Международен екип от астрономи откри нова звездна система, включваща планета, която може да е обитаема. Три нови планети са открити в орбита около червеното джудже GJ 357. Те формират звездна система, която се намира на относително малко разстояние - 31 светлинни години, от Земята, заяви Рафаел Луке от Института по астрофизика на Канарските острови.

Откритието е направено благодарение на данни, събрани от търсещия екзопланети спътник ТЕСС на НАСА. Най-отдалечената от звездата планета, кръстена GJ 357d, интригува най-много учените, които смятат, че може да е обитаема. Другите две са прекалено горещи, съобщават световните агенции.

Сред критериите, използвани, за да се прецени дали дадена планета е обитаема, са скалиста почва, размери, сходни със земните, и разстояние до звездата, което не е нито прекалено голямо, нито прекалено малко, за да може температурата да е подходяща за наличие на вода в течно състояние - ключов фактор за развитие на живот.

Като се има предвид, че разстоянието до звездата е сходно с това между Марс и Слънцето, учените смятат, че температурата на планетата GJ 357d е около минус 53 градуса Целзий.

На пръв поглед изглежда, че там е студено. Но ако атмосферата е плътна, за разлика от марсианската, парниковият ефект ще затопли повърхността и ще има вода в течно състояние, отбеляза Луке. Учените предполагат, че размерите на GJ 357d се равняват на тези на Земята или са 2 пъти по-големи от тях.

Това не е единствената потенциално обитаема планета, открита близо до Земята. През 2016 г. бе открита Проксима Б, която се намира на 4 светлинни години от Слънчевата система.