Днес вестник „Галерия” излиза с голямо разследване по повод  търга  на галерия „Ракурси” на Емил Чушев тази вечер,  в чийто каталог има нагли ментета на Владимир Димитров- Майстора, чията цена се движи около 75 хиляди лева платното.

Тези картини са получили документ за истински  от Националния  исторически  музей, наместо  от експерти в Националната художествена галерия и Кюстендилската галерия, която съхранява 1357 оригинали. Предполага се, че предлаганите на търг платна са късни копия рисувани след смъртта на художника, през 70 те и 80-те години, когато с такива картини украсяваха държавни учреждения.  Ето и две от копията, предлагани тази вечер на търга на „Ракурси” -  „Мома с гергини” и „На нивата” от Майстора,  чиито оригинали се намират  в Националната художествена галерия.  Както пише във в. „Галерия” , около името на собственика на „Ракурси”,  отдавна бродят приказки, че е сръчен копист и  имал склонност да  прекрачва границите на коректността.
Главен инспектор Ангел Папалезов, началник на сектор  културни ценности към Главна дирекция „Национална полиция”, подчертава,  че Националният историческия музей има експерти в областта на етнография, археология , оръжие. Картините са приоритет на експертите от НХГ, от „Градската художествена галерия” а в случая ще добавим и на директорът на Кюстендилската галерия.  Оригиналите на част от „творбите“ са в депата на Националната и Кюстендилската галерии.


"Мома с гергини" в оригинал


"Мома с гергини" - копието

Колекционери си спомнят, че още в 90- те години когато са разглеждали при тогавашният собственик тези картини, се е шушукало за ментета. Но сега след смъртта му неговите роднини  ги предлагат за официална продажба.  Дали министър Боил Банов е наясно, че след подадените до него сигнали да се спрат тези картини от търга,  той поема една огромна вина за наглото посегателство върху паметта на най-големия български художник? И за което в напредналите страни се подават оставки.

Специалистите, които са работили върху творчеството на Майстора са на ясното мнение, че при един сериозен  анализ    ще се идентифицират ментетата.  Но защо това да стана на етап „купил фалшификат” и ги съди? След като можеше да се разреши  цивилизовано и без последствия.

 Ето какво още цитира  в.. „Галерия” когато в разследването си се обръща за мнение към видни наши галеристи, които също провеждат търгове:
 „В деликатна ситуация сме поставени. Аз няма да кажа нищо директно, но си запазвам правото да посъветвам тези, които се допитат до мен, за автентичността на въпросните картини“, заяви Лаврен Петров, собственик на галерия „Лоранъ“. „Тези творби са ми ясни“, през смях каза Игор Марковски, съсобственик на аукционната къща „Аполон и Меркурий“. Неговият колега от „Виктория“ Павел Тодоров пък е на мнение, че всеки сам отговаря за себе си. Ставало дума за възрастни хора, които трябвало да си носят негативите или позитивите от действията. Известната изкуствоведка Ружа Маринска се направи на разсеяна, когато я попитахме какво мисли за въпросните „платна“: „Не съм ги виждала!“. В същото време обаче близък до нея колекционер я издаде, че вече е посъветвала приятелите си да не се връзват и да не купуват картините на Майстора, предлагани от „Ракурси“.  ...Очевидно е, че организаторите на аукциона се чувстват недосегаеми, защото разполагат с удостоверения за идентификация на картините, които по закон са задължителни при публични продажби на произведения на изкуството. Трябва категорично да се знае, че въпросните документи не изпълняват функциите на сертификат за автентичност.


"На нивата", оригиналът на майстора


"На нивата" - копието 

В публикацията е цитирано и мнението на двете авторитетни изкуствоведки, които бяха подредили платната на Майстора за отбелязване на неговата 130 годишнина от рождението му:  „Въпросните живописни платна не са оригинали на Владимир Димитров Майстора. Това е моето мнение, съгласувано с колежката Анелия Николаева, която изключително много ценя като специалист - заяви Катя Тинева. - Проблемът обаче не е толкова на аукционната къща, колкото в закона, който дава вратички да се случват подобни неща. Свидетели сме били преди време как бяха правени опити да се атрибутират като оригинали фалшификати на Ярослав Вешин, както и на много други художници. Някои от тях са идвали от чужбина. Целта на търговците е веднъж картините да влязат официално в оборот със съдействието на някои не дотам добросъвестни колеги. Ако въпросните картини бъдат и монографирани по някакъв начин, търговците вече могат да правят каквото си пожелаят.“

По информация на вестник  „Галерия“ преди време менте на Вешин се е появило в чешка частна галерия, но впоследствие се разбира, че то е закарано там от България и „откупено“ обратно от българи. В дъното на всичко е човек, свързан със същата аукционна къща, която сега предлага ментетата на Майстора.
И директорът на Кюстендилската галерия Валентин Господинов е категоричен, че от всички лотове на „Ракурси“ с картини, атрибутирани като произведения на Майстора, само рисунката е оригинал. Останалите седем платна не могат да се отнесат към творчеството на художника, а само наподобяват негови творби. „
Но както се знае, цените на копията са в десетки пъти по-ниски.

Савка ЧОЛАКОВА , БЛИЦ