Софийска филхармония поставя през новия сезон 2023/2024 особен акцент върху цигулковите концерти. При това привличайки за солисти изявени изпълнители, поднасящи вдъхновено прекрасни творби.

Още на старта на новия сезон много високо вдигна летвата самата Мидори. Знаменитата американска цигуларка от японски произход е «изстреляна в орбитата» на висшето изпълнителско изкуство още като дете от световноизвестния диригент Зубин Мета. По същия начин Мета съзира огромния потенциал на малката тогава Сара Чанг, за да пленява сега от най-престижните концертни подиуми.

Знаменитата Мидори изпълнява Серенадата от Ленард Бърнстейн по "Симпозиум" на Платон. На диригентския пулт е младата Вилиана Вълчева

Вече позната и заобичана от публиката в зала «България» от миналогодишния й гастрол у нас, дребничката Мидори отново показа, че е …великан в музиката. Безупречна технически, вглъбена и прецизна по японски, тя преживяваше всеки един тон от лиричната Серенада за цигулка, арфа, ударни инструменти и струнен оркестър от Ленард Бърнстейн и предизвика бурен възторг. Впрочем Серенадата , редом с операта «Кандид» и мюзикъла «Уестсайдска история», е сред най-популярните творби на големия американски композитор и ненадминат популяризатор на класическата музика Бърнстейн.

 

Престижната Виенска зала "Концертхаус". На подиума репетира Софийската филхармония с маестро Найден Тодоров преди успешния им концерт там

Щафетата на бляскави цигулкови изяви от Мидори пое през октомври родният майстор на този така труден струнен инструмент Светлин Русев, който представи Концерт № 4 за цигулка и оркестър от виртуоза Николо Паганини. Тази тъй сложна технически творба бе изпълнена за първи път в България едва през 1971 г. и то от друг титан на цигулката, Руджиеро Ричи в съпровод на Софийската филхармония.

Друг български „ас” на цигулката проф. Ангел Станков /известен и от прочутото цигулково дуо с проф. Йосиф Радионов / отбеляза своя юбилей на концертния подиум. С пианистката Нона Кринчева, проф. Станков зарадваха публиката в Камерната зала с четири Моцартови сонати за цигулка и пиано. Творба на В.А. Моцарт – Концерт за цигулка и оркестър № 3, както и цигулковата рапсодия «Циганка» на Морис Равел, бяха «гръбнакът» на програмата, подбрана с много вкус от превъзходния инструменталист, а от известно време и диригент Огюстен Дюме /Франция/.

Претърпял много тежка травма, френският гост трябваше не само да свири, но и да дирижира оркестъра седнал. Въпреки неудобствата от счупения си крак, той спази желязно своя ангажимент , показвайки, че Божият дар, талантът може и следва да върви заедно с чувството за отговорност, с високия професионализъм.

Нова кулминация цигулковата серия достигна с концерта през ноември на Софийска филхармония под диригентството на Саша Гьотцел /Австрия/ и солист младия «многонационален» немско- испано-малайзийски цигулар Елиас Давид Монкадо. Самата програма с творби от Бетовен и Брамс, Малер и Равел вече предвещаваше ярък празник на класическата музика.

 

Саша Гьотцел дирижира Концерта за цигулка и оркестър от Бетовен със солист Елиас Давид Монкадо

Знаехме, че още от 6-годишна възраст Елиас Давид Монкадо започва да се отрупва с награди от международни конкурси, че е любимият ученик на легендата Ане-Софи Мутер. За него тя заявява: „Самото споменаване на името му показва какво е той: Един дар”. Това обаче, което 22-годишният талант сътвори от подиума, надмина и най-смелите очаквания.

Самият Концерт на Лудвиг ван Бетовен за цигулка и оркестър е едновременно много благодатен със своя лиризъм и красива мелодичност и същевременно доста «голяма хапка» за изпълнителя му. Та дори неговата продължителност /47 минути/ е по-голяма от тази на повечето класически…. симфонии. Втората и третата му част се свирят без обичайното прекъсване, на един дъх.

Соловата партия на концерта „геният от Бон” завършва буквално преди началото на неговата премиера на 23 декември 1806 г. във Виена. По моето скромно мнение този шедьовър, заедно с концертите на Макс Брух, Йоханес Брамс и Ян Сибелиус, са най-добрите творби за цигулка в световната музика.

Елиас Давид Монкадо плени публиката в зала «България» още с първите изсвирени тонове – кристално звукоизвличане, дори от последните редове се чуваха ясно и най-тихите тонове на неговата цигулка, изработена около 1700-а от лютиера Джовани Руджери от Бреша.

22-годишнияг Елиас Давид Монкадо плени публиката в зала "България"

 

Силно емоционален, с много чувство, но външно сдържан, той водеше уверено своя музикален диалог с първия ни оркестър. Излишно е да споменаваме ювелирната техника, нюансирането на всяка една фраза. Възторжената публика с бурни овации го извика няколко пъти обратно на сцената и той я възнагради с бис.

Неслучайно именно младият и чаровен Елиас Давид Монкадо бе поканен за солист при турнето на Софийската филхармония в Австрия и Германия /5-9 ноември т.г./. Неслучайно той изпълни отново Концерта за цигулка в ре мажор от Бетовен под диригентството на маестро Найден Тодоров и събраха овациите на многобройната публика в известната «Концертхаус – Виена» и в големи зали във Фирзен, Щутгарт и Висбаден.

Немско-испано- малайзийският цигулар и Бетовеновият концерт бяха несъмнено магнитът на музикалния празник в София от началото на ноември, за който стана дума по-горе. В «короната» му обаче блестяха с не по-малка сила и други «диаманти» : «Трагичната увертюра» на Й. Брамс, «Блумине»-Анданте от Първата симфония «Титан» на Густав Малер и «Валсът» от Морис Равел /той също беше в програмата на германското турне/. И тук вече с пълна сила се изявиха музикантите от Софийската филхармония под палката на Саша Гьотцел /Австрия/.

Безупречна техника, дълбока чувствителност - това е Мидори

Всяка една от тези три творби има своята любопитна и дори драматична история на своето създаване. За всяка една от тези творби главният гост- диригент на първия ни оркестър изкусно изведе и подчерта най-характерното – драматизма и трагичния патос на Брамсовата увертюра, лиризма и красотата в „Блумине” /на български „цветен”, „цвете”/, танцувалността на хореографската поема за оркестър, замислена от Равел като апотеоз на виенския валс. При изпълнението на всяка една от тези три творби неизменни обаче бяха харизмата и енергията, излъчвани от Саша Гьотцел и предавани като по жица до всеки един оркестрант.

53-годишният строен и гъвкав на пулта виенчанин умее да увлича всеки един музикант, да го въвлича във вихъра на своите преживявания и интерпретации. Умее да ги предава и на публиката в залата, да я печели „от раз”. Затова и Саша Гьотцел от сезон 2019/2020 г. насам е предпочитан и несменяем главен гост- диригент на Софийската филхармония.

Набрала инерция, поредицата силни цигулкови концерти продължи и продължава през ноември. С „Годишни времена” на двама композитори от различни векове, но еднакво суперталантливи : Антонио Вивалди и Астор Пиацола, ни зарадваха в два концерта двама тъй обичани от публиката братя- Веско Ешкенази /цигулка/ и Мартин Пантелеев на диригентския пулт.

На 9 ноември т.г. в София отново гостува световноизвестният виртуоз на цигулката Вадим Репин с много разнообразна програма, включваща творби от П. И. Чайковски, Камий Сен-Санс, Едуард Елгар и Бетовен. Съпруга на В. Репин е не по-малка звезда от небосклона на изкуството и също добре позната у нас – неземната на сцената Светлана Захарова, примабалерина на Болшой театър.

Виртуозният руски цигулар Вадим Репин отново гостува в София

В рамките на Фестивала на камерната музика на 22 ноември под интересната рубрика „Незабравими и забравени творци и шедьоври” ще чуем рядко изпълнявани произведения за струнни инструменти от Росини, Верди, Хенри Пърсел и Джовани Ботезини.

На следващия, 23 ноември в зала „България” ще посрещнем Лия Петрова, една от най-успешните родни цигуларки на международната сцена. Тя ще изпълни един от най-красивите, вдъхновен от фолклорни напеви и ритми, но и най-трудните концерти на ХХ век – Концерт за цигулка и оркестър №2 от Бела Барток.

Очевидно цигулковият „маратон” в зала „България” продължава с пълна сила.

Борислав КОСТУРКОВ

Снимки: Фотоархив на Софийска филхармония и Автора

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук