На 4 февруари 2004 г. второкурсникът в Харвардския университет Марк Зукърбърг пуска Facebook – платформа, която е изградил с цел да свързва студенти от висшето училище едни с други. Само за ден над 1000 души се регистрират. Малко по-късно социалната мрежа излиза извън пределите на Харвард и се превръща в услуга, която днес има над 2 млрд. месечно активни потребители.

Историята е един от онези емблематични примери на Силициевата долина – на малките, родени в гаража компании, които днес са абсолютни гиганти с невероятна пазарна мощ. И ако историята на Facebook започва по мед и масло, то в последните няколко години името на компанията е свързвано предимно със скандали, уронващи престижа ѝ. 2021 г. не направи изключение.

Guardian дори заключи, че компанията „живее и се развива в скандали“, пише в свой анализ, част от специалната секция „Икономиката през 2021", икономическият сайт Investor.bg.

И преди концернът се е сблъсквал с пиар кризи, с критики от властите и с разкрития от вътрешни хора, но през тази година всичко това се комбинира в абсолютна лавина от публични катастрофи. Превърна се в криза, каквато не бяхме виждали в историята. Това вероятно е и една от причините компанията майка да промени името си от Facebook на Meta Platforms.

Facebook Files

Никога досега разобличителски показания не са нанасяли толкова тежък удар на технологичния гигант, колкото всичко казано от Франсис Хаугън тази година. Бившата служителка на компанията направи скандални разкрития пред Комисията по ценните книжа и фондовите борси в САЩ и пред Wall Street Journal, които уличиха вътрешните практики на фирмата. В поредица от статии, наречена The Facebook Files, WSJ разкри обвиненията на Хаугън.

Оказа се, че от години Facebook е знаел колко голяма вреда нанася на потребителите си, най-вече на тинейджърите, но не е направил почти нищо, за да спре този процес. Проблемът е особено сериозен, защото в презентации на компанията се посочва, че част от децата са имали мисли за самоубийство в резултат на ползването на Instagram.

Промените в част от алгоритмите на платформата пък са довели до по-слаба реакция спрямо неща като трафик на хора, работа на наркокартели, разпространяване на дезинформация за ваксините срещу Covid-19 и други. Рупърт Мърдок си позволи да коментира, че идеята, че алгоритмите на гиганти на Facebook са обективни, е „пълна глупост“ Същевременно Facebook не спря да повтаря колко много прави за сигурността на потребителите, как се бори с фалшивата информация и т.н. Тя може наистина да предприема действия, но въпросът е в какъв мащаб.

Гневът на властите

Преди властите сякаш просто размахваха пръст на Зукърбърг отдалече, но The Facebook Files (поредицата на Wall Street Journal) стана причина за изпращане на много ясно послание – че нещата не могат да продължават така. Разкритията на Хаугън доведоха до разпити на представители на компанията в Конгреса, което не се случва за първи път, но сега тонът определено беше по-твърд.

Европейският парламент посрещна с аплодисменти Франсис Хаугън, която се яви на изслушване пред него. Целият този натиск накара Facebook за първи път да направи оценка на тормоза в своите платформи.

Но не само това разгневи политиците, а и бизнеса. Поведението на Facebook като монополист на пазара все по-трудно бива прикривано. А след като ЕС от доста време се опитва да обуздае технологичните гиганти от САЩ, последно Великобритания реши, че ще разбие една от големите сделки на Facebook.

В края на ноември стана ясно, че споразумението от май 2020 г., с което Facebook придоби Giphy за 315 млн. долара, е обречено и компанията трябва да се раздели с придобивката си, защото откровено пречи на конкуренцията.

Къде е решението?

След като позволи на Facebook и други технологични компании да растат безпроблемно толкова време, днес властите трудно ще намерят път към лесното отнемане на позиции. Атаката обаче трябва да бъде от няколко страни. Както сподели един от акционерите във Facebook пред CNN тази година, докато рекламодателите и потребителите не започнат повсеместно да напускат Facebook, малко неща биха се променили.

Както виждате и от графиката, цената на акциите на Facebook не пое главоломно надолу предвид всички ужасни разкрития за Зукърбърг и екипа му. Напротив, продължава да расте.

Но има голям шанс Facebook тепърва да започне да усеща отлива на потребители, тъй като младите все повече предпочитат платформи като TikTok и смятат Facebook за скучно място за възрастни.

Неочакваното ребрандиране

На 28 октомври Марк Зукърбърг щастливо обяви от компютърните ни екрани, че компанията му официално променя името си на Meta Platforms, което не само роди множество шеги онлайн, но и много опасения.

Meta иска да бъде главно действащо лице в метавселената – дигитална среда, в която хората ще си общуват в бъдеще, ще се забавляват в нея, ще пътуват чрез нея, ще пазаруват и дори ще работят. Идеята все още звучи много футуристично, но за да си дадем сметка колко много залага Facebook на нея, трябва да кажем, че компанията придоби правата върху търговската марка Meta Financial за цели 60 млн. долара.

И отново през усмивка Зукърбърг не спира да казва на света, че основната мисия на компанията му е да свързва света чрез нови технологии, чрез безкрайни иновации. Онова, което няма да прочетете в профила му в социалната мрежа, нито ще чуете в някое от изказванията му, е каква ще бъде цената за потребителите за постигането на амбициозните цели на интернет гиганта.

Посланието му е, че „метавселената е новият фронт в социалното свързване“, а не, че този път компанията наистина ще се постарае да направи платформа или среда, която да е безопасна за нас и за децата ни.

Обръщането на нова страница с плановете за метавселената по-скоро изглеждаше като голямо замитане на много стари проблеми под килима. Обещанията за преживяване на ново ниво не носят гаранция, че това преживяване ще ни донесе истински позитиви.

Онова, което Facebook не научи за поредна година, е, че кризите се преодоляват не със замитане набързо, а с истински категорични действия. Иначе става все по-трудно да повярваме на една компания, която трови психиката на децата, гледайки смело в светлото бъдеще. Тази лицемерна позиция на Facebook, или по-правилно вече Meta, пролича максимално през 2021 г. А ние нямаме никаква гаранция, че проблемите с насилието, дезинформацията, нереалистичния образ на жените във виртуалното пространство, политическата намеса и още куп други неща няма да заемат удобни места и в метавселената.