Представители на 17 клуба на мотоциклетисти от цялата страна участваха в среща, инициирана от министъра на вътрешните работи Атанас Илков.

Тя се проведе в петък в Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП), в присъствието на представители на ръководството на МВР, на сектор „Пътна полиция“ при ГДНП, съветници и експерти от министерството.

Повод за поканата за разговор са зачестилите пътни произшествия с участието на водачи на мотопеди и мотоциклети в цялата страната.

Вследствие на тежките инциденти от началото на октомври са загинали 6 души, от които един пешеходец и спътник на катастрофирал мотоциклетист.

От страна на МВР беше отправен призив към представителите на мотоклубовете да се обърнат към своите членове и любителите на двуколесните возила да спазват правилата и да се отнасят отговорно към собствения си и живота на другите участници в движението.

Не хоби, а начин на живот

„Карането на мотор не е просто хоби, а начин на живот. Нека не забравяме обаче, че високата скорост причинява необратими последици. Затова разумните граници имат значение.

Всеки един сигнал към членовете на Вашата общност е важен“, призова министър Атанас Илков.

Той изрази надежда, че с общи усилията черната статистика може да бъде ограничена до минимум и в този смисъл апелира за по-добра подготовка на мотоциклетистите.

„Да върнем газта! Да караме за удоволствие!“ – е призивът, който  заместник-директорът на ГДНП старши комисар Калоян Милтенов отправи към гостите. Той изрази увереност, че със своя авторитет и усилия всеки има силата да допринесе в общата битка за съхраняване на живота на пътя.

От своя страна представителите на мотоклубове споделиха, че среща с тях не е организирана в последните 20 години и изразиха готовност да участват в общи инициативи и изработване на мерки съвместно с „Пътна полиция“.

Организиране на обучения, създаване на тренировъчни терени, регламентиране на ленти за мотористи, изравняване на скоростта на моторните превозни средства – бяха сред конкретните им предложения с цел превенция.

Уточнени бяха и бъдещи стъпки, които да бъдат обсъдени и в общността на предстоящия национален мотосъбор.  

Черна статистика

Данните на „Пътна полиция“ за пътнотранспортните произшествия с участието на мотоциклети и мотопеди показват:

  • - от началото на октомври са загинали 6 души, от които един пешеходец и спътник на катастрофирал мотоциклетист;
  • - от началото на годината до момента на територията на страната са регистрирани 646 пътнотранспортни произшествия с участието на мотоциклети;
  • - от януари до октомври са загинали 41 участници в движението по пътищата и са ранени 666 души;
  • - за същия период са настъпили 89 ПТП с мотоциклети с един загинал и 95 пострадали;
  • - загиналите са на възраст между 16 и 68 години (16 на възраст 14-29 години, 12 са загиналите във възрастовата група от 30 до 48 години, деветима от загиналите са между 50 и 68 години);
  • - от тях 8 са намерили смъртта си по шосета в градовете, 3 - в селата и 26 - на пътища, извън населените места;
  • - смъртоносни инциденти са станали на територията на 18 от 28 областни дирекции. Най-много са произшествията на територията на София – 85, ОДМВР-Пловдив - 66 и ОДМВР-Варна – 76;
  • - най-честите инциденти са извън населените места (26) и второкласните пътища (9), следвани от градовете (8), първокласните пътища (6), общинските (5) и селата (3), като инциденти със загинали мотористи по автомагистралите не са регистрирани;
  • - най-честият вид катастрофи са: блъскане в дърво или пътно съоръжение, преобръщане, страничен или челен удар, като голяма част от тези ситуации са предизвикани от неправоспособни водачи;
  • - най-много смъртоносни инциденти са станали през юни – 8 на брой, но през веки следващ месец загиналите за средно по 6 на месец;

От „Пътна полиция“ на ГДНП припомнят, че според Закона за движението по пътищата минималната възраст за управление на мотопед, категория АМ, е 16 години, а за по-големите двуколесни машини – 21 години.

Законът наказва с глоба от 150 до 300 лева собственик на моторно превозно средство, който предоставя управлението на неправоспособен водач, а при повторно нарушение тя е двойна.