Астрономите от Масачузетския технологичен институт в САЩ са открили необичайно скупчване от тъмна материя в галактиката Тукан II, свръхтънка галактика джудже, разположена относително близо до Земята, на разстояние само 163 хиляди светлинни години. Това се съобщава в статия, публикувана в списанието Nature Astronomy.

Изследователите са открили звезди, които принадлежат на Тукан II, но са твърде далеч от центъра му. Те изпитват влиянието на гравитацията на галактиката, чиято маса се оказала три до пет пъти по-голяма от първоначално смятаната.

Според учените, откритието показва, че древните реликтни галактики също са били по-обширни и масивни, отколкото се е смятало досега, и съдържат голямо количество тъмна материя.

Тукан II също съдържа звезди с изключително ниска металичност (металичността характеризира броя на елементите, по-тежки от водорода), които са се образували в ранната Вселена.

Тъмната материя е хипотетичен тип тайнствена материя, за която се смята, че представлява над 85 процента от масата на веществата във Вселената, с изключение на тъмната енергия.

Смята се, че всяка галактика има ореол от тъмна материя, който удържа звездите в нея. Без тъмна материя гравитацията на видимата материя не би била достатъчна, за да предотврати разпадането на галактиките.