Измамници продават „златни“ прахосмукачки с оферта срещу новия коронавирус. Това показа проверка на „Монитор“. Схемата е много проста, но действа доста ефективно, обясниха разследващи.

Обичайно измамниците купуват бази данни с телефонните номера на потенциалните си жертви. Следва позвъняване, което е замаскирано като анкета дали одобряваме мерки, които са въведени в страната за борба с коронавируса и дали сме съгласни да бъде удължена „извънредната епидемична обстановка“ у нас. Независимо от отговорите, до 24 часа следва ново позвъняване, с което този път жертвата се уведомява, че заради участието си в анкетата печели награда – пълна дезинфекция на дома срещу коронавирус.

Ако човек приеме „подаръкът“ в дома му пристига промоутър на фирмата, който не прави „пълно почистване“, а демонстрация на възможностите на прахосмукачка, която чисти с пара. Според потребители врътката е, че уредът се предлага в дома на клиента срещу скромната сума от 3800 лв., докато в интернет стойността му е 489 долара!, а с експресна доставка за България - 3 до 5 календарни дни цената стъпва на 532 долара.

Още през април от Еврокомисията предупредиха, че в условията на самоизолация и социално дистанциране все повече се развива онлайн пазаруването.

Тази тенденция обаче се използва и от търговци, които продават съмнителни продукти на изключително завишени цени. С малко усилия в интернет можете да откриете редица продукти, които твърдят, че са "единствената защита срещу коронавируса" или "единственото лечение". Други търговци пък предлагат маски, дезинфекциращ гел или лекарства на надути цени. Използват се и други трикове - например твърдения, че продуктът се изчерпва, за да се подтикне потребителят към бърза покупка.

„Ако попаднете на подвеждащи рекламни съобщения в някоя социална мрежа, можете да сигнализирате платформата. Имайте предвид, че някои от тези съобщения могат да бъдат споделяни от ваши близки, които си мислят, че ви помагат. Най-добре е да разчитате на официални източници на информация относно коронавируса, например от държавните власти (Министерството на здравеопазването) или от международни организации като Световната здравна организация”, предупреждават от ЕК.

По закон Европейската комисия и органите за защита на потребителите в отделните страни си сътрудничат в борбата срещу подобни измами онлайн. На 20 март те публикуваха обща позиция за най-често срещаните видове измами и нелоялни търговски практики, за да помогнат за по-доброто им идентифициране и премахване от онлайн платформите.

На 23 март комисарят за правосъдието и защитата на потребителите Дидие Рейндерс изпрати писмо на различни платформи, социални мрежи, търсачки и онлайн магазини, за да поиска тяхното съдействие за разобличаването и слагането на край на онлайн измамите. Директивата за нелоялните търговски практики забранява заблуждаването на потребителите за ползите или очакваните резултати от даден продукт. Всяко твърдение, че даден продукт лекува определена болест, трябва да бъде подкрепено с доказателства. Операторите на интернет платформи, функциониращи в ЕС, са длъжни да се намесят, ако научат за извършването на незаконна дейност.

Сигнали, за които да внимавате в интернет

Изрично формулирани или косвени твърдения, че даден продукт лекува или препятства заразяването с COVID-19;
Използването на неофициални източници за подкрепа на твърденията, например неизвестни лекари;
Използването на логото или имена на държавни органи, международни организации или известни експерти без линкове към официални документи;
Твърдения, че продуктът е “наличен само днес”, “бързо се изчерпва” и други подобни;
Твърдения като “най-ниска цена на пазара”, “единственият продукт, който може да излекува COVID-19”;
Високи цени, обосновани с "чудодейните" лечебни свойства на продукта.