Изследване на медузи показва, че очите на всички животни са с общ произход, съобщава изданието Proceedings of the National Academy of Sciences, цитирано от обекти.бг. Различните видове животни имат много разнообразни зрителни органи, но учените отдавна подозираха, че всички те са адаптации с общ предшественик.

При хиляди изследвани видове изграждането на очите се контролира от гени от семействот Pax, като "шефът" е Pax-6, той координира и насочва работата на останалите.

Досега учените не откриваха тези гени при медузите - едни от най-примитивните животни. Наскоро обаче бил изследван геномът на медузата Cladonema radiatum, която има сравнително добре развити очи. Учените не открили при нея Pax-6, но пък намерили роднините му Pax-a и Pax-b. Оказало се, че първият действа като координатор.

За проверка този ген бил "присаден" в ДНК на мухичка-дрозофила и след като бил активиран, мухата се сдобила с пълноценно око (при това собствено, а не от медуза), на "непозволени" места.

Така било доказано, че Pax-6 и Pax-a са взаимозаменяеми, както и че вероятно имат общ произход. Предполага се, че медузите са взели назаем гени Pax от водорасли, които пък са ги получили от цианобактерии - безядрени микроорганизми, способни да фотосинтезират.