Вирусолозите винаги са нащрек за нови знания и изненади в света на микробиологията и изглежда отново са открили нещо необичайно. Изследователски екип от Мериленд за първи път откри "вампирски вируси" в дивата природа.

Тези необичайни вируси се присъединяват към други вируси, за да се репликират, създавайки феномен, който преди се смяташе за възможен само на теория.

Новината за съществуването на „вирусите-вампири” се превърна в сензация, предизвиквайки интереса и изненадата на учени от цял ​​свят.

Както се оказва, в борбата за оцеляване и репликация вирусите могат да развият невероятни стратегии. Изследователят Тагиде де Карвало се е натъкнал на уникален феномен, наречен връзка спътник-помощник. При това взаимодействие придружаващият вирус зависи от помощния вирус през целия си жизнен цикъл.

Проучването се фокусира върху придружаващ бактериофаг, наречен MiniFlayer, който живее в почвата. Интересното е, че на MiniFlayer липсва ген, който му позволява да се интегрира в ДНК на клетката гостоприемник. Това означава, че MiniFlayer, за да оцелее, трябва да взаимодейства тясно с друг вирус, проучен и наречен MindFlayer.

Въпреки че концепцията за вирусните спътници е известна на биолозите от десетилетия, тя получи особено внимание през 1973 г. Тогава изследователи, работещи върху бактериофаги P2 и P4, откриха удивителна конкурентна връзка.

В тази вирусна "игра" P4 разчита на генетичния материал на P2 за своята репликация, което води до определянето на P2 като "помощен" вирус. Подобни системи от помощни сателити се оказаха често срещани в различни области на дивата природа.

Тези взаимодействия между сателити и асистенти оказват огромно влияние върху биологичната еволюция и започват истинска „надпревара във въоръжаването“.

Сателитите разработват нови стратегии за използване на своите асистенти, докато асистентите разработват контрамерки, за да им противодействат. Това води до разработването на различни антивирусни системи и методи.

Интересно е да се отбележи, че много съвременни антивирусни системи, използвани в биологията, като CRISPR-Cas9, вероятно имат своя произход от фаги и техните спътници.

Откриването на „вирусите-вампири“ поставя много нови въпроси и предизвикателства пред учените. Но също така подчертава невероятното разнообразие от вируси и техните стратегии за оцеляване.

Това откритие предоставя нови познания за вирусологията и може да помогне за разработването на по-ефективни методи за борба с инфекциозните заболявания.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук