Автоджамбазите крадат всяка втора кола по поръчка на нелегални морги. Най-крадени са возилата среден клас, между 7 и 10-годишни, а предпочитаните марки са „Фолксваген“, „Ауди“, „БМВ“ и „Мерцедес“, тъй като са и най-масови сред българите, пише „Телеграф“.

„От такъв автомобил крадците прибират между 1500 и 2000 лв. Моргите вече след като ги разчастят, печелят чисто между 6-8000 лв. Тези пари не са обложени с данъци, разкри шефът на сектор „Автокражби“ в СДВР Пламен Максимов.

Джамбазите вече са се преориентирали и работят ударно с нелегални морги. Те им казват например, че имат нужда от двигатели и други части за определена марка и модел автомобил, и те действат. Всеки незаконен склад гледал да си намира по-евтини части, от които да печели двойно. В същото време предлагали на клиентите 50% отстъпка от цената на частта.

„Ако например става въпрос за компонент, който чисто нов от магазина е 500 лв., те го пласират по 200 лв. И е разбираемо хората с коли среден клас да предпочетат да си поръчат въпросния артикул по интернет и да си спестят парите“, обясни Максимов. По думите му най-продавани по моргите са двигатели, врати, брони и такива които са смачкани при катастрофи. Най-много нелегални морги има в Перник, сочат оперативните данни на МВР.

Там почти във всеки двор се разглобявали коли. Използвали се и бивши ТКЗС-та, в които се подреждали частите от свитите коли, окомплектовани се и се подготвяли за продажба по интернет.

„500 лв. Върви да си наемеш човек, който да разглоби колата в двора до последната гайка и болт. Майсторът не пита дали е крадена или не. Мода да ви кажа, че му отнема 2 часа и автомобилът просто изчезва. Имали сме случаи, при които сме заварвали в хале крадения автомобил да е останал само по купе. Това е практика – два часа и колата изчезва, изпарява се“, разказва шефът на сектор „Автокражби“.

Частите на крадените коли се продават задължително по интернет, за да не могат полицаите да ги проследят. Адресите, посочени в обявите били фиктивни, за да не може човек, ако иска обратна връзка, да открие мястото на моргата. Доставката ставала с куриерска фирма, а ако клиента е от същия или близък регион се носят лично. Подставени лица си правели срещи с купувачите и ги предавали на ръка.

„Всяка нелегална морга работи с определени хора, всички се пазят. Крадците са намерили къде да пласират автомобилите и знаят точно кой им ги изкупува. Затворен порочен кръг, който трудно се разбива“, обясняват разследващи. По думите им след Перник най-много тайни складове имало във Враца и Монтана.