Урок по история: Четирима БГ владетели са канонизирани за светци
Списъкът ще е на хора, които са били на българския престол, а не на престолонаследници или роднини на управниците
Ще ви представим една по-интересна и различна класация на българските владетели, пише poznanieto.bg.
Ще ви представим списък на тези от тях, които са канонизирани за светци от нашата църква.
Ще ви обясним каква е причината за това. Списъкът ще е на хора, които са били на българския престол, а не на престолонаследници или роднини на владетелите.
Ето кои са българските владетели обявени за светци
хан Тервел – Свети Тривелий Теоктист
Това е единственият владетел от списъка за който може да се спори дали той е християнин или не. Така или иначе, неговите заслуги за християнската вяра са толкова големи, че в случая няма особено значение.
Той съдейства на ромеите да се справят с мюсюлманската инвазия на Балканския полуостров и отблъсква обсадата. Неговата проницателност далеч надхвърля времето си и той преценява, че арабите са много по-опасен противник от познатите му ромеи.
Поради тази причина той спасява Константинопол от почти сигурна гибел през зимата на 717 година. Заради тези си действия бива канонизиран за смъртта си и често е споменаван дори от католическата църква като “Спасителят на Европа”.
княз Борис/ Свети цар Борис/Михаил Покръстител
Тук причината също е очевидна. Борис обръща България от езическата в християнската вяра. Сега, разбира се, той го е направил по чисто държавнически причини, а не заради любов към религията, но въпреки това той задава нова посока за развитие на нашата държава.
Дори и след като се оттегля от престола, той успява да се справи с първородния си син Владимир Расате и да спре връщането на България по пътя на езичеството. Заради тези му действия той е канонизиран от църквата.
цар Петър I/ Свети благоверни цар Петър I
Основната причина за неговото канонизиране е свързано с широко развитие, което дава на християнската религия в България по това време. Въпреки че в негов минус можем да отчетем началото на богомилството, което се опитва да отрече материалната страна на църковното християнство.
Въпреки това продължителният мир, в който живеят българите по това време, и помощта, която Петър оказва на християнството, са в основата на канонизирането му като светец.
цар Иван Шишман/ Свети благоверен цар Иван Шишман
Причината е, че той се приема за защитник на християнството срещу идващите мюсюлмански орди на Балканите в средата на XIV век. Доколкото тази оценка е правилна е въпрос на тълкуване, но Иван Шишман се приема за последния български цар на Втората ни държава.
Дори и да не е бил смелият защитник на християнството, той се превръща в такъв в запазилото се народно творчество и по този начин самият народ го превръща в легенда за миналото величие на страната.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
0 Коментара: