С дясната или с лявата ръка е рисувал по-добре художника?

Този въпрос особено много вълнува колекционери, галеристи и изкуствоведи. Много от тях смятат, че това са картините от първият му период - до 1951 година, - когато художникът получава инсулт. За съжаление тогава не е имало съвременни медицински интервенции, които да връщат човека към битието му със спешни мерки.

Ето защо, големият художник, който тогава е едва на 48г. за няколко години престава да работи. И по причина, че дясната му страна и дясната ръка не била възстановена, той започва неистово да се учи да рисува с лявата си ръка.

Ако картините от първия период се оценяват по-скъпо, колекционерите се надпреварват да издирват и да наддават за платна на Златю Бояджиев от първия му период. Но за обикновения зрител няма първи и втори период.

Начален Бонус до 1500 лв. за Онлайн Казино Игри от efbet!

И въпреки, че на първия етаж са разположени картините на художника до 1951 година, а на втория етаж рисуваните с лявата ръка, аудиторията най-вече от млади хора снове очарована между двата етажа и непрекъснато се възхищава.

Тя не избира, а просто се радва и спира пред всяка от картините му, защото те са така различни със своите сюжети и изпълнение от другите художници. Веднъж видени не можеш да забравиш, нито да сбъркаш кой ги е рисувал.

Често си говорехме с внучката на художника Цена Бояджиева, която приживе беше галеристка на изложбената зала във фоайетата на концертна зала „България”. Когато я питах защо винаги ходи с цветна кърпа на главата, която комбинира с поредния си тоалет, тя се засмя и ми каза: „Мислех си как моят дядо често рисува жените в картините си с цветни кърпи, вързани красиво, защо и аз да не ходя така...

Започнах и вярвай ми, много ми хареса!” Цена Бояджиева, много искаше един ден да направи голяма изложба на дядо си, но си отиде внезапно от тежка болест преди три години.

В лицето на художника Иван Яхнаджиев тя имаше винаги предан съмишленик и помощник за всички свои идеи. Често предоставяше на децата запалени по рисуването, оригинал на дядо си и те следваха неговите багри и рисунък под ръководството на Яхнаджиев. Но времето не й даде шанс да организира изложба на дядо си.

Можете да разгледате изложбата от 70 платна, чиито куратори са изкуствоведките Боряна Вълчанова и Весела Христова-Радоева, всеки ден до края на годината и през януари следващата година.

Там се прожектира и документален филм за Златю Бояджиев, сътворен от БНТ-Пловдив.

Савка ЧОЛАКОВА, БЛИЦ

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук