Броят на профилите в социалните мрежи, принадлежащи на починали потребители, бързо се увеличава, а растежът е толкова значителен, че се очаква починалите потребители да надхвърлят живите през следващите няколко десетилетия.

Засега „дигиталните гробища“ или, иначе казано, социална медийна платформа, където починалите потребители са повече от живите, няма. Очаква се обаче Facebook да бъде първото такова, тъй като платформата може да се похвали с над 3 милиарда потребители към април 2024 г. и много от тях естествено ще починат през следващите десетилетия.

Instagram, TikTok и X (преди известен като Twitter) са другите големи социални медийни платформи, които с времето ще се превърнат в цифрови гробища, съобщава dataconomy.

В момента има почти 5 милиарда потребители в социалните мрежи по света, което е около 61,47% от световното население. Въпреки това няма достоверно проучване, потвърждаващо броя на починалите потребители на социални медии по света към момента.

Facebook към 2014 г. имаше приблизително 30 милиона починали потребители през първите десет години от съществуването си, когато общият брой на потребителите му достигна 1,39 милиарда. Това означава, че 2,15% от всички потребители на Facebook към този момент са били мъртви.

Този процент обаче би бил значително по-висок досега, като се има предвид, че тогава само младите хора формираха потребителската база на тази мрежа. Дори ако вземем за валидно същото съотношение между починали и живи, това значи, че в момента има поне 107 милиона починали.

Виртуални гробища заменят паметните плочи

В САЩ, страната с най-голямата потребителска база в социалните медии, Facebook се оценява на 63,9 милиона починали акаунта към 2025 г. и 278,6 милиона починали потребители до 2100 г.

Страната също се очаква да има около 659 милиона починали потребители във всички социални медийни платформи. Тази цифра е почти двойно по-висока от прогнозираното население на САЩ за 2100 г., което е 336 милиона. Разпространението на социалните медии винаги е било много високо в САЩ и се очаква да продължи през следващите години.

Изследване на XKCD изчислява, че починалите потребители на Facebook ще превъзхождат живите към 2065 г. Очаква се Facebook да стане дигитално гробище до 2100 г. поради масивната си потребителска база.

Instagram, друга социална медийна платформа, собственост на Meta, както и Facebook се очаква да има подобна съдба като своя сестрински сайт Facebook. Това е най-бързо развиващата се платформа през последните години с темп на растеж от колосалните 47,8% от 2020 г. до 2022 г.

Очаква се потребителската му база да нарасне със 17,2% до 2027 г., което ще разшири броя на потребителите до 1,56 милиарда. Това приблизително ще съставлява една пета от общите потребители на социални медии в света. Очаква се до края на 2025 г. Instagram да има около 25,2 милиона починали потребители. Това ще бъде второто по големина дигитално гробище след Facebook.

TikTok, социална мрежа, която засега се ползва основно от млади потребители, ще се превърне в третото по големина дигитално гробище със 126,5 милиона акаунта на починали до 2100 г.

Различните социални медийни платформи имат различни методи за управление на акаунти на потребители, които са напуснали този свят. Facebook въведе функция за увековечаване на акаунта през 2009 г., докато X и TikTok изискват близките на починалия да поискат изтриването на акаунта. Facebook например предлага две основни опции за акаунти на починали потребители – мемориализация и изтриване.

При този метод акаунтът се превръща в място, където приятели и семейство могат да се събират и споделят спомени, свързани с починалия. Той е маркиран с етикета „Запомняне“, който се появява до името и не се показва в публични пространства, като предложения за приятелства например.

Можете да добавите „Контакт за наследяване“ в настройките си, докато сте живи, и когато някой ден се случи естественото, този контакт ще има право да управлява профила ви след това, като избере да го изтрие или да го увековечи.

Facebook позволява на потребителите да изтриват акаунти на починали след смъртта им, което гарантира, че всички данни, включително техни публикации и снимки, се премахват за постоянно от сървърите на мрежата. Instagram като собственост на Meta предоставя подобни опции за профили на починали потребители.

И в двете мрежи, ако не сте посочен приживе от починалия за негов дигитален наследник, се изисква да докажете връзката си с него. Близкият може да поиска премахване на потребителските данни на починалия от мрежата. Тази процедура изисква представяне на доказателства като акт за раждане, акт за смърт, удостоверение за наследници и др.

В TikTok засега няма функция за мемориализация на акаунтите на починали и единствената опция е да се поиска изтриване на профила. След като потребителят е починал, член на семейството на законен представител може да се свърже с поддръжката на TikTok със смъртен акт, за да изтрие акаунта от платформата.

Ако никой не направи това, профилът остава завинаги в платформата така, както е изглеждал преди смъртта. Лесен трик е, ако искате някой да управлява акаунта ви след смъртта ви, просто да споделите потребителското си име и парола на свой близък доверен човек.

Профилите на починали са особено ценни за онлайн измамниците. Те често пробиват паролите на починали потребители и после ги ползват за своите измамни схеми – независимо дали става дума за финансови или други злодеяния.

Тези хакери често следят за некролози в медиите или на гробищата, а след това атакуват профилите с всичките си хакерски методи. Моментът след смъртта е особено подходящ, тъй като роднините обикновено са покрусени от смъртта и не обръщат внимание на социалните мрежи.

Хакерите разбиват паролите на починалия, особено ако са слаби, за да проникнат. Достъпа до социалната мрежа на починалия пък след това ползват за достигане до негови банкови или пенсионни сметки или до извършване на измами, преструвайки се на него пред трети лица.

Затова препоръката е, колкото и да не ви се занимава, след смъртта на близък по най-бързия начин да изтриете или мемориализирате профилите му.