Tullimonstrum greagarium - мистериозно създание на 307 милиона години, открито във въглищните кариери на Илинойс, САЩ – е един от най-спорните фосили на света. Десетсантиметровото създание е имало меко, ивичесто тяло, голяма опашка, голяма, хоботовидна „муцуна“, челюст с малки остри зъби и твърдо овално тяло, с две тъмни кръгли издатини в двата края – вероятно очи, разположени в двата края на продълговат „ствол“, пише obekti.bg.

В последните пет десетилетия в опитите си да разберат тази особена анатомия учените са свързвали създанието с разнообразни групи като мекотели, червеи и гръбначни.

Две неотдавнашни изследвания стигат до заключението, че така нареченото „чудовище Тъли“ е гръбначно. В публикация от преди месец изследователите пишат, че съществото е близък роднина на съвременна риба, известна като минога. Те тълкуват светлата структура, която се вижда по дължина на фосила, като нотохорда –  вътрешна опора на тялото, която присъства при всички членове на типа Chordata, към който и ние като гръбначни принадлежим.

Друго изследване, публикувано преди броени дни в сп. Nature, се концентрира върху очите на „чудовището“. Техните структурни детайли са като на гръбначните.

„Когато един фосил има толкова странна анатомия, трудно се разбира откъде да се започне, така че решихме да разгледаме най-забележителната черта – двете тъмни овални структури“, казва в изявлението си Томас Клемънс от Университета на Лестър, Великобритания.

Използвайки различни техники – от сканиращ електронен микроскоп до масова спектрометрия, екипът изследва тъмните елиптични петна в краищата на непречния стълб  (представете си риба чук) при 12 различни фосила на Tullimonstrum.

„Чудовището“, както установили те, имало светлочувствителна ретина, изградена от слоеве от стотици хиляди меланозоми – клетки, които произвеждат и съхраняват пигмента меланин. Те от своя страна били два вида – сферични, (или както ги нарекли, „кюфтета“) и цилиндрични, със заоблени краища (наречени от учените „наденици“).

Много животни имат пигмента меланин в очите си. Той не позволява на светлината „да подскача из очната ябълка“ и позволява формирането на ясен зрителен образ. Но меланозоми с две различни форми, подредени в слоеве е характеристика, която се открива само при гръбначните.

Меланинът на „чудовището“ е най-старият пигмент, запазен като вкаменелост, известен досега. А зрението на малкото създание вероятно е било доста добро – то е имало очи като камера, в която се формират образи.