Учени откриха най-старите вкаменелости от комари - два мъжки в парче кехлибар на 130 милиона години от периода Креда, открито близо до град Хаман в Ливан. За тяхна изненада мъжките са имали удължен хобот, която им позволява да смучат, нещо, което днес имат само женските комари.

„Съвсем ясно е, че са били хематофаги“, което означава, че са се хранели с кръв, казва палеонтологът Дани Азар от Института по геология и палеонтология на Китайската академия на науките Нанкин и Ливанския университет.

„Това е голямо откритие в еволюционната история на комарите“, каза Азар, водещ автор на изследването, публикувано тази седмица в списание Current Biology.

Двата фосилизирани комара, които принадлежат към един и същи вид, приличат на съвременните комари по размер и външен вид, въпреки че техните кръвосмучещи органи са по-къси от тези на днешните женски.

„Комарите са най-известните насекоми, смучещи кръв от хората и пренасят някои паразити и болести“, отбелязва Азар, обяснявайки: „Само оплодените женски комари смучат кръв, защото се нуждаят от протеини, за да снесат яйца. Мъжките и неоплодените женски се хранят с нектара на някои растения. А някои мъжки въобще не се хранят.“

Някои летящи насекоми - например мухите цеце, имат мъжки, който е хематофаг. Но не и днешните комари. „Откриването на мъжки комар, който е бил хематофаг през периода Креда, е наистина изненадващо“, казва палеонтологът и съавтор на изследването Андре от Националния музей по естествена история в Париж.

Фината анатомия и на двата мъжки е брилянтно запазена в кехлибар. И двата екземпляра имат изключително остра триъгълна анатомия на челюстта и удължена структура с издатини, подобни на зъби.

Учените смятат, че комарите са произлезли от некръвосмучещи насекоми. Тяхното предположение е, че устата първоначално е била пригодена за смучене на растителен нектар.

Еволюцията на растенията вероятно е изиграла роля за разликите в днешните мъжки и женски комари. По времето, когато двата комара са останали замразени в смолата на дървото, което в крайна сметка се превърнало в кехлибар, цъфтящите растения едва са започвали да се появяват през периода Креда.

„Вярваме, че всички насекоми, които са станали хематофаги, са преминали към кръв, защото първоначално са били смучещи растения“, казва Азар, добавяйки, че и женските, и мъжките след това са започнали да се хранят с кръв.

Според неговата хипотеза промяната е настъпила с появата на цъфтящи растения, което съответства на периода на кехлибара, открит във вкаменелостите на два комара. Много животни се хранят с кръв: динозаври, летящи влечуги, наречени птерозаври, други влечуги, птици и бозайници.

Въпреки че фосилите, открити в Ливан, са най-старите фосили на комари, учените смятат, че комарите са се появили преди милиони години. Молекулярни доказателства сочат, че комарите са се появили през Юрския период, преди 200 до 145 милиона години.

В света има повече от 3500 вида комари и те се срещат навсякъде с изключение на Антарктика. Някои от тях пренасят болести като малария, жълта треска, треска зика, треска от денга.

Според Световната здравна организация (СЗО) повече от 400 000 души умират всяка година от малария, паразитна инфекция, като най-честите жертви са деца под петгодишна възраст.

„От друга страна, комарите помагат за пречистването на водата в езера, реки“, казва Нел и добавя: „Като цяло насекомото може да бъде проблем, но и полезно.“

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук