„Нежната“ революция в киното, променяща социокултурни модели в обществото
В съвременния свят категорично не се толерира социалното заболяване, наречено домашно насилие. Позицията, която създателите на кино заемат, определя новия начин, по който зрителите ще формират социокултурния си мироглед и свободно разбиране на понятието за култура.
Отношението, което режисьорите представят във филмите си по темата за домашното насилие, и по темата за насилието над жените в най-общ план, се свързва с религиозни, морални, речеви и поведенски норми и ценности на социалните групи. Някои режисьори и продуценти приемат много сериозно социалния си ангажимент, да представят културния си продукт – филми, обвързани в естетическата стойност на аудиовизуалното изкуство.
Основният принцип, заложен във второто издание на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛЛМ ФЕСТИВАЛ през 2023г., беше промотиране на филми, в които темите и идеите, кореспондират със социалната проблематика и я експлицират, с цел да се увеличи чуваемостта на обществото по проблематиката социалната болест – насилие над жени.
Активният профил на проекта в областта на екологията ще доведе до реални резултати – засадените дървета ще увеличат нивото на кислорода във въздуха, който ще дишаме във всяко следващо издание на фестивала!
Мотивацията на екипа на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛЛМ ФЕСТИВАЛ през 2023г., е да насърчи междукултурния диалог по болезнени социални въпроси, водещи до стрес, бедност и загубата на човешки животи, проблеми провокирани от резултатите от домашното насилие.
Пространственият и времеви континуум на сценария, във филма на режисьора и продуцент Хамид Баскет, провокира и представя социалната диагноза - домашно насилие и като проблем общо на човечеството, и локализиран като обект, свързан с всеки отделен човек. Социалните теми във филма на Баскет, се превръщат в генератор за промяна на социокултурни модели.
Във филма му „Мълчанието на пеперудите“ се мултиплицира социокултурното знание за проблематиката на съвременния свят, което е съотнесено към знанието за своята собствена народопсихология, за да се осъществи пълноценния комуникативен акт, създаващ кино изкуство на базата на важна социална проблематика. В този смисъл социокултурното знание създава контекста на аудиовизуалното произведение.
Екипът на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛЛМ ФЕСТИВАЛ категорично споделя становището, че потребностите, които имат публиките на национално и световно ниво, е да им бъдат разяснени проблемите, през които преминават жените и децата, както и въпросите свързани с опазване на околната среда.
Убеждението, че културата и по- конкретно кинематографията е източник на мощно оръдие за внушение към всеки отделен зрител, но и действа като генератор за промяна на обществени нагласи и мнения.
Така фестивалът търси нови, изгряващи гласове, които да представляват бъдещето и социокултурните модели, които със своите аудиовизуални творчески решения, ще оформят и локализират обществената проблематика, свързана с жените.
Социалната кауза, зад която застава ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛЛМ ФЕСТИВАЛ е търсене на иновативни филмови решения за справяне с проблема с домашното насилие и опазване на околната среда. Очакваното въздействие се състои в мотивиране на глобалната аудитория към обръщане на концентрирано внимание за справяне с тази проблематика.
Всички членове на екипа споделяме разбирането, че провеждането на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ, с включване на творци, публики, тематики, свързани с жените в киното, защитата от домашно насилие и за опазване на околната среда, е мисия, която трябва да бъде изпълнявана, в полза на обществото.
Осъществи се трансфер на съдържание, обмен на филмово творчество и разкриване на ново взаимодействие между българската и европейската публика на фестивала и мароканския режисьор и продуцент Хамид Баскет.
Това е нещо като символичен „божествен” път – от идеята до сътвореното, който зрителите изминат постепенно, за да влязат подготвени във филмовия свят на фестивала и на наградените филми.
Почетният патронаж на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ за втора поредна година е поет от вицепрезидента на Р България, г-жа Илияна Йотова, като информация за провеждането на фестивала се качва и на официалният сайт на президентството.
Фестивалът проведе високоотговорна дейност по свързване на култури и творци, както и с популяризиране на българското кинематографично богатство чрез честване на паметта на значимата личност на България – кинорежисьора Въло Радев-през 2023г. се навършва кръгла годишнина -100 години от рождението му. Беше учредена награда на неговото име.
Аудиторията на фестивала е ангажирана със социалните теми, които се промотират и въздействието, което се упражнява е чрез представяне на филми, със силна социална и хуманна измеримост – срещу насилието над жените и за опазване на околната среда. Пример за това е филмът на Хамид Баскет – „Мълчанието на пеперудите“.
Наградата Голден ФЕМИ за най- добър режисьор и продуцент на пълнометражен игрален филм с тема, свързана със социални проблеми като отношението към жените, педофилия и сексуален тормоз, както и за изразяване на много смела гражданска позиция, е за мароканския режисьор Хамид Баскет /Hamid Basket/ и филма „Мълчанието на пеперудите“.
/Режисьорът и продуцент на филма „Мълчанието на пеперудите“ – Хамид Баскет от Кралство Мароко/
Преди да започне своята режисьорска и продуцентска кариера, Хамид Баскет, си създава име в кинематографичната индустрия като актьор. Удостоен с наградата „Млада надежда за интерпретация“ на Националния филмов фестивал в Танжер през 1995 г., той участва в множество марокански продукции като „La prière de l'absent“ на Хамид Беннани, „Femmes et femmes“ на Саад Чрайби /Saad Сhraibi/ или "Histoire d’une Rose". „Историята на една роза“ от Абделмаджид Р'чиче. Хамид Баскет показва вродения си талант на актьор в много ранна възраст. На девет годишна възраст той проявява истински интерес към театъра и сценичните изкуства.
Страстта към театъра и киното, която се запазва в него, се подхранва, докато посещава няколко пиеси в младежкия център на Hay Mohammedi, инкубатор на много известни актьори. След дипломирането си Хамид Баскет се стреми да сбъдне детската си мечта и се записва във „Висшия институт за драматични изкуства и културна анимация“, /“High Institute of Dramatic Arts and Cultural Animation - (ISADAC)”/, който завършва с отличие четири години по-късно.
Бързо забелязан от мароканските режисьори, Баскет успява да спечели уважението на връстниците си и си създава име в индустрията. След няколко години творческа дейност, младият марокански талант, все по-малко е искал да твори сам, тъй като винаги се е стремял да постига по- високи социални цели, воден от нарастваща амбиция да се справя с по-значими проблеми в синергия с други творци.
/Режисьорът и продуцент Хамид Баскет от Кралство Мароко/
За да направи това и за да добави още повече специализация и образование към вродения си талант, той се отправя към Италия, за да учи режисура в „Италианския център за разпространение на национални развлечения в чужбина“.
Завръщането на Хамид Баскет в Мароко се свързва с фокус върху творчеството и иновациите. Участва в няколко марокански и чуждестранни продукции като: "Spy Game" на Тони Скот, "À Casablanca les anges ne volent pas", на Мохамед Асли и "Les voisines d'Abou Moussa" на Мохамед Абдерахман.
Последното му творческо постижение е филмът „Le Silence des Papillons“, който беше отличен с 1-ва награда на Mediterranean Festival of Alexandria 2018, както и с наградата за най-добър режисьор на Film Festival RomAfrica 2019.
На 10.06.2023г. получи Наградата на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ в София, България!
Сред най-забележителните му творби като режисьор, продуцент и изпълнителен продуцент можем да изброим различни продукции във филми като "Marchand de tissus", "Smile", "La casa sulle nuvole", "Venti cigarette" и "Sound of Morocco" за да назовем няколко. За театър продукциите, които се открояват са „Napoli Milionaria“ и „La Femme du Pacha“ за театъра в Казабланка, както и телевизионните филми „Le Labyrinthe“, „Fettouma“, „Al Baliza“ и „Makatib“.
Като режисьор и продуцент, Хамид Баскет допринася за популяризирането на европейското кино, и по- специално на италианското кино в Мароко, както и на мароканската култура по света, като по този начин създава важен диалог между културите и цивилизациите.
След дипломирането си в Италия, той се завръща в родината си - Мароко, носейки със себе си дълбоката привързаност, която запазва завинаги към Италия. През 2010 г. от името на президента на Република Италия му беше връчено отличието „Кавалер на Ордена на звездата на италианската солидарност“ /The "Knight of the Order of the Star of Italian Solidarity"/, най-престижното признание за творчество.
На церемонията по връчване на наградите на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ, в София, България, който се провежда под почетния патронаж на Вицепрезидента на Р България – госпожа Илияна Йотова, високият приз на фестивала беше предаден лично на Нейно Превъзходителство, посланичката на Кралство Мароко в България Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи. Художествен директор на фестивала е режисьорката Ефемия Фард.
Във филма „Мълчанието на пеперудите“ са представени важни проблеми, свързани с националнокултурна специфика, категоризации на реалната действителност, които всъщност отразяват наболели световни проблеми.
В различните държави е различно нивото на допустимост, както и в каква степен може да е по-приемливо или по-неприемливо от културна гледна точка да се говори с други хора за преживени случаи на насилие срещу жени.
Когато се разглежда проблематиката на общественото заболяване – насилие над жени, трябва да се има предвид възможността, че в обществата, в които насилието се счита до голяма степен за личен въпрос, инцидентите на насилие срещу жените е малко вероятно да бъдат споделяни и определяни като важна социална проблематика. Но това категорично се случва във филма на Хамид Баскет – „Мълчанието на пеперудите“.
Аудиовизуалното изкуство формира мислите и нагласите на публиката, а начинът по който се мисли влияе впоследствие върху действията на всеки един зрител. Неотчитането на пола или дискриминационният език утвърждават сексистките нагласи и поведение и филмите, които се борят с тази проблематика, играят важна социална роля.
Насилието на мъжете срещу жените не познава географски граници, няма възрастово ограничение, няма клас, раса или културни различия. Тя се проявява под различни форми и включва голямо широк профил на извършителите от интимни партньори и членове на семейството, до колеги и познати, включва също непознати и институционални представители: като полицаи, здравни специалисти, учители и войници.
Насилието срещу жени е не само престъпление, а и крайна форма на дискриминация, вкоренена в неравенството между половете.
Пълнометражният игрален филм „Мълчанието на пеперудите“ е признание за изумителната творческа вселена, която оказва художествено влияние останалата част от света и допринася решително за формиране на осведомена за проблематиката за насилието над жените публика.
В речта си на 10.06.2023г., с която Нейно Превъзходителство, посланичката на Кралство Мароко в България Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи, получи наградата от името на известния марокански режисьор и продуцент Хамид Баскет, представи пред българската публика и гостите от дипломатическите среди:
„Като посланик на Мароко, за мен е чест да участвам в това второ издание на "Голдън Феми Филм Фестивал" под патронажа на Н.Пр. г-жа Илияна Йотова, вицепрезидент на Република България, чиято постоянна и пламенна ангажираност към каузите на жените и децата е добре известна дори извън пределите на вашата красива страна България.
Искрено благодаря и на г-жа Ефемия Фард, директор на този фестивал, която е едновременно организатор и инициатор на двете издания на този важен фестивал, посветен на каузата на жените, знаейки, че показаните филми ни предизвикват по въпроси от жизнена важност в ежедневието.
Затова се радвам, че Мароко участва в този фестивал с филма на Хамид Баскет "Мълчанието на пеперудите", в който се разглеждат някои форми на насилие срещу жени и деца, които засягат повечето общества, включително и мароканското.
/на снимката: Ефемия Фард – художествен директор на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ, Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи, посланик на Кралство Мароко, Максим Георгиев, ученик от Първа английска езикова гимназия в София/
В Мароко много режисьори все повече се интересуват от създаването на филми, които хвърлят светлина върху положението на жените. Смелото кино на тези режисьори, като Хамид Баскет, гледа критично и новаторски на проблемите на жените, като насилието, девствеността, проституцията, самотните майки, принудителните или ранните бракове, педофилията и т.н.
Някои аспекти на мъжкото господство и властта на социокултурните структури над жените са пряко или косвено критикувани.
/на снимката: Ефемия Фард – художествен директор на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ, Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи, посланик на Кралство Мароко, Максим Георгиев, ученик от Първа английска езикова гимназия в София/
Кинематографичното изкуството, инспирира и провеждането нан втората мисия на фестивала – опазването на околна среда.
Нейно Превъзходителство, посланичката на Кралство Мароко в България Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи посади гората на славата на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ.
В продължение на важните теми за промотиране на „зелената“ кауза, зад която ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ застава, беше създадена "Гората на славата" в парк „Студентски“, със засаждане на следната дървесна и храстова растителност. Засаждането се проведе на дата 12.06.2023 ( понеделник) от 17:00 часа.
Иглолистни дървета: 4 бр. Abies alba, 1 бр. Cedrus deodara, 1 бр. Pricea glauca "Conica", 3 бр. Prices pungens "Glauca".
Широколистни: 3 бр. Acer platanoides "Globosum", 1 бр. Liquidambar styraciflua, 16 бр. Tilia grandifolia.
Храсти: 20 бр Forsythia x intermedia, 20 бр. Spiraea x vanhouttei
Столична община беше партньор по провеждане на мероприятието с председателя на Столичен общински съвет Георги Георгиев и заместник-кмета г-жа Десислава Билева.
Десетки приятели на фестивала и гости се включиха в посаждането на гората. Всички бяха възхитени от Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи, която облечена във великолепен тюркоазен кафтан, /djellaba/ посаждаше дърветата, като сподели с присъстващите, че за нея е от изключителна важност подкрепата на екологичната инициатива на ГОЛДЕН ФЕМИ ФИЛМ ФЕСТИВАЛ.
Селекцията на филми, с екологична насоченост във фестивала, беше допълнена с инициативата с посаждането на гората, за която беше създаден специален проект от ландшафтния архитект на Столична община.
Curriculum vitae на Нейно Превъзходителство, посланичката на Кралство Мароко в България Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи:
Образование и дипломи
1/ Диплома по маркетинг, дистрибуция и пазарни проучвания (Висше търговско училище в Алжир)
2/ Бакалавърска степен по финансови и търговски науки Superior School of Commerce of Algiers)
3/ Диплома за средно образование по икономика и счетоводство (Техническа гимназия за момичета от Оран)
4/ Диплома по английски език (ниво „профициент”) от American Language Centre of Rabat
Езици
арабски, френски и английски
Административна кариера
08/11/2016-до момента: Извънреден и пълномощен посланик на Кралство Мароко в Република България
2009-2016: Директор на отдела за многостранно сътрудничество и международни икономически въпроси към Министерството на външните работи и сътрудничеството на Кралство Мароко (MFAC)
2005-2009 г.: Ръководител на отдела за икономически и търговски организации и конференции към Дирекцията за многостранно сътрудничество и международни икономически въпроси (DMC)
2002-2005 г.: Ръководител на отдел „Търговски и финансови органи и конференции“ към DMC;
2000-2002: Шарже д’афер и заместник-ръководител на мисията на Кралство Мароко в Женева /Mission at the Permanent Mission of the Kingdom of Morocco in Geneva/;
1997-2000 г.: Съветник към Постоянното представителство (PM) на Мароко в Женева, Координатор по въпросите на Световната търговска организация (СТО) и служител по въпросите на Международната организация на труда (МОТ); на Световната здравна организация (СЗО); на Организацията на франкофонията и Службата за международно образование (IEO) и на работната група за работниците мигранти към бившата Комисия по правата на човека./
/1997-2000: Counselor at the Permanent Mission (PM) of Morocco in Geneva, Coordinator for issues dealt with at the World Trade Organization (WTO); the International Labor Organization (ILO); the World Health Organization (WHO); at the International Organization of La Francophonie and at the International Bureau of Education (IBE) as well as within the Working Group on Migrant Workers of the former Commission on Human Rights./
1994-1997: Офицер, отговарящ за социалните въпроси с глобален характер към Дирекцията на ООН и международните организации на MFAC
/1994-1997: Head of Service for Global Social Issues at the Department of UN and International Organizations of MFAC/
1987-1990: Съветник в отдел Човешки ресурси и бюджет на MFAC
1985-1987: Член на кабинета на генералния секретар на Арабско-африканския съюз (регионална организация, която обединява Мароко и Либия)
1983-1985 г.: член на кабинета на министъра на сътрудничеството
1981-1983 г.: член на кабинета на държавен министър, отговарящ за пощите и далекосъобщенията.
Други дейности:
От март 2009 г. до октомври 2016г.
- Председател на административната съвместна комисия на MFAC, отговаряща за повишаването на персонала
- Председател на административната съвместна комисия на MFAC, отговарящ за дисциплинарните комисии
Работен опит:
Участие в различни сесии на Общото събрание на ООН и ECOSOC, в много срещи на върха, конференции, колоквиуми, конгреси и национални, регионални, междурегионални и международни семинари, по-специално свързани с финансови и търговски системи, околна среда и човешко развитие, както и въпроси, свързани със статута на жените, правата на децата и международните трудови стандарти и някои регионални групи (най-слабо развитите страни, малките островни развиващи се държави, Движението на необвързаните, групата на 77-те и Китай, африканската група, арабската група. /The Non-Aligned Movement, the group of 77 and China, etc./.
Автори: адв. Ефемия Фард, д-р Араш Фард, Джоузеф Фард
Последвайте ни