30 000 лв. струва една дневна разходка на средно разстояние с най-желания ретро състав на БДЖ – царския влак, начело с парен локомотив, пише "Телеграф".

Според изданието масрафът е платен от българска община и спонсори с цел да поглези представители на дипломатическия корпус с атракционното пътуване.

Мерак

Интересът към ретро влаковете се увеличава непрекъснато, като според информацията броят на пътуванията се е удвоил спрямо периода преди пандемията.

Ако тогава БДЖ са осъществявали около 10 атракционни пътувания годишно, то те сега са 20. Пътуванията се организират основно от фирми и туроператори за чужденци и туристи, но в последно време навлизат и фирми, основно насочени към българския пазар.

За групи до 35 души най-търсена е дизеловата мотриса 19 001.7,  вагон ресторантът от "Витоша експрес" - № 075 или вагон-салонът № 057 от Корона експрес (царския влак), комбинирани с електрически локомотив.

Вагоните от "Корона експрес" са били предназначени за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство. Произведени са през 1938-1939 г. в Германия. Във всеки един от тях има апартамент, спални кабини и баня. 

Тяга

Изборът на локомотив е според необходимостта на клиента, както и от бюджета, с който разполага. Заради големите разходи по подготовка на парен локомотив и скочилата до 800 лв. на тон цена на въглищата, по-предпочитани си остават електрическите локомотиви.

Не липсват обаче и клиенти, които си позволяват парен. Едни от най-предпочитаните дестинации са в района на Искърското дефиле: Черепиш, Лакатник и Мездра.

По-рядко се използват маршрутите по Подбалканската линия Карлово, Копривщица и Казанлък. За дипломатически корпус пък най-любимо било пътуването с ретро влак по теснолинейката Септември-Добринище. 

Почти всички запитвания за атракционни пътувания са за маршрути с продължителност до 2-3 часа в посока и понякога са с желание за престой до 2 часа в дадена гара и последващо връщане.

Най-често запитванията са за провеждане на работни срещи, съвещания или конференции във влака.