Прокуратурата за обвиненията срещу Ненчев: Те са за престъпление по служба, като случаят е особено тежък
Като длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение – министър на отбраната не е изпълнил служебните си задължения
Началното обвинение на Николай Ненчев е за това, че за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение – министър на отбраната не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили на Р България и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни. Разследването на СГП е установило, че на 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 бр. двигатели РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 бр. двигатели РД - 33 и един брой кутия за самолетен агрегат - 2 (КСА-2) за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.). Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Николай Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените му в министерството.
На 27 ноември 2015 година парламентът ратифицира споразумението между Полша и България за ремонта на самолетите МиГ-29. В подкрепа на споразумението гласуваха депутати от ГЕРБ, ДПС, Реформаторския блок и Патриотичния фронт. Против се обявиха БСП и "Атака" и независими, а АБВ не взе участие в гласуването, защото според парламентарната група Народното събрание не е компетентно да се произнася по търговски договори. Споразумението предвижда ремонтирането на 6 самолетни двигателя за МиГ-29 в полски военен завод срещу сумата от 6,138 млн. евро. Това прави по 1,023 млн. евро за всеки. След ремонта ресурсът на всеки е удължен с 350 часа, като гаранцията е за 200 часа. Тогава министърът на отбраната Николай Ненчев заяви, че България се стреми да ограничи зависимостта си от страни извън ЕС и НАТО и уточни, че споразумението дава гаранция за това, че българската авиация ще продължи да изпълнява задълженията си за охраната на въздушното пространство, както и гарантира възможността българските пилоти да летят със съвременно оборудване.
В края на 2015 година държавното обвинение възложи на ДАНС да извърши проверка на договора и обясни, че тя е започната след сигнал на гражданин. Министър Ненчев веднъж вече бе разпитан по случая в Следствения отдел на Софийска градска прокуратура. Тогава той обясни пред журналисти, че проверката касае избора на компания за ремонт на двигателите, а не цената за това.
Последвайте ни
0 Коментара: