Пловдивската градска галерия получи шанса да покаже след Софийска градска художествена галерия изложбата на Илия Бешков „Свян и страсти”. Изложбата отбеляза изключителен интерес в столицата.
Още повече, че заедно с нея пристигна и албума на издателство „Изток-Запад”: „С рисунката правя човеци” , в който са отпечатани всички показани в експозицията творби. Може да се купи с голяма отстъпка по време на изложбата.  В книгата четем шокиращ  увод от снахата на художника,  за появата на албума,  а от него впоследствие възниква и идеята за  изложбата:  „Ровейки се из архива на семейството,  през януарските празници на  тази година,  прелиствах за кой ли път писма, документи,  лист по лист, търсех определени снимки, когато внезапно попаднах  на един дебел плик. Какво ли има в него? Отворих го и сякаш гръм ме удари. В него имаше 60 негативи, все едно че са правени вчера, така непипнати, за които  знаех,  че съществуват,  често сме говорили  с мъжа ми Сашо Бешков, за един неосъществен издателски проект  в Париж, виждала съм и пробни отпечатъци на луксозна хартия, именно от тези негативи, но  се смятаха  за изгубени. Порази ме фактът, че в  60- та годишнина от смъртта на Илия Бешков, открих  60- те „френски негативи”. Има ли нещо случайно?  Негативите са  главно на рисунки с   голи тела,  които са били подбрани от самия директор на френското издателство  „Серкл д Ар”, Шарл Фелд, за да бъде отпечатан голям албум на Бешков в Париж.”

 В края на петдесетте години нашият известен ерудит и писател Богомил Райнов е културно аташе в посолството ни в Париж.  Той прави огромни усилия да популяризира българската култура зад Желязната завеса. Сред постиженията му са гостуването на  Националният ни ансамбъл „Филип Кутев” и отпечатването на първия албум на Бешков от д-р Еманюел Брюкер в поредица от световни автори , която е само за ценители- абонати  и излиза   в  200 тираж.

Днес има антикварна стойност. Художникът ни не успява да види изданието от 1960 година, умира през януари 1958 г. По-късно пристига друг издател Шарл Фелд  и подбира сам 60 –те творби, за един голям представителен албум,   всичко е уточнено и готово. Но издателят иска от наша страна да се дадат две хиляди лева  за отпечатването, за да се продава и тук. Но  поради политическа враждебност и мнителност,  тежка административна машина на тогавашен „Комитет за връзки с чужбина”,  накрая нищо не се получава  и Богомил Райнов се прибира от мандата си.  Именно негативите за това парижко издание, са послужили  за основа на издаването на днешния албум на Илия Бешков с подробна биография, както и на изложбата. Книгата съдържа  изкуствоведски анализ  от   Красимир Илиев върху един различен аспект от колосалното творчество на българския художник, който се родее с най-големите световни творци.

Студията на изкуствоведа ни разкрива, че освен с недостижимите си политически карикатури , илюстрации на книги, цикъл гвашове „Опушен период” от времето на Втората световна война,  Бешков е рисувал битието на човека с всичките му страсти и пороци , един неуморен рисувач , който не крие нищо от истината. Изкуствоведът Красимир Илиев е и куратор на изложбата, представена в  Градската Пловдивска галерия,  която може да се разгледа  до 31 ноември.

Кристина ИВАНОВА, БЛИЦ