Име, ЕГН, адрес, номер на лична карта. Всички тези данни да се изискват от купувача при сделка с авточасти втора употреба. Това гласи законопроектът за пътните превозни средства, изготвен от транспортното министерство, за който вече тече процедура по обществено обсъждане, пише „Телеграф“.

След обширни мотиви за изготвянето на новия закон е и борбата с кражбите на стари автомобили с цел търговия с употребявани части.

Ето защо авторите на закона въвеждат строг ред кога, как и от кого може да се извършва подобна търговия.

Законопроектът въвежда изискване такива части да се предлагат само от лица, които са регистрирани за такава дейност, както и регистрирани автосервизи и лица, регистрирани по Закона за управление на отпадъците. За всички тях се въвежда задължението да предлагат само части, които не застрашават безопасността на движението.

При сключването на всяка сделка с употребявани части търговецът ще трябва да я вписва в регистрационен опис. Там ще фигурират данните за купувача, датата, както и информация за самата част.

Сред тях ще са идентификационния номер на превозното средство, от което е била демонтирана или регистрационен номер, ако е имало такъв. Ще има и описание на частта с вид, модел, марка, година на производство, сериен номер.

Три години ще трябва да съхраняват тези описи търговци на употребявани части. Регламентирано на тези обществени отношения би създало предпоставки за гаранция на качеството и произхода на предлаганите части, мотивират се вносителите.

Въвежда се и регистър на сервизите за ремонт и техническо обслужване на колите, които ще се води от изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Предвид разнородния автомобилен парк и средната възраст на регистрираните в страната превозни средства, извършването на ремонт и техническото им обслужване от многобройни „легални и нелегални“ сервизи и влагането на не одобрени части и компоненти без гаранция за качество, обуславя засилващата се негативна тенденция за влошаване на техническата изправност на все по-голяма част от движещите се по пътищата превозни средства“, мотивират се създателите на законопроекта.

Според тях ще се постигне положителен икономически и социален ефект, тъй като чрез новите изисквания към сервизите ще се ограничи сивия сектор, ще се повиши техническото състояние и изправност на колите ще се подобри безопасността на движението по пътищата.

Очаква се законопроектът да се гледа в Народното събрание в есенната му сесия.