Българинът Живко Жеков не е трябвало да бъде на петролната сонда и в последния момент е решил да остане и да се върне вкъщи за Коледа. Било е планувано да бъде сменен от сърбин, но Жеков все пак е решил да остане на плавателния съд, за да изпълни докрай задълженията си.
Живко Жеков се води в неизвестност, след като петролната сонда, на която той е работел като консултант и вещо лице, се преобърна в Охотско море. Платформата е била с 67 души на борда, от тях 14 души са спасени, 16 са извадените от водата мъртви, а останалите са в неизвестност. Основната версия за инцидента засега е немарливост. Хора от сондажния бранш разкриха пред &bdquo;ШОУ&rdquo;, че има тотално нарушаване на всякакви правила при транспортирането на сондата.<br /> <br /> &bdquo;По всички нормативи и фирмени политики, при транспортирането на сондата до &bdquo;консервирането й&rdquo;, на борда й е трябвало да има между 7 и 9 души. Руснаците са били длъжни да изпратят допълнителен кораб за превоз на сондьорите, но не са го направили. Това е абсолютно нарушение и виновниците трябва да бъдат съдени. Възможен е и саботаж&rdquo;, категорични са нашите източници. Живко вероятно е предусещал за състоянието на нещата и затова е решил да остане на платформата докрай, за да проконтролира всичко, макар че е можел да си тръгне, коментират негови приятели.<br /> <br /> &bdquo;Можеше да отиде друг на негово място и сега да си е при мен, Живко обаче искаше да довърши всичко докрай&rdquo;, разказа пред &ldquo;ШОУ&rdquo; разстроената му съпруга Бойка Жекова. Репортер на вестника единствен успя да се свърже с притеснената жена, която все още не може да приеме, че мъжът й е мъртъв и се надява да го намерят, независимо от катастрофалните метеорологични условия, при които е станала аварията.<br /> <br /> По думите на Бойка Живко се ангажирал със сондата още от закупуването й. &bdquo;Той беше с руснаците, които закупиха сондата, и участваше още от самото начало в проекта. Пое ангажимент да я огледа. Можеше да приключи с това и да не участва в придвижването й до Сахалин&rdquo;, разказва Бойка. Въпреки това Живко <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>решил да се нагърби с позиционирането на сондата <br /> </strong></span><br /> след транспортирането й, за да се увери с очите си, че всичко ще е наред. Явно още тогава е имал неприятно предчувствие. По думите на Бойка работата на Живко била много специфична, малцина я умеели. За правилното позициониране на сондата във времето, когато е била теглена от ледоразбивача &bdquo;Магадан&rdquo; и буксира &ldquo;Нефтегаз-55&rdquo;, е трябвало да отговаря друг. Българинът така и не могъл да предвиди нещастието. &bdquo;Ако тази задача беше възложена на Живко &ndash; инцидентът можеше да не се случи! Сега щеше да си е у дома&rdquo;, плаче изпадналата в тотален шок Бойка. Тя дори не се опитвала да го спре, макар че имала лошо усещане при заминаването му: &ldquo;Каквото и да му бях казала, пак щеше да замине и да си върши работата, той беше предпазлив, човек, който върши всичко като по ноти&rdquo;, казва Бойка.<br /> <br /> 50-годишният Живко заминал от България на 30 ноември, като постоянно общувал със съпругата си чрез имейли и есемеси. Последния есемес от него тя получила на 11 декември. Съобщението гласяло, че той е пристигнал вече на сондата и тръгват да я транспортират от Мурманск към Сахалин. &bdquo;От последния имейл, който ми изпрати, разбрах, че нямат метеорологична сонда, или по-точно &ndash; че била повредена. Предполагам, че затова не са успели да предвидят връхлитащия ги щорм. Мисля, че са нямали информация какво се случва&rdquo;, размишлява притеснената жена.<br /> <br /> Живко постоянно я осведомявал за времето, като в имейлите пише, че то е спокойно. &bdquo;Нямал е притеснения, защото малко преди да се случи всичко, ми беше писал, че метеорологичните условия не били чак толкова лоши &ndash; <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>вълните - 4 метра, а вятърът &ndash; 20 метра в секунда<br /> </strong></span><br /> обяснява Бойка. Тя счита, че ако е имало нещо нередно, Живко вероятно го е заподозрял, но за жалост, както се оказва - е било твърде късно. &bdquo;Живко е утвърден специалист, който се е доказал, че винаги взема възможно най-правилното решение... Не знам как се е случило всичко, но се надявам, че е жив и ще бъде спасен. Докато нямам окончателно становище, че това не е така, няма да спра да се надявам! Докато не видя труп, няма да спра да го чакам!&rdquo;, категорична е Бойка. Предвид прецизността на съпруга си, тя се надява той да е бил облечен с неопренов костюм и така да е попаднал в ледените води. &bdquo;В неизвестност е вече толкова време. Преди часове си казвах, че трябва да се върне за Коледа, а сега се надявам и се моля на Господ само да си се прибере&rdquo;, хлипа разстроената жена. Двете деца на Живко &ndash; 27-годишната Велина и седмокласникът Никола, също са в тотален шок, но и те не спират да се надяват баща им да се върне жив у дома. &bdquo;Лошото е, че нямам никаква информация какво става - нито от българските институции, нито от руските, но все още имам надежда&rdquo;, коментира Жекова. Специалисти обаче са на мнение, че е <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>абсурдно човек да оцелее толкова часове <br /> </strong></span><br /> при подобни температури - минус седем градуса на въздуха и плюс един на водата, каквито са били, когато сондата се е преобърнала на около 200 километра от бреговете на остров Сахалин. Сондата се напълнила бързо с вода и потънала за около 20 минути. Предполага се, че ледът е направил пробойни по корпуса, а силният вятър е допринесъл за бързото потъване.<br /> <br /> Към момента руските власти считат, че причина за трагичния инцидент е нарушаване на правилата за буксир. &bdquo;Нищо не мога да кажа, защото не знам какво точно се е случило... Знам само, че Живко няма вина&rdquo;, обяснява Бойка. На същото категорично мнение е и изпълнителният директор на &bdquo;Морска администрация&rdquo; капитан Сергей Църналийски, който е бил състудент на Живко в Морското училище. &bdquo;Живко е бил просто случаен пасажер в случая. Неговата работа като консултант започва, когато преходът премине и сондата бъде транспортирана на определеното място. Тогава той е трябвало да я позиционира &ndash; да постави всички нужни котви, тръби и т.н.&rdquo;, обяснява пред &bdquo;ШОУ&rdquo; Църналийски. Той също определя Живко като голям професионалист с много опит зад гърба си и счита, че ако той е позиционирал сондата по време на буксира, <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>трагедията е можело да бъде избегната<br /> </strong></span><br /> &bdquo;Живко е суперспециалист, който е работил на такива обекти дълго време и има много натрупан опит. Последният път мисля, че беше в Казахстан. В случая обаче той не е отговарял за буксировката, иначе той щеше да се справи безупречно&rdquo;, коментира Църналийски. Той добавя, че се чувства разбит след случилото се. &bdquo;В шок съм! Живко ми е пръв приятел. Познаваме се от дълги години. Направо ми е... не мога да обясня даже колко зле се чувствам...&rdquo;, нарежда пред наш репортер морският шеф. Църналийски поддържа връзка с брата на Живко &ndash; Валентин, но към момента все още не се е свързал с Бойка. &bdquo;На няколко пъти хващам телефона и го оставям... Не знам какво да й кажа... Безсилен съм да направя каквото и да е! Ще изчакам по-подходящ момент... Сега и двамата сме в шок...&rdquo;, опитва да събере обърканите си мисли директорът на &bdquo;Морска администрация&rdquo;. <br /> <br /> <strong>Орлин ФИЛИПОВСКИ<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);">ОЩЕ ЗА ПОТРЕСАВАЩИЯ ИНЦИДЕНТ ЧЕТЕТЕ В НОВИЯ БРОЙ НА В. &quot;ШОУ&quot;!</span> </strong>