"Нарушената херметизация и скъсаният лентов кабел на черната кутия на падналия МиГ-29 не са добра новина. Намаляват шансовете за извличане на цялата информация.“ Това каза полк. Димитър Недялков - преподавател във Военната академия "Г. С. Раковски", след като стана ясно, че информацията не е разчетена заради тези нарушения в устройството. 

Черната кутия на падналия в Черно море МиГ-29 вече е отворена, но е с нарушена херметизация и скъсан лентов кабел, съобщи по-рано днес министърът на отбраната Георги Панайотов. Ще се търси помощ от производителите на кутията в Украйна, което ще отнеме време. 

"Нарушенията на черната кутия намаляват шансовете за извличане на цялата информация“, коментира още Недялков. Последните секунди от полета са най-важни, добави той. Недялков обясни, че последните думи на загиналия по време на мисия летец са записани и се обследват.
 

Полк. Димитър Недялков - преподавател във Военната академия "Г. С. Раковски"

"Експерти трябва да кажат каква е вероятността да има останала информация. Със сигурност ще се чуят последните думи на майора, има ги записани. Те донякъде дават яснота за случилото се. Никой не е застрахован от такава ситуация. Но хората от флота заслужават признание за бързата реакция в сравнение с други държави:, споделя още той.

„Черната кутия съдържа данни за работа на системите, действията на пилота, срещата с водната повърхност, как са натискани копчетата, всичко, свързано с действията на летеца“, обясни специалистът.

Според Недялков подобен тип полети с изтребители над водна повърхност са много сложни. „Последните моменти са ключови в подобна ситуация, много сложни са полетите над нощно море.

Имаше заключения в подобна катастрофа в Япония – експертите завършиха с репликата - никой не е застрахован при подобна ситуация, а става дума за опитен майор. В разследването тогава участват и американски експерти“, обясни той.

Недялков не пожела да говори за версии, но изрази мнение, че при подобна сложна ситуация е възможно объркване особено при гладко море. Той смята, че взрив не е имало, а машината се е разпаднала при допир с водната повърхност.

„Версии има много, в полети над море пространствената ориентировка е много важна. Имаме и най-коварното море в случая – равно, гладко море, което е изключително важно и „лъже“ до голяма степен пилотите. Сложността на ситуацията, това е важно да се каже“, обясни преподавателят във Военната академия "Г. С. Раковски". 

"Версии има много. При полети над море пространственият ориентир е важен. Гладкото море е хубаво за плаж, но за летците е коварно", категоричен е полк. Недялков.