не можа да изпомпи водата и се взе решение за херметизиране на машинното отделение&ldquo;, обясни пред наш репортер кап. Бонев. Той добави, че цялата машинна команда е била изведена и към момента категорично няма сигнал или данни за ранени или бедстващи сред 14-членния, изцяло турски екипаж, които да се нуждаят от евакуация или някаква друга помощ. <br /> <br /> &bdquo;По данните, които дадоха за газенето - за крен и диферент, няма големи промени &ndash; нито в едното, нито в другото отношение. Проблемът е, че просто към момента не могат да изпомпят постъпващата вода. След херметизирането на машинното обаче тя е намаляла&ldquo;, разясни кап. Бонев. И допълни, че се чака влекача &bdquo;Ентърпрайс&ldquo;, който да достигне до кораба и вече да се прецени как ще се действа. &bdquo;По всяка вероятност ще провлачи танкера или до Балчик, или до Варна &ndash; според решението на капитана на пристанище Варна&quot;, кза ощев Богданов.<br /> <br /> В момента авариралият танкер се охранява от контейнеровоза &bdquo;AS CYPRIA&ldquo;. От Босфора във водите на Черно море навлиза и друг кораб на компанията - собственик на &bdquo;PAZAR&ldquo;. &bdquo;Той ще смени &bdquo;AS CYPRYA&ldquo;, за да може да си продължи курса. И ще остане в готовност да поеме екипажа на &bdquo;PAZAR&ldquo;. Може да бъде направен опит да се отстранят забележките по помпите и да се изпомпи водата. Ако това не се случи, вече с наши средства ще се отстранява повредата на пристанището&ldquo;, каза още началникът на спасителния отдел към Морска администрация - Варна. <br /> <br /> Все още не са ясни причините за нахлуването на вода в танкера. &bdquo;Няма как да се разбере това към момента, защото има прекалено много вода. Като гледам, корабът е сравнително нов, но е малък. Очевидно при това вълнение нещо е станало&hellip; Или с някой от салниците, или някой задборден отвор не е издържал. Но пак казвам, по думите на капитана, приливът на вода не е голям&ldquo;, обясни още кап. Пламен Бонев.<br /> <br /> <strong>Орлин ФИЛИПОВСКИ, БЛИЦ</strong><br />