Първото поколение на Citroën C3 беше представено през 2002 г. като наследник на модела Saxo. Оттогава са произведени над 3,6 милиона автомобила от компактния градски хечбек. Във второто поколение от 2009 г. моделът изглеждаше скромно и не се открояваше особено в потока от автомобили. Но сега ситуацията се е променила.

Пред нас е един напълно нов Citroën C3 от трето поколение. Въпреки че новият модел е коренно различен от предшественика си, той използва негова платформа. Дължината е увеличена до 3996 мм, широчината е набъбнала до 1749 мм, а междуосието е пораснало до 2539 мм. Само височината е намалена до 1474 мм. Въпреки увеличените размери, С3 си остава лек и тежи 980 кг в базовата версия. Основният тон в дизайна на френската марка сега задава Citroën C4 Cactus. Новият Citroën C3 с право може да се смята за негов малък брат, тъй като е заимствал много стилистични особености.

Отгоре багажната врата е покрита със спойлер, а в двата края на купето изпъкват триизмерните светлини.
Отгоре багажната врата е покрита със спойлер, а в двата края на купето изпъкват триизмерните светлини.

Новият модел наподобява кросоувър, благодарение на високия преден капак и намалените ъгли на наклон на стойките на покрива. Това впечатление се подсилва от широките пластмасови защитни протектори на вратите, наречени Airbump. Те са пълни с въздух и следователно са по-устойчиви на повреди. Броните, прагове и арките на калниците също са покрити със защитна облицовка. В хромираната решетка е интегрирано логото на Citroën. Осветителните тела са на два етажа, като отгоре са разположени тънките LED дневни светлини, а отдолу са огромните фарове. В предната част има два широки отвора за приток на въздух. Базовата версия е с 15-цолови джанти, а срещу доплащане се предлагат 17-инчови джанти и двуцветна украса. Над багажната има спойлер, а в краищата на каросерията са големите триизмерни светлини.

 

Воланът е с плоско дъно, а по-голямата част от централния панел е заета от 7,0-инчовия сензорен екран.
Воланът е с плоско дъно, а по-голямата част от централния панел е заета от 7,0-инчовия сензорен екран.

Интересно изглежда и интериорът на новия Citroën C3. По желание салонът може да се допълни с ярки акценти. Сред необичайните детайли са вентилационните дюзи с хромирани вложки и каишките вместо дръжки на вратите. Воланът сега е с плоско дъно. По-голямата част от централния панел е заета от 7,0-инчовия сензорен екран. Благодарение на него има по-малко бутони и превключватели. Настройките на климатичната система могат да се променят както от бутоните, така и от менюто на мултимедийната система. В салона на Citroën C3 има и различни отделения за малки предмети, огромна жабка и джобове във вратите. Позицията на седене е по-висока, отколкото в предишното поколение на модела. Панорамното предно стъкло разкрива по-добра видимост. Самите седалки са много меки и удобни. Поставките за чаши на централния тунел са изместени малко назад и сега не пречат на превключването на скоростите. На втория ред седалки е осезаемо по-широко за краката, но мястото над главите все още не е достатъчно. Салонът е с 20 мм по-широк от този на предшественика, въпреки че отзад все още е по-удобно за двама пътници. Обемът на багажника е 300 л и нараства до 992 л при сгънати облегалки.

 

Три бензинови и два дизелови двигателя под капака

За задвижването на новия Citroën C3 се предлагат три бензинови и два дизелови двигателя. Базовият модел е оборудван с 1,0-литров 3-цилиндров бензинов мотор с мощност 68 к.с. Следва го 1,2-литровият 3-цилиндров агрегат със запас от 82 к.с., а версията с турбокомпресор 1.2 PureTech вече разполага със 110 к.с. Турбо двигателят е по-бърз и по-еластичен, особено в комбинация с 5-степенната механична скоростна кутия. Той има повече тяга в средния диапазон на оборотите, като максималният въртящ момент от 205 Нм е на разположение от 1500 об/мин. Радващо е, че вибрации не се забелязват, а двигателят става шумен само при високи обороти. Ускорението от място до 100 км/ч отнема 9,3 секунди, а максималната скорост е 188 км/ч.

 

За задвижването на новия Citroën C3 се предлагат три бензинови и два турбодизелови двигателя.
За задвижването на новия Citroën C3 се предлагат три бензинови и два турбодизелови двигателя.

В градски цикъл разходът на гориво е 5,5 л/100 км, а на пътя при спокойно шофиране - 4,0 л/100 км. Като опция се предлага и нова 6-степенна автоматична скоростна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, която няма нищо общо с пилотираните трансмисии от миналото и превключва предавките бързо и плавно. Турбодизеловите двигатели са с обем 1,6 литра в два варианта на мощност със 75 и 100 к.с. Дори и по-малкият агрегат е достатъчно пъргав за града. Той дърпа уверено при ниски скорости, поради доста сериозния въртящ момент от 233 Нм при 1750 об/мин. Моторът работи тихо и ускорява Citroen C3 от място до 100 км/ч за 13,6 секунди и развива максимална скорост 171 км/ч. При това е доста икономичен – харчи само 4,2 л/100 км в града и 3,1 л/100 км на извънградско.

 

Дори и по-малкият турбодизел е достатъчно пъргав за града, тъй като дърпа уверено при ниски скорости.
Дори и по-малкият турбодизел е достатъчно пъргав за града, тъй като дърпа уверено при ниски скорости.

Новият Citroën C3 е още по-комфортен от предшественика си. Окачването е меко и еластично, така че повечето от дупките се абсорбират гладко. Хечбекът маневрира с лекота в града, като има диаметър на завой от 10,7 м. Воланът е много лек, но при динамично шофиране не предоставя адекватна обратна връзка. В новия Citroën C3 са подобрени спирачките, за да може моделът да спира по-уверено. Много е работено върху намаляването на шума, така че вятърът и гумите сега са едва доловими при 120 км/ч. Новият Citroën C3 вече се продава у нас, а цената на базовия модел е 19 900 лева, като първите клиенти ще получат като подарък зимни гуми.

Камера за селфи или видеорегистратор в кабината

Камерата се намира точно зад огледалото на предното стъкло и записва това, което водачът вижда напред.
Камерата се намира точно зад огледалото на предното стъкло и записва това, което водачът вижда напред.

Новият Citroën C3 е оборудван значително по-щедро от предишното поколение. Във версията Feel има климатик, електрически управляеми стъкла и огледала, връзка с Bluetooth, регулатор и ограничител на скоростта, технология за следене на умората на водача, предупреждение при неволно напускане на лентата, разпознаване на пътните знаци, 6 въздушни възглавници, системи за стабилизация и контрол на налягането в гумите. В най-скъпата версия Shine има автоматичен климатик, датчици за дъжд и светлина, адаптивни фарове и други. Срещу доплащане на разположение е панорамен люк, камера за обратно виждане, сателитна навигация, система за безключов достъп и технология за наблюдение на слепите зони. Една интересна опция е вградената камера за селфи в кабината. Тя може да се използва не само за забавление, но и да служи като видеорегистратор при произшествие.

 

С фотоапарата от камерата водачът може да запази за спомен красивите пейзажи, които вижда пред себе си.
С фотоапарата от камерата водачът може да запази за спомен красивите пейзажи, които вижда пред себе си.

Камерата е с широк ъгъл 120 градуса, full HD, с 2 милиона пиксела, GPS и вътрешна памет от 16 GB. Намира се точно зад огледалото на предното стъкло и записва това, което водачът вижда пред автомобила. Тя става свидетел на неговия опит на борда с две основни функции. С едно кликване водачът може да направи снимка на това, което вижда и да я сподели в социалните мрежи безопасно. С този свързан фотоапарат водачът може да запази за спомен красиви пейзажи и т.н. По същия начин шофьорът може да записва видеоклип до 20 секунди с продължително натискане и да го сподели, след като автомобилът спре. В случай на удар, камерата автоматично се активира и прави запис с продължителност 30 секунди преди и 1 минута след удара. Записът може да е полезен за водача при инцидент и да представлява доказателство.

Citroën C3 1.2 PureTech 110 Feel

1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател

5-степенна механична скоростна кутия

110 к.с. максимална мощност при 5500 об/мин

205 Нм максимален въртящ момент при 1500 об/мин

9,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

188 км/ч максимална скорост

4,6 л/100 км среден разход на бензин

103 г/км емисии на СО2

Източник: Монитор