Екип от учени от Федералния университет в Балас, Бразилия, е провел изследване върху домати, за да установи дали растенията могат да усещат болка, при отсъствие на централна нервна система, информират световните издания.

Изследователите са се опитали да измерят реакцията на доматите при нападение от гъсеници. Учените са били удивени от резултатите при провеждането на проучванията.

По-специално, те откриват, че растенията са в състояние да реагират на външни въздействия, без да имат нервна система.

Ръководителят на изследването Габриела Нимайер Рейсиг е съобщила, че растенията усещат страданието и предизвикват химически реакции, за да се защитят и да предупредят себеподобните си за нападението.

Изследователите са се опитали да изяснят защо растенията не могат да комуникират с останалите части на тялото си по време на атака и да съобщят какво изпитват в момента.

Оказва се, че процесът на предаване на информация протича едновременно с химични, хормонални и електрически сигнали.

Например, когато растението е поставено в пространство, което е затворено за електрически сигнали, то освобождава водороден пероксид по време на нападение от гъсеница. Това е начинът, по който растението се опитва да се защити от неканения гост.

Учените смятат, че откритото свойство на растението ще помогне на селското стопанство своевременно да открива и отстранява вредителите в полетата.