След близо тригодишна борба Европейската комисия съобщи тези дни, че е на път да забрани на производителите умишлено да съкращават живота на продуктите си, пише "Телеграф". 

Т.нар. програмирано остаряване на стоките се прави при дрехи, дамски чанти и обувки до перални, мобилни телефони и автомобили. А причината е много прозаична, когато нещо се развали, тичаме да купуваме ново.

1500 лева Бонус за Онлайн Казино Игри!

Прелюбопитен факт е, че дори днес се срещат доста фирми, които напук на световните тенденции предлагат доживотна гаранция за стоките си. В класическия случай тя се състои в безплатен сервиз, докато продуктът може да бъде поправян/кърпен. Но често някои фирми предлагат и замяна отвъд тази фантастична граница.

Шев и кройка
Подобна философия изповядва „Хардеко“ (от „Хардфорд Деним Ко“ - Hartford Denim Co) – бутиков производител на дънки, базиран в Кънектикът, САЩ. От 2010 година компанията шие каубойски панталони по стара технология, дори шевните машини са на поне век.

Всичко се произвежда на ръка и се рекламира като вечно. „От скъсани колене до протрит чатал и заял цип - ако ние сме го направили, ще ви го поправим - безплатно“, казват от компанията, продаваща един чифт за около 300 долара.

Пролетните бури често бастисват чадърите ни, като ги обръщат, късат или развалят механизмите им. От нюйоркския „Давек“ (Davek) се хвалят, че са направили своите продукти доста яки, но ако някъде стане издънка, ще го отремонтират безплатно. В случай че това е невъзможно, се предлага замяна. Има обаче едно условие – за получаване на безусловната доживотна гаранция трябва да регистрирате своя чадър веднага след покупката в сайта на фирмата.

Злоупотреба
Този тип застраховка лоялните производители въведоха заради случаите на недобросъвестни клиенти. Доста горчив опит например имаше брандът „Ел Ел Бийм“ (L.L.Beam), рекламиращ се като най-здравите обувки в света.

Между 2013 и 2018 г. компанията понесе загуби в размер на 250 млн. долара заради политиката си да заменя повредените обувки с нови без излишни въпроси. Само с представена касова бележка. Предприемчиви люде тогава започнаха да изкупуват стари обувки на марката с обяви, по гаражни разпродажби и от магазини втора употреба. Това доведе до сериозни загуби.

Следващият вид продукт със сигурност ще бъде подложен на нарочни опити да бъде повреден, защото иде реч за каишките и нашийниците за домашни любимци - „Лупин“ (Lupin). Производителят ги заменя безплатно при почти всички случаи, само не и при израстване от страна на животното или загуба.

Джапанките и сандалите „Рейнбоу“ (Rainbow) също изумяват с гаранцията си. Доживотната покрива подметката, както и каишките в случай, че са извадени. Това важи за някои модели, останалите имат „само“ 6 месеца гаранция.

Рекламация
Допреди ковид пандемията немската верига супермаркети „Алди“ имаше доста щедра политика на рекламация 2 в 1, наречена „Двойно по-хубаво“ (Twice as Nice). При нея, ако клиент не бе доволен от даден продукт, хем получаваше парите си обратно, хем стоката биваше заменяна. След идването на коронавирусът временно потребителите могат да избират между замяна или връщане на парите, но не и двете.

Без значение какво
Базираната в Калифорния фирма „Игъл Грийк“ (Eagle Creek) печели клиенти с доживотна гаранция на сакове, раници, чанти. Услугата, наречена „без значение какво“, покрива ремонт или подмяна поради повреда на продукта през целия му експлоатационен срок, независимо от причината. Фирмата прави уточнението, че в текста „срокът на живот“ се има предвид живота на продукта, а не на купувача.

„Крафтсмен“ (Craftsman) е производител на ръчни и електрически инструменти, предлагащ една от най-известните доживотни гаранции. Например, ако притежавате дефектен чук, компанията обещава да го замени безплатно. Но трябва да върнете стоката на търговеца, от който сте я закупили.

Чугун
Френските чугунени съдове „Льо Крьозе“ (Le Creuset) се славят с това, че често надживяват собствениците си. „Калфалон“ (Calphalon) също доставя солидни кухненски съдове, които издържат теста на времето. Или се заменят с нови.

Годишно милиони запалки менте „Зипо“ (Zippo) пък заливат света. Ако сте имали шанса да попаднете на оригинал, то може да се възползвате от мотото на компанията, основана през 1932 г. А то гласи: „Работи или го поправяме безплатно."

Плюшени мечета за деца и внуци
Компанията „Върмонт Теди Беър“ (Vermont Teddy Bear) е един от най-големите производители на плюшени мечета в света. Ако се сдобиете с нейно животинче, то знайте, че с него вероятно ще си играят и внуците ви. Защото вашето Теди ще получи безплатен ремонт, който покрива доста от потенциалните трагедии – от прекалено „дружелюбни“ кученца до опасни косачки за трева. Ако пък нараняванията на вашата мечка са твърде жестоки, то компанията ще ви изпрати безплатен заместител. Гаранцията не покрива аксесоарите и дрешките за играчките.